Lippgripps säkrare än huggkrok ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lippgripps säkrare än huggkrok ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror inte att en lipgrip är ett dugg bättre än huggkrok. Det är inte bra att dom hänger i käken överhuvudtaget. Där lurar vi oss själva bara. Handen eller en knutlös håv är det som gäller om man vill återutsätta dom och vara hyfsat säker på att dom klarat pärsen.
    !!!!!

Kommentera

Det är klart att lipgrip är bättre än huggkrok. Jag skulle vilja se dig missa med lipgripen och av misstag fläka upp buken, eller riva ev en gälbåge eller spetsa fiskens huvud. Det är helt enkelt avsevärt mycket mer riskabelt att använda hk. Rätt använt är skillnaden inte lika stor, men risken att missa finns ju där även för den som är van.

Kommentera

Visst tusan är lipgrip flera resor bättre än huggkrok, även om ingen av dessa kanske är optimala för att landa fisk. Handen är trots allt det känsligaste instrument vi besitter, varje rörelse från fisken registreras ju omedelbart och med en mjuk underarm/armled så pararerar man alla utfall galant. Jag köper argumentet att man undviker att stoppa in handen mellan gällocken men med lite träning så är det den överlägset enklaste metoden att landa bl a gädda på.

Kommentera

Gjordes rätt nyligen ett test som FJ tog upp. Någon autraliensisk fiskare hade uppmärksammat ett knakande ljud när han tog upp fiskarna med hjälp av lipgrip. Detta fick honom att utföra ett test, bestående i att han "lipgrippade" ett antal fiskar som han hade i någon form av pool - och se på fan, fiskarna dog en efter en. Han kom fram till att de inte kunde äta som de skulle efter att käkarna förstörts.

Har aldrig använt en huggkrok, och tänker aldrig göra det heller. Om det finns VÄLDIGT väldämpade lipgrips med teleskopskaft, så kanske kanske överväger jag det (har sabbat min gamla håv och behöver därför något nytt att ha upp fisken med).

Men jag ställer mig ändå bakom skaran som tar upp fisken med handen. Ett ordentligt grepp över "nacken" eller under buken så kommer även blåvalar upp.

Alla mekaniska hjälpmedel skadar fisken i viss mån, och man får bespara den så mycket onödigt lidande som möjligt.
          Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Om man ar tva i baten ar det helt klart skonsammaste for gaddan en cradle funkar som avkroknings matta ocksa. Detta sager jag inte for att vara ball pa ngt satt, men har man gaddans valmaende och aterutsattande som mal finns det inget som ar battre an en cradle. Dessutom javligt latt att anvanda sa lange man ar tva. Finns det intresse for sadana skulle vi pa attitude plocka hem sadana utan att ta ngn vinst pa dem, for gaddans basta sa att saga. Skulle kosta circus 700-800 spann.

Kommentera

Sådär skriver du ju bara för att verka ball...hehe...Jag vill ha en cradle as you know...(det där på engelska skrev jag för att verka ball)

Kommentera

Lip grip the small ones, chin the big girls!!!!
                I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

det testet där bogagrip visade sig usel på stor fisk gällde ju barramundi.Det finns liknande tester gjorda på muskie i usa.Där bogagrip visade sig vara suverän och gav väldigt bra överlevnads procent.Jag fiskar ensam i 99% av fallen och kör då med bogagrip.Körde med handen förut men efter att ha krokat mig ganska illa så håller jag mig till bogagrip.Man behöver ju inte lyfta upp hela fisken,räcker ju att säkra den för avkrokning och sen lyfta in den med stöd för buken.
                  Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                  Orson Welles

Kommentera

F.ö. tycker även jag att det ENKLASTE och bästa sättet är att använda handen i de flest fallen. Bara de riktigt små gäddorna är svåra (eftersom en stor wobbler som mest hänger utanför munen lätt fastnar i handen) och vanan att ta de riktigt stora finns inte där heller..... tyvärr ;-)

Vad gäller det autstraliensiska testet så tror jag inte att det går att rakt överföra på gäddor. Något knakande har jag aldrig hört när jag lipgrippat gäddor, och rimligen borde anatomin skilja sig en del mellan olika fiskar. Om jag inte minns helt fel var det väldigt stora fiskar som man testade på i australien. Lipgrippet kanske helt ska undvikas på gäddor av typ 15 kilo. Men vi är nog inte så många som har just det problemet att hantera särskilt ofta... ;-)

Kommentera

Har faktist varit med om detta "knak" i gäddkäften när jag använt mig av gälgrepp.. En enda gång iofs och den gäddan vägde 4kg fördelat på dryga 110cm.. Den överlevde inte, men jag antar att det var ett undantagsfall med tanke på att den var så undernärd. Borde ju bli bra mycket klenare även i skellettet av det. För övrigt så passar det väl tråden bra att den hade ett en decimeter långt, väldigt inflammerat, huggkrokssår i käften så vill man att gädda ska få ett fortsatt liv efter återutsättning så är definitivt handen att föredra för även om lipgrippen både snurrar och fjädrar så blir det trots allt hål i en och annan gäddkäft av den. Och även om dessa är små så öppnar det för parasiter och inflammationer. Gösen ovan är den enda gaffade fisk jag sett hittills som inte är rödsvullen runt såret.
                      Vill ha båt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 271 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art