Plantering av tex Karp??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plantering av tex Karp???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Esobus: Ja, restaurering av vatten är ju en helt annan sak än enbart inplantering av en subjektivt vald fiskart. Klart att vi ska ha möjligheten att återställa förstörda habitat. Det största problemet tror jag ligger i definitionen av "förstörd" el. "naturlig".
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Grindpalm, jag tror vi är helt ense i denna frågan.

Sedan har vi ju rent konstlat skapade vatten. Jag vet inte vad för regler som gäller där.

Tänker mest på sandtag och stenbrott.

Btw, story time, i Falkenberg massa år sedan (30 eller så) fanns det en plats vid Skrea som lokalt kallades Knölahålan. En sprängd damm gjord under WW2 (tror jag). Den var en plats där man lagrade stenkol i på den tiden, brandsäkert och undervatten. Det fanns en liten järnväg dit som var nerlagd sedan många år. Hur som haver, detta var ett riktigt kul abborr ställe, den 'enda fisken' i sjön.

Sedan inplanterades av någon mört. Jag körde ofta ultralätta spinnare och 'micro-wobblers' 10g eller så. Fick ett par gånger fantastiskt kul halvkilos mörtar på mini-wobbler. Det ni. Med riktigt härligt go i, det ändrade min bild av mörten totalt. Sedan introducerades gäddan oxo och vattnet liksom dog ut.

Nu vet jag inte om den har växt igen eller surat ut helt. Men där var ett litet udda tillhåll att fiska i. (Kollade gulasidorna, den ligger kvar undrar vad som finns i den lilla dammen nuförtiden..)

Detta var ett helt onaturligt vatten, med enbart inplanterad fisk i, etablerad till viss del men det fanns bara regn tilllopp det mesta dunstade bort under torra somrar. Det låg mycket nära havet, så det borde bli salt så småningom. Men det fanns massor av tusenbröder ett tag och en del fina borrar med.

Så hur man hanterar ett vatten kan förändra karaktären på det väldigt snabbt. Var mycket försiktiga och undvik trassel.
      Senast ändrad av esobus; 2004-04-27, 13:26.

Kommentera

Svenska abborr rekordet är ju resultatet av inplantering utan några tillstånd om jag kommer ihåg rätt.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Om någon får en riktigt stor gädda i ett regnbågsvatten ser jag hellre att den blir flyttad till ett närliggande vatten (hälst ett som hör till samma vattensystem) med gäddbestånd sen innan än att den blir dödad.

Kommentera

Har ett bra exempel: Det finns en sjö i Sthlm området. Det fanns ingen fisk alls i sjön, det enda som fanns i sjön var Grodyngel och div. insekter. Några personer planterade ut Karp i sjön för att kunna fiska på dom, självklart hade dom kollat upp så att sjön inte var sur etc. Dom hämtade fisk från ett annat vatten där det kryllade av karp efter att Karpen hade lyckats med leken. (ca 10-12 år sedan)

Rätt eller fel? I ett sånt här läge där det inte finns någon fisk i sjön från början tycker JAG det är helt ok att göra på det viset.

Vad tycker ni andra?

p.s Karpen har klarat sig mycket bra i sjön och växer stadigt. d.s

Kommentera

utan olagliga utsättningar av karp så skulle vi knappt ha några karpsjöar i sthlm.
              Tube for life

Kommentera

Var och varannan här köper/fångar väl mört och fiskar med här och där med.

Jag antar att det är lika illa/bra som förflyttningar av andra fiskar?

Kan inte någon som vet tala om ifall det är lagligt att handla med mörtar, och om man då får fiska med dem var som helst?

Jag är hursomhelst tacksam att det finns att köpa.
                Ola

Kommentera

Jag tycker inte det är riktigt att inplantera fisk olovligt, oavsett om det inte finns några fiskar sen innan. Jag tycker inte det är riktigt att flyta en fisk från en sjö till en annan heller.

Grindpalm förklarade saken bra tycker jag, för det kan ju finnas andra viktiga arter i sjön som är värda att bevara. Som kanske tar skada av en inplanterad fisk. Och hur många av dom som planterar in olovligt tar hänsyn till sånt?

Kommentera

Originally posted by Ola
                    Var och varannan här köper/fångar väl mört och fiskar med här och där med.

Jag antar att det är lika illa/bra som förflyttningar av andra fiskar?

Håller med!! Hur många av er är det som tänker på det? Tror knappast att de fiskarna gör mindre skada än tex. Karp vid flytt till andra vatten.

Kommentera

Originally posted by Askungen
                      Har ett bra exempel: Det finns en sjö i Sthlm området. Det fanns ingen fisk alls i sjön, det enda som fanns i sjön var Grodyngel och div. insekter. Några personer planterade ut Karp i sjön för att kunna fiska på dom, självklart hade dom kollat upp så att sjön inte var sur etc. Dom hämtade fisk från ett annat vatten där det kryllade av karp efter att Karpen hade lyckats med leken. (ca 10-12 år sedan)

Rätt eller fel? I ett sånt här läge där det inte finns någon fisk i sjön från början tycker JAG det är helt ok att göra på det viset.

Vad tycker ni andra?

p.s Karpen har klarat sig mycket bra i sjön och växer stadigt. d.s
                      Hur gick det med grodorna?

Det är ju en sak att ta en mört ur en sjö till en annan sjö med mört i det måste ju rimligen vara ett mycket mindre ingrepp än att inplantera gäddor i en öringsjö tex.. Även om sjukdomsrisker och parasiter kan överföras på just det sättet.

Skall en uppäten/krokad mört kallas inplanterad btw?

Men i princip är det rätt, att flytta mörtar (blöta grejor) kan ju dessutom sprida kräftpesten..
                      Senast ändrad av esobus; 2004-04-27, 18:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 305 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art