Spö till ytfiske efter abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till ytfiske efter abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till ytfiske efter abborre?

Vilket spö fungerar bäst till ytfiske efter abborre?

Ge gärna tips på olika modeller...

Sen undrar jag vilka beten som är bra...

Jag har kört med ett 6f nexave ulspö samt mindre beten typ skitterpop zara spook och liknande modeller
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

jerkgrejor till borren

Om du inte vill köpa ett gäddjerk spö
      köp ett ganska styvt l spö 7 ft. såga av toppen , och du får ett stelar spö med lite bättre aktion än i ett riktigt jerkspö
      sigpic

Kommentera

Fiskar du abborre med en stum lina typ Power Pro, bör du ha ett spö som dämpar ut abborrens knyckar, när du börjar gå i närkamp med bytet. Om spöet är för styvt så finns risken att fisken skakar sig loss genom att fästet i abborrens tunna hinnor runt läpparna släpper. På längre avstånd får du inte riktigt samma direkt kontakt med krokfästet som när du kan lyfta linan ur vattnet. PÅ distans har du linan skärande genom vattnet och då ligger den i en eller flera dämpande bågar i vattnet på grund av fiskens rörelser i sidled. Det är när du förlorar vattnets dämpande verkan som fisken lättast lossnar. Detta händer när du har fisken på rak sträckt lina samt naturligtvis om linan tillfälligtvis slaknar. Då finns ingen töj i linan att spela med. Då blir det spötoppen som får ta stöten.
        Något grovt generaliserat kan man säga: Stum lina + stum topp = förlorad abborre och en allt annat än stum fiskare.

Jag förstår att avvägningen mellan en mjuk fjädrande topp och ett styvt jerkspö är en svår balansgång. Jag skulle välja ett ca 8' spö, som matchar betesvikten och mera jigga än jerka hem betena.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

För guds skull, köp inget spö och såga av toppen en bit, det blir aldrig bra, det slutar med ett pinnigt spö som tappar alla de egenskaper det hade förut.......jag har gjort tabben ett par ggr och vill inte råda ngn till det.
          För ytfisket på abborre med beten upp till Super Spook så duger ett vanligt enkelt 7fots haspelspö upp till 30gram.
          Vill du ha ett spö avsett för dessa beten rekomenderas Lundgrens nya spö avsett för detta(det är spinn), sedan så kommer Fly Fisherman med ett enklare spö med toppaktion på 6 fot haspel(jag ämnar testa det snarast möjligt, synpunkter på spöet återkommer jag med).
          8 fot är för långt för små beten som ska sicksacka fram, små knyckar kräver en kortare dirigentpinne, du ska lätt kunna styra/dirigera betet.
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Pushen. Jag har ett Shakespeare Ambidex som du kan få testa vid tillfälle.6 fot långt -20 gram. Ganska rappt och känns som om det klarar betydligt mer.Går bra ihop med min Amb1601a. Hur ser nästa helg ut för dig? Ytbetesrace på "mina" vatten?

//Stefan
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Funkar ett UL-spö på 7 ´ som klarar kastvikter mellan 10 - 30 g?

Kommentera

Ett spö som kastar 10-30g låter knappast som ett ulspö i mina öron men visst kommer det att funka bra!
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Vad ska man använda för tafs till det här?
                  Funkar supratress?

Kommentera

Supratress fungerar utmärkt som tafs till detta fiske.

Men hallå grabbar, krångla inte till det i spövalet, ta det ni har först, testa er fram, vi snackar inte ngt jerkfiske med 100grams jerkar här, vi snackar beten upp till ca 30 gram.
                    Känns det bra och ni kan arbeta fram betet i ett bra rörelsemönster så fungerar spöet kanon ju, sen så finns det iofs en uppsjö spön i USA som är avsedda för detta fiske, de spöna har en utpräglad toppaktion är 5,6-6,6fot långa, har mer toppaktion än ngt spö har i sverige, förut dem två jag nämde ovan förut.

Finns det intressa för sådan "basspön" så kan jag tänka mig att köpa med mig spön till intresserade här hemma? (jag ska ju ändå till USA snart lixom)
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 291 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art