Ny på jerkbait! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på jerkbait!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på jerkbait!

Hej!

Jag har precis införskaffat mig en komplett jerkbaitutrustning. 6,7ft spö, abu ambassadeur tg5001c, 0,35mm spiderwire samt flertalet jerkbait-wobblers.

Nu till frågan, hur i helvete bär man sig åt när man ska kasta iväg jerkbaiten? Ser ut att vara en mycket märklig konstruktion på rullen. Jag ser en knapp, och när man trycker in denna så fastnar knappen i ett läge, och linan börjar matas ut utan motstånd. Det är inte förrän man börjar veva som knappen åker ut och linan kan vevas in.

Är det meningen att man ska trycka in den precis i kastögonblicket??? På spinn och haspel så har man ju alltid linan/knappen fasthållen/nedtryckt ända tills man är i kastögonblicket. Känns som att det kommer bli ruggigt svårt att "tajma" in kasten. Känns ju som att man kommer trycka in knappen för tidigt eller för sent, kan ju bli farligt ju. Jag hoppas att jag helt är ute och cyklar??

Tacksam för svar!

Ursprungligen postat av Happy-Fisherman Visa inlägg
    Hej!

Jag har precis införskaffat mig en komplett jerkbaitutrustning. 6,7ft spö, abu ambassadeur tg5001c, 0,35mm spiderwire samt flertalet jerkbait-wobblers.

Nu till frågan, hur i helvete bär man sig åt när man ska kasta iväg jerkbaiten? Ser ut att vara en mycket märklig konstruktion på rullen. Jag ser en knapp, och när man trycker in denna så fastnar knappen i ett läge, och linan börjar matas ut utan motstånd. Det är inte förrän man börjar veva som knappen åker ut och linan kan vevas in.

Är det meningen att man ska trycka in den precis i kastögonblicket??? På spinn och haspel så har man ju alltid linan/knappen fasthållen/nedtryckt ända tills man är i kastögonblicket. Känns som att det kommer bli ruggigt svårt att "tajma" in kasten. Känns ju som att man kommer trycka in knappen för tidigt eller för sent, kan ju bli farligt ju. Jag hoppas att jag helt är ute och cyklar??

Tacksam för svar!
    Tjenna tjenna! Du gör som så att du trycker in knappen lägger tummen på linan så den inte far iväg och när du är i rätt läge för att släppa iväg betet i kastet så släpper du linan med tummen. När betet sen träffar ytan ska du bromsa rullen med tummen igen detta för att rullen inte ska fortsätta snurra och mata ut lina så det blir bakslag (så kallat skatbo). Lycka till!

Kommentera

Du är nog ute och cyklar lite grann. Tryck ner knappen och håll tummen på spolen och släpp precis i kastögonblicket. Inte svårare än så

Lycka till med jerkfisket!

Skitfiske!

Kommentera

Jaha okej, då är jag med i matchen =) Tack

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskefrälst Visa inlägg
          Du är nog ute och cyklar lite grann. Tryck ner knappen och håll tummen på spolen och släpp precis i kastögonblicket. Inte svårare än så

Lycka till med jerkfisket!

Skitfiske!
          Oj, glömde att man ska bromsa spolen innan betet träffar vattenytan! Förlåt, hehe

Kommentera

Hej,
            du är lite ute och cyklar, ja.
            Man låser spolen med tummen. Alltså, 1. tryck in knappen och se till att du låst spolen med tummen. 2. Kasta och släpp tummen så att spolen släpper iväg linan och betet. 3. Ha tummen i beredskap under hela kastet, du känner om linan börjar matas av snabbare än betet drar s.a.s. Om så sker, bromsa helt lätt med tummen. 4. Bromsa spolen helt samtidigt som betet tar i vattnet.

Kolla även i instruktioneboken hur du ska ställa in de olika bromsarna.
            Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ett tips bara, övningskasta med ett sänke/tyngd så du får upp lite feeling i kast tekniken, innan du sätter på ett dyrt bete. Lycka till

Kommentera

Kan vara en fördel att ställa in kastbromsen lite hårdare innan man börjar kasta för första gången.
                Ställ kastbromsen så att betet knappt faller ner av sin egen vikt vid frikoppling, när du håller spöt horisontellt.
                Annars är risken att du får skatbo på det första ovana kastet och det är inte kul. :P

Sen när du känner att du behärskar tekniken lite bättre, så kan du släppa lite mer på kastbromsen för dom riktigt långa kasten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 315 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art