Nordlig vind vid fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordlig vind vid fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nordlig vind vid fiske!

Diskuterade med en polare nyligen det här med vind och vindriktningar vid fiske.
    Det sägs att nordlig vind aldrig är bra och kan av erfarenhet nog själv även hålla med om att det, iaf. känns det så, men undrar ändå om det inte är lite av en myt.
    Har svårt att förstå vad det är som gör att fisken skulle bli trög i just nordlig vind. Brukar heta att nordlig vind ofta är en kallare mer nerkyld vind, men i sådant fall borde den istället kunna få fart på fisken under sommarhalvåret då vattnet generellt är varmare än tex. gäddans trvseltemp osv.
    Finns det någon annan rimmlig förklaring eller har det endast med att den nordliga vinden anses som just kallare och därmed gör fisken trög!? Ibland kan ju även en nordlig vind vara varm!

Tycker att det funkar med vilken vind som helst bara inte vinden skiftar håll allt för ofta.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

Nordanvind kan vara sketabra. Min bästa fiskedag i juni-månad blåste det nordanvind. Hur jag vet det? Jo det var min första lyckade fiskedag på egen hand, jag kommer ihåg alla detaljer från den dagen eftersom det är av dem få lyckade. Och nordostvind gillar jag skarpt. Beror väl på var man fiskar, vilket håll man kastar åt, betesval osv men det nappar mycket bättre vid nordöstan än nordvästan för mig..

Kommentera

Gäller nog mer att veta vart man ska fiska beroende på hur det blåser.
        Själv har jag nordanvind som favorit på några ställen men dom funkar inte så bra vid annan vind.

Kommentera

Angående N vind under sommaråret tror jag det blir som så att nordanvinden kyler ner vattnet för fort. Om som ni vet så gillar sällan fiskar hastiga sänkningar.

Nordanvind i andra årstider kan jag tycka är bra. Bara och söka lä och oftast står det fisk där då.

Nordost är dock ingen favorit.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Nordanvind har funkat bra för mig senaste tiden. Fiskar på kusten i Blekinge så det betyder att det inte är pålandsvind då. Var ute häromdan när det blåste syd och då gick det knappt att fiska pga vågorna. Inte fick jag några napp heller.
            Tror dock inte att man ska hänga upp sig för mycket på vindriktning. Så länge det inte är helt vindstilla är jag nöjd.

Kommentera

Hade också min bästa fiskedag i sommar med nordlig vind. Fiskade då på södra delen av sjön och gäddorna var minst galna då. Brukar alltid titta hur vindriktningen är innan jag åker och fiskar och är väldigt sällan det var nordlig vind där jag fiskade i somras, men när det väl var så var det grymt.
              Så kanske kan vara så att på sommaren är nordlig vind alldeles ypperligt medans övrig tid kanske sydlig/sydvästlig vind är att föredra som många säger. Försöker iaf att fiska på den sidan av sjön dit vinden blåser under mulna dagar.

Kommentera

Nordan suger inte alls lika mycket purjolök som ostvind. Däremot har jag lagt märke till att folk prisar syd,sydväst men ingen har sagt något om sydost, förutom jag då.

Kommentera

jag är ingen forskare men vinden styrs bl.a. av jordens magnetiska fält och när det är nordanvind så är det något speciellt med magnetfältet, det kan vara det som gör dåligt fiske, samma sak som med månen,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 370 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art