sikfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sikfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sikfiske!

om det är någon som har råd och tips om sikfiske, så är jag mycket tacksam. har blivit tipsad om ett "sikeldorado" på åland som vore kul att utforska. har ingen aning om hur man fiskar sik.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Detta har jag stulit från Gös-Jonas, en man som vet vad han pratar om. Jag tror det var på hans hemsida jag fann det.
    ”Angående sikfiske i skärgården.
    Det vanliga är folk börjar sitt sikfiske i skärgården i mars-april och håller sedan på någon vecka in i maj. Men siken kan fiskas långt före det då den går in för lek i skärgården. Jag har fiskat riktat efter sik redan i slutet av september och fått fisk. Generellt kan man säga att fisket börjar bli bra i slutet av oktober, men man kan inte räkna med samma mängd fisk som under våren. Siken fiskar du på bottnar med sand och gärna inslag av tång på 3-7 meter. Siken kan röra sig ganska mycket under dagen och variera sig över olika djup, men nästan alltid håller den sig nära botten. Men även här finns undatag och vissa stilla vårkvällar kan man tom se skärgårdsiken vaka försiktigt. Metet med vanligt Paternostertackel eller sk STHLM Paternoster fungerar utmärkt. Men även glidtackel kan vara ypperligt. Sikens storlek kan variera från område till område detta beroende på att det kan vara olika sikarter även på lokaler nära varandra. Mask är ett utmärkt bete men tänk på att inte använda för stora krokar, bättre med ett knippe väldoftande maskar en en stor daggmask. Andra beten jag fått fisk på är tångräka, räka, strömmingsbitar men om du fiskar i STHLM området håller jag mask som bästa bete. Bifångster under sikfiske brukar vara skrubbskädda och abborre speciellt skrubban går igång på om du har små strömmingsbitar.
    Om du vill ha ett par tips om ställen kan du maila mig på
    jonas.a.karlsson@teliasonera.com
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 296 visningar