Fråga ang Östersjöns nya gäddregler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang Östersjöns nya gäddregler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang Östersjöns nya gäddregler

Det kom ju en ny lag för inte så länge sedan, man får endast ta upp 3 gäddor per dag och de måste vara mellan 40 och 75cm.
    Jag fick en gädda runt 80cm som var krokad stenhårt och jag kunde inte rädda den PGA att min Baker Hookout var för svag (Skit dåligt...). Jag bonkade gäddan och den ska ätas någon gång snart. Får man göra så? Eller är det som med lax i Vänerna, att även om laxen är död så måste den släppas tillbaka?
    Jag vill bara veta hur strikta reglerna verkligen är, jag kommer aldrig att släppa tillbaka en gädda om den har varit på land i 20 min och sedan inte simmar ivåg om jag försöker att släppa i den, det betyder ju bara mer lidande för fisken.

Reglerna brukar vara lika över allt, så antagligen ska fisken tillbaka levande som död om den har fel storlek eller är felkrokad.
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ok, jag tar ju ändå inte upp fisk (om det inte blir som jag beskrev ovan) men det är ju bra o veta.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
        Det kom ju en ny lag för inte så länge sedan, man får endast ta upp 3 gäddor per dag och de måste vara mellan 40 och 75cm.
        Jag fick en gädda runt 80cm som var krokad stenhårt och jag kunde inte rädda den PGA att min Baker Hookout var för svag (Skit dåligt...). Jag bonkade gäddan och den ska ätas någon gång snart. Får man göra så? Eller är det som med lax i Vänerna, att även om laxen är död så måste den släppas tillbaka?
        Jag vill bara veta hur strikta reglerna verkligen är, jag kommer aldrig att släppa tillbaka en gädda om den har varit på land i 20 min och sedan inte simmar ivåg om jag försöker att släppa i den, det betyder ju bara mer lidande för fisken.
        Hej Gustav Olsson;

Personligen tycker jag att du för att få exakta och tillförlitliga svar på dina frågor ska kontakta Länsstyrelsen, Avdelning för regional utveckling, Box 22067, 10422 Stockholm, tel. 08-785 40 55, fax. 08-654 70 63, www.ab.lst.se/fiske.
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Gustav Olsson;

Personligen tycker jag att du för att få exakta och tillförlitliga svar på dina frågor ska kontakta Länsstyrelsen, Avdelning för regional utveckling, Box 22067, 10422 Stockholm, tel. 08-785 40 55, fax. 08-654 70 63, www.ab.lst.se/fiske.
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Helt rätt, då behöver du inte fundera mer, och dom är bara glada att få hjälpa till.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Har lyft denna fråga men anställd på Fiskeriverket och hon gav det svar som jag fullkomligt står bakom. Svaret var att fisken skall, oavsett situation och tillstånd släppas tillbaka. Detta för att man itne ska kunna bonka gäddor och skylla på en dålig krokning vilket självklart är tråkigt. Däremot så ska dessa självklart bonkas om dom inte har en chans att överleva. Denna bonkade gädda återgår ju då faktiskt i kretsloppet istället för att tas ifrån denna. Sen får utnyttjaren av denna gädda vara den största opportunisten vilket oftast är skarv, men ibland även havsörn vilket är bra!
            Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

hmm en fundering, säg att jag får en gädda som jag vill konservera ( har ingen aning vad det heter ) hänga upp på väggen. Då får jag inte göra det ?

Kommentera

Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
                hmm en fundering, säg att jag får en gädda som jag vill konservera ( har ingen aning vad det heter ) hänga upp på väggen. Då får jag inte göra det ?
                Nix. Alla ska släppas som är över 75cm oavsett orsak.
                Jakten på dundergurkan

Kommentera

Får jag använda en liten (under 40cm) gädda som bete och sedan släppa tillbaka efter att den gjort sitt?

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                    Får jag använda en liten (under 40cm) gädda som bete och sedan släppa tillbaka efter att den gjort sitt?
                    Klurig fråga, men eftersom du förmodligen kommer att kosta denna gädda livet och där du har för avsikt för denna gädda att bli tagen av en större gädda i e så tror jag det räknas som upptagande av gädda?

Denna nya lag har verkligen varit positiv och jag kan gladeligen säga att faktiskt både polisen och KBV varit ner och hälsat på hos oss när gäster inte följt reglerna för att visa allvaret så att säga...
                    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 384 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art