gädda på UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gädda på UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gädda på UL

jag har hittat en liten å (1.5-3m bred) som det bor gäddor i.
    jag och min kompis fiskar med ul-spö och har tagit ett antal gäddor mellan 0.5 och 3kg.
    sist jag var ute så såg jag en stor gädda komma efter vobblern (10 kg plus). han högg inte. men det räckte att se honnom för att fundera på om det är riktigt klokt att fiska efter sådana gäddor med ett UL-spö (i och för sig med 0.12 fireline).
    min fråga är om ni tror att jag hade kunnat få upp besten om han hade knipsat vobblern?
    jag är mycket intresserad av att veta hur stora gäddor (eller andra fiskar) ni har tagit eller har hört talas om tagits på lätta grejor?

Har man ytor att jobba på går det att långsamt trötta ut grov gädda med UL-grejor. Men en stor gädda har resurser att sätta emot och i en trång å är det du, som har de flesta oddsen emot dig även om du står med ett grovt spö med en rejäl Ambassadeur och 0.38 PowerPro.
    Linan din håller om bromsen och tafsen gör det men troligen går gäddan fast någonstans eftersom du knappast förmår att blåhålla henne på plats med UL-utrustning.
    Men oavsett om du får se den där tösen igen, så rekommenderar jag en stadig tafs framför vobblern. Även övriga gäddor har tänder.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag tror själv att du hade tatt den. Mycket beror på omständigheterna. Dvs miljö botten osv om det finns mycket bös som fisken kan simma in i mm. Men hade du inte få upp den direkt kan du göra som indianderna. Som slår på lina tills fisken blir bedövad i munnen och följer snällt med in till land.
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Har tagit en femma på mitt Silstar UL spö, det går att böja ända till ända... Som skrivits ovan får man försöka lösa situationen på bästa sätt men jag fiskar nu längre inte mycket UL efter gädda, speciellt inte med tanke på C&R då jag inte vill trötta fisken alltför mycket.

Har en bekant som tagit 10+ på UL men det har tagit lång tid och knappast varit skonsamt för ev. C&R.

Jag tycker du ska fiska UL efter mindre gädda, det är skitkul men om du ska ta hem Fru Gädda på 37 år på middag föreslår jag grövre redskap.

Kommentera

Det sjuka är att första gången jag var ute med min UL-utrustning kastade jag med 3 gr Wippspinnare och sökte aborre. Första hugget kändes verkligen oerhört spännande! Hade ju hört att det skramlar till rejält i grejerna när hyfsat grov aborre går på. Men, kunde det vara såhär otroligt??? När jag får in fisken så att jag kan skymta den är det en gädda! Väl uppe i båten vägdes den till dryga två kilo och jag var överlycklig!

Måste också tillägga att Wippspinnare av de mindre modellerna gett mig mest gädda av alla mina drag. Swim Whizz, Tormentor, Super Shad Rap, Atom, Stormjiggar, Shadjiggar m.m. är inte i närheten av dessa!

Kommentera

Wipp är det bästa
            Endast Fiske Är Gott Nog

Kommentera

Har precis samma erfarenheter... I mängd gädda så har nog wippen gett mest... vid abborfiske då förstås...
              Vill ha båt!

Kommentera

Re: gädda på UL

Originally posted by fredrik öring
                (i och för sig med 0.12 fireline).

jag är mycket intresserad av att veta hur stora gäddor (eller andra fiskar) ni har tagit eller har hört talas om tagits på lätta grejor? [/B]
                Linan är fullt tillräcklig, resten är en fråga om slirbroms, utrymme och tålamod.
                Jag landat åtskilliga grovgäddor med PPro 0.13 på Amb 2500, enstaka mellanstora (5or) med fireline 0.12 på ABU 600U och UL spö. Jag har dock haft gott om utrymme varje gång.
                www.utreel.com

Kommentera

Mitt PB på 9.6kg på gädda är taget på UL-utrustning.
                  0,25mm Nylon (Abulon) 4kg brottsstyrka, 5g jigg och utan tajfs.

Största problemet var att få in uslingen i håven, den var liksom för liten. Men efter en del joxande så simmade den själv in och man fick släpa upp den (försiktigt givetvis)

Tog cirka 40-45minuter, så min bästa fight än så länge. Är inget att rekommendera när man står där själv, man behöver lite större grejor för att sätta press. Men upp till 3kg max 5kg om man vill ha riktigt skoj - då är det UL som gäller iaf för mig!

Skitfiske!

Kommentera

Tjusningen med fiske ligger till mycket stor del i valet av utrustning, och själv väljer jag alltid för lätta grejer. Skulle inte tveka att åka till Norge och havsfiska med mitt trollingspö från ABU. Är sjukt kul med små prylar.

Ut och jaga både 100-klubbare och tioklubbare med UL!
                    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 248 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art