Fiskebåt att ta med sej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebåt att ta med sej

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskebåt att ta med sej

Har sedan en tid konkat runt på min "sevylor fish hunter". Köpte denna dels för att kunna utnyttja olika sjöar och dels för att den var ett ruskigt billigt alternativ (2500 sek ink åror och en liten 18 lbs elmotor på Rusta). Men även om en uppblåsbar båt har sina fördelar när det kommer till mobilitet och förrådsutrymme så finns det, som med så mycket, även en baksida... T ex mygghärjade kvällar då man utan framgång har försökt hitta nåt som liknar en normal position att sitta i gummibåten och allt är fuktigt och kallt men man måste lik förbannat krypa omkring på alla fyra och pressa luft ur båtskrället. När man väl kommer hem får man infinna sej i att packa upp båten igen för att den ska få torka. Ett annat problem är att man inte vågar åka för långt bort på sjön. Även om det sällan blåser upp några större oväder på våra svenska insjöar så ska det inte mycket motvind till för att denna skuta knappt ska ta sej framåt med elmotorn och att transportera sej i gummibåt med åror i motvind önskar jag inte ens mina fiender!!

Som ni märker är jag inte helt 100% nöjd med min "fish hunter". Det jag vill behålla är möjligheten att ta sej till även svårtillgängliga sjöar och även chansen att faktiskt kunna få plats med båten i förrådet. Så hittade jag för ett par dagar sen ett par varianter av hopfällbara båtar (porta-bote, insta-boat osv) Problemet är att det som jag förstått det bara finns enstaka återförsäljare av porta-bote och inga alls av insta-boat i vårat sjörika land!!! Märkligt och synd!! Dessutom är de som finns ohyggligt dyra!! Så min tanke eller fråga är: Vet nån var man kan få tag på en beggad "vikbåt" eller ett billigare alternativ, kanske har nån tips om hur man kan bygga en egen hopfällbar båt??

Våldsamt tacksam för svar och kommentarer

Gött Feske

Zeke77

Polarn har en liten jolle som heter "Biq" alltså samma märke som på tändare.
    Han slänger bara upp den på takräcket när han ska nånstans väger inte mer än 30 kg helt i plast och suverän att ta med sig

Kommentera

Har precis samma önskan som dig!

Har sällan fiskat så lite som nu, och mår seriöst dåligt av det! Vet inte vad jag skall ta mig till, vill testa ALLT fiske som finns, men istället fiskar jag INGENTING!

Hade bara velat ha nått man kunde slänga i i div pölar man vill testa.. som inte känns livsfarligt i vattnet!

Har körkort och snart bil, rätt begränsad bugdet! Tips, båtkungar? Vad göra?
      Senast ändrad av PojkenMedKepsen; 2010-08-21, 21:41.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Vad sägs om en fiskekajak? För mig har det verkligen varit nyckeln till frihet. Har inte haft någon egen båt utan hela tiden snyltat på andras kontakter. Så många av mina vänner är dessutom småbarnsföräldrar och helt hopplösa att få ut på fiske. Kajaken har verkligen varit räddningen, det finns ju modeller för dom flesta typer av fiske.

Kommentera

Himla segt att en 80 trailer kostar så jävla mkt.. :/ Typ 8-9 tusen på blocket.. kostar ju nästan lika mkt som båten!

Å 30 trailer pallar man väl inte köra runt med.. ;O

Kommentera

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
            Himla segt att en 80 trailer kostar så jävla mkt.. :/ Typ 8-9 tusen på blocket.. kostar ju nästan lika mkt som båten!

Å 30 trailer pallar man väl inte köra runt med.. ;O
            Du får köra 80 med alla trailers bromsad eller ej!
            Nya eu regler men sen om din trailer håller för 80 knyck är ju en annan femma haha

Kommentera

Nej det är inte den modellen mvh

Kommentera

Köp en porta-bote (vikbåt) om du hittar någon, helt suveräna båtar, har själv haft två stycken.

Kommentera

Hur kommer det sig att folk skriver ''30 trailer'' osv då?

Å menar du verkligen det med vikbåten..? Har tittat nyfiken på en.. känns dock som att den skulle vara väldigt ostabil? :P

Kommentera

Den är helt säker att åka i även i grov sjö. Dessutom är den osänkbar. I aktern sitter två skivor som man fäller ut vilken gör att du knappt kan välta båten. När den är hopfälld blir den ca. 7 cm bred (som en surfingbräda). Sitthöjden är som i en vanlig roddbåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 371 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art