Ny fiskekamera hjälp !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fiskekamera hjälp !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny fiskekamera hjälp !!

Tips och hjälp mottages tacksamt.

Dags att byta upp sig, men jag vet inte om jag vill ha en stor systemis som är bökig i vissa situationer att ha med.

Dessa modeller har jag kollat på:

Canon PowerShot G12
    Canon PowerShot S95

men även de kompaktare systemarna:

Olympus E-PL1
    Panasonic Lumix DMC-GF2
    Sony NEX-5
    Samsung NX100

Jag har även kikat på de som klarar vatten mm, men vet ej om det är värt det mot en som fotar nice.

Kom med förslag och tankar

Har fått för mig att Canon S95 är riktigt bra för att vara kompaktkamera, så vill man ha något smidigt kan den kanske vara värd att beakta...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Skaffade en Systemkamera (Canon 500D) i sommras,
      men så här i efterhand hade jag nog satsat på någon av
      de nyare "kompakt-systemkamerorna".
      Eftersom jag pga fisket inte har tid (eller råd) att nörda ner mig i foto,
      så kommer jag aldrig nära att använda alla funktioner på kameran
      och jag har redan lämnat den hemma fler gånger än den varit med pga storleken.
      En bra kompaktkamera som kan ta bilder i RAW-format är mitt tips....

Kommentera

Har en Canon S90 nu. Det är föregångaren till S95, vet inte exakt vad som skiljer men det brukar ju inte vara mycket. Jag är grymt imponerad av kameran, har tidigare haft vanlig kompakt, en Canon Powershot G7 och G9, två system kameror m.m. Och jag kan med lätthet säga att S90 är den bästa jag haft, förutom systemkamerorna. Men sen går det ju inte riktigt att jämföra en kompaktare och en systemkamera även om bildkvalitén inte är långt ifrån på S90.

Sen är det ju inget snack om att en systemkamera är bättre om du orkar ta med dig den, oftast bättre bildkvalité och framför allt möjlighet att ta många fler bilder i snabbare följd. Med en kompakt kanske du tar en 5-10 bilder på en hyfsad fisk du får upp. Med en systemkamera tar du 50-100 så det är ju en självklarhet att man har bättre chans att få ögonblicksbilder m.m. med systemkamera.

Så bestäm dig för om du skall ha en kompakt- eller systemkamera, prismässigt är det ju inte längre så stor skillnad. Om du väljer kompakt så ta S95 skall du ha en systemkamera som främst skall användas till fisket, kolla på blocket.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Canon EOS 500 e mitt tips....riktigt bra som även går att filma riktigt bra med.....Sen finns det en uppsjö av objektiv där det finns allt ifrån ett par tusen upp till flera hundra tusen
          Daniel Granholm
          Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Tack för lite råd och tips

Kommentera

Har du inte haft en systemkamera tidigare eller känner att du är intresserad av att fotografera så mycket utanför fisket så tycker jag personligen inte att en systemkamera är att rekommendera. Det blir lätt att den lämnas hemma för att den är "känslig" för vatten eller för att du tycker det blir mycket att bära. Jag köpte dock en systemkamera för att dokumentera fisket och det valet har jag varit nöjd med.

//Fred

Kommentera

Canon Powershot G12 har fått bra kritik och bör funka fint för det du vill ha om Du ändå inte tänker utnyttja fördelarna med en systemare, G12 fotar dessutom i RAW vilket är ett plus och kan filma vilket kan vara kul vid fiske, den skulle bli mitt val om jag skulle ersäta min Pentax systemare.

Kommentera

Har en Panasonic Lumix DMC-FZ18 tycker den tar riktigt bra bilder och ett plus är att den har vidvinkel.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jag har kört med Panasonic Lumix DMC-FT1 nu i snart två år, vattentålig ner till tre meter och stöttålig. D.v.s, perfekt "slit-och-släng-fiskekamera". Tar bra bilder, filmar med hyfsad kvalitet och framförallt, den kan alltid hänga med vilket väder det än är. Rekomenderas verkligen!

Nu har jag dock bytt upp mig till en systemkamera, Canon EOS 550D - bättre bilder och filmer - men den gamla Panasonicen får fortfarande stanna i min ägo, ty de regniga dagarna icke är förbi...

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 280 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art