Målning av egna jerkbaits! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målning av egna jerkbaits!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Målning av egna jerkbaits!

Tjena alla fiskegubbar!

Jag bestämde mig igår för att börja tillverka lite egna jerkbaits efter lite slösurfande efter diverse ritningar osv.
    Jag valde en buster jerk liknande form som första bete och har sågat, täljt, raspat, filat och fått till rätt form nu. Har även borrat hål och smält i vikter på två ställen för att få lite tyngd.
    Men nu är det så att det är dags för målning. Jag var ner till leksaksaffärn idag och köpte lite "humbrol"- färg då jag hört att de ska funka att måla med; grön, svart, vit ,gul, röd.

Slängde nyss på ett grundlager,-vitt och ska låta det torka och fortsätta imorgon.

Nu undrar jag dock hur många lager man behöver måla med färgerna man vill ha och om man kommer behöva någon typ av klarlack när målningen är klar? Eller håller humbrol färgen bra mot vatten kanske?

Tacksam för förslag då jag gärna vill få till ett par snygga beten!

Borde kunna doppa dem i LV-1 tror jag. Fick just hem min idag, och ska doppa mina jerks i den.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
      Borde kunna doppa dem i LV-1 tror jag. Fick just hem min idag, och ska doppa mina jerks i den.
      Okej, ska kolla upp det. Men hur tror du det blir om man inte doppar, alltså bara kör med humbrol färgen?

Kommentera

Hej Jerkoff

Om jag inte missminner mig så är iallafall de gamla Humbrolfärgerna vattenfasta. Jag har historiskt målat en hel del med Humbrolfärger utan att lägga någon lack ovanpå. Om du inte får någon information från förpackningen så kolla ev hemsida, återförsäljare, eller som jag gjorde med ett företag som säljer färg, jag hade lång korrenspondans med deras kemist angående färgers engenskaper och dylikt. Om du inte har impregnerat betet på något sett så kommer du antagligen få en del problem med sprickbildning när färgen punkteras av predatortänder. Vanlig hederlig akrylfärg( jag har haft ett bete i vatten i ett år utan påverkan) är vattenfast och är väldigt lätt att få tag i och fungerar alldeles utmärkt till betesmålning.

MVH JAri Aalto Jaraal

Kommentera

Tack så jättemycket för svaret Jaraal. Jag har också för mig att den ska vara vattenfast, den är i alla fall "oljebaserad".
          Jaha, akrykfärg säger du? Hittade sånt i en affär härom dagen, kanske ska prova det...
          Tack än en gång för svaret, vi får se vad jag hittar på.. I värsta fall köper jag mig lite klarlack på sprayflaska och provar med det

Kommentera

Du ska ha en kraftig lack eller ipregnering för att betet inte skall svälla eller spricka. För färgen kommer punkteras av gäddtänder!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 181 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art