Efterföljande Abborrar som vägrar hugga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterföljande Abborrar som vägrar hugga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Efterföljande Abborrar som vägrar hugga

Var ute en sväng idag på förmiddagen, knappt någon vind och gassande sol så inte optimala fiskevädret kanske men hade ett par abborrar av större kaliber (5hg+) som följde med jiggen till båten men vägrade hugga. Hört om att göra en 8'a med spöt men det skrämde bara iväg dem.

Hade inga efterföljare vad jag kunde se när jag körde med spinnare eller wobbler men relax kopyto jiggen verkade dem fatta mer tycke för en trög dag som denna iaf. Provade veva snabbare, längre spinnstopp, rycka mer etc.
    Grymt frustrerande när dem inte hugger! Är dem bara nyfikna?

Hur gör man för att dessa efterföljande abborrar ska hugga?

Sätt något framför jiggen, något som ger intryck av att vara jagat av jiggen. En liten lyskrok, dunkrok eller fluga, ja en krok med något på eller en sån där röd plaststjärt som många drag har kan vara skillnaden. Det triggar abborrarnas avundsjuka och jaktlust.
    Har du provat att sätta en liten bit av kroppen på en helt vanlig jigg på en liten trekrok eller metkrok och satt den en decimeter framför jiggen?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ta reda på vad dom äter och sätt på en fluga som imiterar detta, brukar va riktigt effektivt....

Kommentera

Efter följare, kan bero på ett för stort eller litet för liten men i övrigt rätt jigg.

Det där har jag varit med om ett antal gånger när man flug fiskar också, att firren bara kollar in flugan för att sedan dra sig tillbaka. Byter man då till en eller 2 storlekar uppåt eller nedåt? Så kan det smälla direkt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-09, 08:05.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har själv sama problem

BeBest ska man sätta den där jigen på tafsen eller?

Kommentera

Håller med.
            En fluga som upphängare kan göra stora skillnader ibland. Häls /T

Kommentera

Så man kan tex ta lite röd lysslang och sätta en sådan längst upp på tafsen tex? Eller en lyskrok man använder vid pimpel längst upp på tafsen i lekandet? Det borde ju som sagt trigga deras avundsjuka lite.

Måste provas nästa gång. Funkar detta även på spinnare och wobblers?
              Isf borde man ju pimpa alla sina tafsar med en liten lyskula eller något längst fram, kan ju inte bli sämre liksom :P

Kommentera

Tjo!

Ta och doppa en popper eller en Rapala skitter walk, det är mitt tips.
                De väderförhållanden som du beskrev har jag haft mina bästa ytfiske dagar på. Ytbeten verkar ha förmågan att göra abborrar nyfikna och villiga att stiga upp mot ytan. Får du till dagens intervall och fart mellan twitchen så har man goda chanser. Skitter Walken är ett grymt bete som ter sig stressa fisken till hugg när man tar hem den fort (och lika så Rapala Sub Walk).

Sketfiske på dig!

Kommentera

Fäst upphängaren i en linstump i lekandet fram på tafsen Får du upphängaren att fladdra en decimeter framför jiggen är det perfekt.

Jag satt igår och skissade på en Super-Teaser variant med 2 upphängare fastsatta med hjälp av en halv uniknut på en bit plaströr som fiskelinan träddes genom men jag fick inte till det riktigt som jag ville. Men det kommer nog.

Tanken var att ena parten i knuten skulle ligga rakt bakåt längs plaströret och den andra stå vinkelrätt rakt ut. Linan bör inte vara för mjuk för då viker tacklet ner sig.
                  I parten rakt bakåt tänkte jag mig en liten metkrok med någon fladdrig tofs på, typ zonker-strimla eller något yvigt dun, typ marabou.
                  Kroken skulle fästas med en spade-end knut. (Rätt lika uni-knuten)
                  I den utstående parten skulle jag ha en liten trekrok med något lysande och/eller fladdrande på.
                  Den kroken skulle fästas med en ögla typ Rapala-knut.
                  Ändarna på plaströret bör ha pressats mot något hett så det uppstått kragar. Kragarna ska förhindra att upphängarlinan glider av plaströret vid första bästa hugg. Linan till upphängarna bör vara rätt stel för att den inte ska slingra sig runt tafs eller fiskelina. Fluorocarbon bör funka.

När man fiskar detta kommer upphängarna att kunna glida på linan.
                  Lite fingerfärdighet, fantasi och rätt prylar och du får en BeBest-Super-Teaser! Jag tror att våra skickliga flugbindare har vad som behövs.
                  Senast ändrad av BeBest; 2011-06-10, 06:59.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

prova en shad jigg på en ca 8cm med ett rätt tungt huvud och gör stora ryck så den hoppar från botten och landar med en duns i botten.
                    om det inte funkar prova med en rigg som är rätt ovanlig.man har en taffs på ca 40 cm och på änden knyter man på en enkelkrok som man trär jiggen i. taffsen ska vara knyten i ett lekande och på andra sidan ska man ha ett glidande sänke. lite svårt att förklara men det kallas carolina tackel.
                    abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 298 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art