Vinteröringen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinteröringen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vita flugor är riktigt bra. Även svart/röd kan funka. Men vitt med lite flash i kan vara riktigt bra.

Saxat från min Öringartikel med fluga.

Vinter (1 januari har södra Sverige öringpremiär)
    December - Februari
    0-5°C
    Vinterperioden är en vacker och tänkandets fisketid. Att beskåda snöbeklädda december stränder och bara insupa tystnaden utan motorbåtar och annat skärgårdsstojj är helt underbart. Ibland känns det som tiden står stilla när man guppar runt i flytringen eller vadar längs stranden. Det enda som väcker en från tidsstilleståndet är havsöringen. Oftast är den blank den här årstiden. Första hälften av december är behaglig att fiska på i vanliga fall. Visst kryper tempen neråt under nollan titt som tätt ibland ändå.
    Ismedel är därför en naturlig del av min packning den här årstiden. Läs mer om det under avsnittet extra utrustning längre ner.
    Öringens huggperioder är ofta korta. En eller två snabba raider in på grundvattnet brukar jag kunna vara med om. Bäst är garanterat soliga dagar när man blir totalt röd i ansiktet av solens strålar. Lunchtid har varit bäst för mig. 11-13 cirka beroende på om det varit sol eller inte. En annan het period inträffar den ”Sista timmen”. När dagens ljus övergår till mörkt brukar havsöringen kunna smyga sig in grunt om den inte redan gjort tidigare.
    Hård vind har inte varit bra. Däremot lite halv lugnt har fungerat. När det har blåst riktigt hårt 12-14 m/s har jag fått öring i läkanter från vinden.
    Strax innan julafton brukar vara en het period.
    Januari och februari brukar vara väldigt svårt. Delvis för att isen brukar kunna lägga sig på öringstråken. Men även för att öringen kan bli stationär och bara stå och chilla i någon grop eller annat lämpligt ställe. Det syns genom att öringarna är beklädd med maskar när man får upp dem. Man ska alltid vara flexibel och kunna byta plats som öringfiskare, men nu gäller verkligen det 110%. Under årets två första månader försöker jag bevaka vädret och försöka hitta dom där dagarna som skiljer sig från resten av vintern, dagar med 3-5°C plus. Värt och notera är att jag ungefär från julafton och till februari mest är ute och fiskar öring för att jag gillar och vara ute skärgården. Men självklart finns hoppet om hugg även då. Men det är inte lika mycket besvikelse om jag inte får någon.
    En viktig sak jag höll på och glömma; De ställen jag haft bäst öringfiske på under vinterperioden är ställen med sank botten i närheten stora djup. Om man vadar så känns det som lera, det är halt och grumlar upp ordentligt. Nästan som dy men ändå inte. En annan grej som ska vara het är att köra ”drop shoot” med flugan. Det går till som så att man låter bara flugan hänga och dingla i vattenmassan. Nästan som mete med långsam intagning.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Tack för intressant artikel. Lerbottnar kan vara heta på vintern då de värms upp snabbare av solen. Jag undrar hur fisket varit i Skåne om man fått fiska i december? Känns som om det skulle kunna vara hett.
      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
        Tack för intressant artikel. Lerbottnar kan vara heta på vintern då de värms upp snabbare av solen. Jag undrar hur fisket varit i Skåne om man fått fiska i december? Känns som om det skulle kunna vara hett.
        Jaa det hade nog kunnat vara grymt.

Men i i sthlm brukar december vara "fiskesäkert", lätt den bästa månaden under höst/vinter. Men 2010 kom kylan så jävla hårt att det knappt gick och bedriva ett vettigt fiske. Jag kom ut en tur, då gick fluglinan av i ett av kasten . . . Bara 8- och 7m/s strålande solsken. .
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Någon som spräckt nollan än?

Kommentera

kom till gotland har varit ute tre ggr nu i januari fem öringar upp sök i lävikarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 370 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art