Stöt vid kast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöt vid kast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stöt vid kast?

Var och fiskade hela dagen igår och vid 11:30 mulnade det på och småduggade lite, inga blixtar men det hängde i luften.
    Varje gång jag kastade ut så kittlade det av ström i händerna, ibland mindre och ibland så det gjorde ont!
    Det kan inte ha kommit från båten så jag undrar om det var nå´t skumt väderfenomen?
    Har Berkley lighning rod och fireline... Shimanorulle
    Stod i fören på min Uttern 5300 med trätrall under.
    Har nå´n upplevt samma fenomen?
    -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
    -Han ska in, och det VET DU!

Shit, lite otäckt det där Aldrig hört talas om nåt liknande
    Mvh

Kommentera

Jepp, det har jag varit med om, åskan hängde lixom i luften, polarn fick stötar av spöet när han trädde linan genom ringarna.
      Jag kastade ut och linan lixom sjönk inte till vattnet utan blev "hängande i luften.......
      Skitläbbigt, vi stack till närmaste ö, men det började varken åska eller regna, det verkade bara som om det var spänningar i luften......
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Så kan det bli, var jättelänge sedan jag läste om det på högstadiet. Men det ackumuleras iaf nån typ elektricitet innan ett åskväder, sen urladdas dessa när blixtarna uppstår...typ...nån kan säkert det där bättre än mig...

Kommentera

Hehe...att fiska med ett LIGHTNING rod i åskliknande väder är väl att utmana ödet

Nä men det måste väl vara spänningar i luften, precis som de smäcker i ledningar då det är åska på G...

men klart läbbigt att det ger stötar från spöt!

mvh/Jon
          - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Dessutom har antalet blixt drabbade fiskare ökat dramatiskt med de nya kolfiber spöna.. Mina har el varning på sig.

Kan nog tänka mig att våt flätlina som kastas dessutom kan fungera litet som Benjamin Franklins drake.

Stötar i handen = PAUS.

Annars får vi kanske läsa om detta i expressen och det vill vi ju inte.

Såg ett program på discovery där en kille visade sitt blixtrade spö. Det var bara en bunt lösa fibrer såg hel sjukt ut. Men det var inget mot hur han såg ut efteråt... Brr, att han klarade sig var ett under.

Kommentera

var på tävling på hornavan när ett åskväder drog över sjön någea av dom som hadde kolfiber spön hadde fått vara med om att det blixtrade mellan spöna och i en båt bran båda cannon elriggarna. vi hadde tur som slap vara i det ovädret

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Killen som med sitt nyinköpta kolfiberlaxspö stod bredvid en av de stora kraftledningarna i Uppsala och övade på sina tvåhandskast inför Norgeresan klarade sig inte! Han var för övrigt en av de första i Sverige att stryka med på det viset.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Japp det e bara att åka iland och fiska ut ovädret. Blixtdöden måste kännas extremt onödig och värdelös.
                  BJ@

Kommentera

Åskan kan ställa till konstiga saker. För ett antal år sedan hade vi en aktivitetsdag på jobbet. Bl.a. så spelade vi brännboll när ett åskväder närmade sig. Plötsligt reste sig håret på samtliga spelare. Såg helt mysko ut när håret stod rakt upp i luften. Det blev ett snabbt tillbakadragande till mer skyddade platser.

När jag var barn simmade brorsan och jag i en liten sjö och åskan var långt borta. Plötsligt spritter det till av ström genom kroppen. Vi tittade på varandra och insåg vad som skett. Jag kan nog garantera att så snabbt har jag aldrig någonsin simmat, varken förr eller senare. Strömmen måste ha följt bäckar fram till den lilla sjön för åskan var flera kilometer bort.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 116 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art