Ismete hjälp! :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete hjälp! :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete hjälp! :)

Hej, har precis köpt några spön för ismete och har varit iväg och testat det tre gånger. Nu är det ju så.. att jag under dessa tre vändor inte haft ett enda fäll Har provat olika ställen och djup, men har hållit mig till döda Mört eftersom jag inte fått tag i några levande. Har hållit mig till platser där jag oftast får bra med gädda under vår/sommar/höst.

Nuså, vilka platser väljer ni när ni borrar? Olika djup eller oftast efter botten? Funkar döda mört så mycket sämre än levande?

Tacksam för all info! Cheers!

Angående dött eller levande bete är väl en smaksak, lika så för gäddan. Jag fiskar både på botten och ibland precis under iskanten, då helst med levande så den för lite väsen av sig. Eller mittimellan, brukar ändra djup underdagen om det inte nappar. Bara att nöta på.

Kommentera

Hade jag använt dött bete så skulle det vara stora sillar.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Hade jag använt dött bete så skulle det vara stora sillar.
        Samma här, sällan jag kör död mört! Vet egentligen inte varför men är inte lika motiverad att slänga på en död mört som en död sill. Stora feta sillar brukar göra susen, speciellt om man ger dom lite kryddor i form av olika flavours osv. Flavours och sånt är Luis överjävlig på så vill du läsa om det kan du göra det på hans blogg. Sök bara på Luis Rasmussen på Google
        www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Olika booster/oljor/flavors till sill har jag faktiskt aldrig förstått. Sillen är ju naturligt boostad med feta oljor.

Skulle jag få för mig att fiska med död mört så skulle den definitivt få sig en boost...
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

rent generellt har jag haft sämre fiske på dött än levande bete och jag tror de flesta håller med mig här, men ibland så tar gäddan på vad som och då spelar det kvitta, då kan du lika gärna meta med en scan hotdog känns det som :-)

Till din andra fundering så är det inte säkert det är samma platser som presterar olika årstider... hade jag försökt fiska av ett nytt vatten så hade jag satsat på ställen där betesfisken ofta gömmer sig som till exempel inlopp / utlopp, grunda vikar eller vasar osv eller efter sjökartan och leta upp grund / djupkanter eller hålor.

I början av ett pass väljer jag ofta att variera fiskedjupet på min utrustning, kanske: 2 spön på botten, 2 pelagiskt och 2 precis under iskanten. Sen anpassar jag efter hur fisken hugger, men låter i alla fall 1 vara kvar på varje sätt hela fisketiden... Märker man att det inte nappat på för länge och man är sugen på att fiska effektivt så brukar det betyda att det är dags att flytta på sina spön. Men ibland så är latmasken där och då kan jag gå och ändra fiskedjup istället... Det ger faktiskt resultat ibland (har jag intalat mig själv)

Ett annat bra tips är att reka en sjö med båt, ekolod och gps, markera intressanta spottar och sen använda sig av dessa för isfisket... Med GPS:en slipper du sen borra fel femtielva gånger på jakt efter en djupkant eller liknande.
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 274 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art