Regler för nätfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler för nätfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regler för nätfiske?

En bekant till mig var ute och fiskade och fastnade i ett långt omarkerat nät. Så han tog upp det och la den på land. Då ägaren av nätet hade sett detta så polisanmälade han dom.
    Ägaren av nätet är tydligen fisketillsynsman.
    Så min fråga är får dom fiska med nät hur dom vill?

Det finns tydliga regler som säger att nät ska vara utmärkta. Tror inte det ska vara någon fara för din kompis. Anmäl han med nätet om det är omärkt istället, för han har klart och tydligt begått ett brott mot fiskelagen.

Kommentera

ok tack för svar!

Kommentera

Jag är inte av johans åsikt. Din kompis har helt olovligt flyttat nätet. Självklart kommer ju ägaren till nätet säga att det fanns markeringar om frågan tas upp.

Jämför med att du går och flyttar en bil för att den saknar registreringsskylt. Tänk dig sedan att det kan finnas folk som sätter det i system att ta bort registreringsskylten för att senare kunna sno bilen. Samma här. Skulle rent tekniskt sett bli hur lätt som helst att sno någons redskap genom att bara skära bort markeringarna. Hur skulle polisen tex hindra någon som snor hummertinor då?

Jag är ganska säker på att din kompis kommer att få problem. Lagen är ganska tydlig på denna punkt. Sedan är det så att om nätet är kortare än en viss längd så behövs det bara en markering. Är det dessutom på enskilt vatten så kanske det inte behövs markering alls? Men det är bara en gissning.

Kommentera

Han ligger nog förmodligen pyrt till.
          Det finns mig veterligen inga generella regler för nätfiske, utan det beror på vem som är fiskerättsägare och vilka regler dom satt upp.
          Att ta upp dom borde väl bli egenmäktigt förfarande oavsett vad som är rätt eller fel, då det bara är personer med vissa befogenheter som har den rätten.
          Om då dessutom ägaren var fisketillsyningsman så bör han nog ha koll på vad som gäller i just det vattnet och förmodligen även lite vad som gäller i det stora hela.
          Så har han gjort en polisanmälan så skulle jag nog blivit orolig i alla fall.....
          Team Fanny Farm

Kommentera

Pagurus, det är inte olagligt att inte ha registreringsskyltar på en bil antar jag så länge den inte körs (dock så kan den väl bli bortbogserad av "markägaren" gissar jag), men det är väl olagligt att fiska med nät som inte är märkt.

Om nån hittar ett omärkt nät så är det väl nästan en skyldighet att se till att ägaren får tillbaka det, och det gör man väl genom att lämna det till polisens hittegodsavdelning.
            Alternativt ta upp det och sen så fort man hinner (när det nu är) ringer polisen och anmäler fyndet.

Men vi lever ju i sverige och där döms det ju lite konstigt ibland.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Pagurus, det är inte olagligt att inte ha registreringsskyltar på en bil antar jag så länge den inte körs (dock så kan den väl bli bortbogserad av "markägaren" gissar jag), men det är väl olagligt att fiska med nät som inte är märkt.

Om nån hittar ett omärkt nät så är det väl nästan en skyldighet att se till att ägaren får tillbaka det, och det gör man väl genom att lämna det till polisens hittegodsavdelning.
              Alternativt ta upp det och sen så fort man hinner (när det nu är) ringer polisen och anmäler fyndet.

Japp det är sådant som gör att sportfiskarna blir så där jättepopulära bland fiskerättsägarna......
              Team Fanny Farm

Kommentera

Enligt fiskeriverkets bestämmelser som finns att ladda ner här,
                https://www.fiskeriverket.se/service...b80001315.html
                är det klart att nät skall vara utmärkta. Eftersom inga undantag finns upptagna tolkar jag det som att förordningen gäller alla nät.
                Av märkningen ska man kunna identifiera ägaren och kunna kontakta denne. Är ägaren fritidsfiskare ska det dessutom finnas ett stort och tydligt F på märkningen. Fiskar ägaren med stöd av enskild rätt ska det stå ER utöver ägarens namn på märkningen.

Fiskeriverkerkets bestämmelser lämnar inget utrymme för enskild person att flytta ett icke utmärkt nät. Det är följaktligen en uppgift för ordningsmakten eller någon med särskilt tillförordnande.

Av exemplet ovan är min slutsats att två fel begåtts: Nätet har inte märkts ut på rätt sätt och en privatperson utan förordnande har egenmäktigt flyttat nätet.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
                  Japp det är sådant som gör att sportfiskarna blir så där jättepopulära bland fiskerättsägarna......
                  sportfiskarna som gör sånt borde väl egentligen bli jättepopulära eftersom det lika gärna kunde vara nån som nätfiskar utan fiskerätt på fiskerättsägarnas vatten om det ligger omärkta nät där.Det är ju tyvärr vår skyldighet att veta vad som gäller oavsett vad man gör.

Men jag förstår problemet, men vet inte hur man kommer åt det. I min tro så är det många som fiskar med nät utan att ha den rätten.

OM man svävar iväg lite och tänker att man hittar en väska med pengar i vattnet (eller en kräftbur, eller ett nät o.s.v.), skulle ägaren i så fall också bli sur om man tog upp den och ringde och anmnälde den som upphittad? lite långsökt kanske ioförsig.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg

Du får inte ta upp utlagda nät som hittegods, hittar du däremot et nät som flutit iland och ligger i en hög kan det räknas som hittegods. Oavsett om nätet är märkt eller inte så får du inte ta upp det, du bör ju däremot anmäla det. Att tex ta upp olagligt lagda nät så då lägger man sig ju på samma nivå som tjuvfiskaren, bekämpa brott med brott är det mest idiotiska som finns. En seriös sportfiskare använder sig av dom regler som finns för att bekämpa felaktigheter annars sänder man ju signaler att även sportfiskarna skiter i reglerna.
                    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                    Nu även blog på gylta.blogspot.com
                    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 373 visningar
                    1 gilla