Meta ruda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta ruda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man får anpassa sitt fiske efter storleken på fisken, och vart det är man fiskar helt enkelt. Det jag har gjort för att lära mig om rudan är att börja fiska smått i mängder, för att se om mina teorier och utrustning fungerar. Tycker det är dumt att satsa på sjöns största ruda direkt då man inte har mycket kött på benen. Om du kastar ut ditt "storrudatackel" någonstans i sjön med en fet mäskboll, så vet du ju inte ens om det är en bra plats. Man får fiska smått i början för att lära sig sjön, och vart håller rudan hus.

Jag fiskade bara 3-4m ut, dom flesta gångerna använde jag ett vanligt spinnspö på 7fot, vilket inte var optimalt, jag missade en massa napp. Ett långt metspö är mycket mer fångstgivande, det ökar krokningsstatistiken dramatiskt.

Kommentera

Hur har det gått för dig med Rudametandet?

Kommentera

Dom har väll nyss haft islossning däruppe så det ligger nog lågt

Kommentera

Oj haha, hade inte en tanke på att se vart i landet det handlade om.

Kommentera

Nä nog har isen gått för ett tag sen, kring 30 grader varmt idag, väl så mycket om du frågar mig.

Kul att det togs upp just idag för jag sprang nämligen förbi sjön för en liten stund sedan och där satt faktiskt nån och metade. Det var inte vilken nolla som helst heller tror jag för det såg rätt seriöst ut. Jag kan nästan garantera att det var Ruda han var efter. Ska nog ge det ett försök till veckan tror jag, kan återkomma med resultatet.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Var då ut och testade igår kväll/natt men jag fick ingen ruda. Först fick jag en massa miniborrar och när dom slutade hugga kring 12 så kom mörten istället. Flötesmetade med mask som agn och försökte fiska precis i kanten till näckrosorna en bit ut från land.

Ska på det igen så fort jag får chansen, då med lite annan taktik. Jag vet att dom finns där, hängde en ruda på ungefär 35-40cm i ett träd intill.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

hängde en ruda i ett träd? wow.
                för mig är det i alla fall svårt att fånga riktigt stora rudor. jag har tagit två på över 1,5 kg och det var år 2006, ett år då rudorna inte var särskilt försiktiga eftersom att dom hade blivit matade av förbipasserande människor sedan 2003...
                Nu är de största så himla skygga och syns ofta till då och då i vassen men är nästan omöjliga att fiska på.
                Jag fiskar hur som hellst rudor på 0,01-1 kg i vanliga fall. Jag använder majs då jag vill ha större fisk.

Men i min sjö finns det mycket småfisk sida vid sida med de större, det kan DanielJ konstantera, han fiska med mig en gång :3

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 024 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art