Har sedan en tid konkat runt på min "sevylor fish hunter". Köpte denna dels för att kunna utnyttja olika sjöar och dels för att den var ett ruskigt billigt alternativ (2500 sek ink åror och en liten 18 lbs elmotor på Rusta). Men även om en uppblåsbar båt har sina fördelar när det kommer till mobilitet och förrådsutrymme så finns det, som med så mycket, även en baksida... T ex mygghärjade kvällar då man utan framgång har försökt hitta nåt som liknar en normal position att sitta i gummibåten och allt är fuktigt och kallt men man måste lik förbannat krypa omkring på alla fyra och pressa luft ur båtskrället. När man väl kommer hem får man infinna sej i att packa upp båten igen för att den ska få torka. Ett annat problem är att man inte vågar åka för långt bort på sjön. Även om det sällan blåser upp några större oväder på våra svenska insjöar så ska det inte mycket motvind till för att denna skuta knappt ska ta sej framåt med elmotorn och att transportera sej i gummibåt med åror i motvind önskar jag inte ens mina fiender!!
Som ni märker är jag inte helt 100% nöjd med min "fish hunter". Det jag vill behålla är möjligheten att ta sej till även svårtillgängliga sjöar och även chansen att faktiskt kunna få plats med båten i förrådet. Så hittade jag för ett par dagar sen ett par varianter av hopfällbara båtar (porta-bote, insta-boat osv) Problemet är att det som jag förstått det bara finns enstaka återförsäljare av porta-bote och inga alls av insta-boat i vårat sjörika land!!! Märkligt och synd!! Dessutom är de som finns ohyggligt dyra!! Så min tanke eller fråga är: Vet nån var man kan få tag på en beggad "vikbåt" eller ett billigare alternativ, kanske har nån tips om hur man kan bygga en egen hopfällbar båt??
Våldsamt tacksam för svar och kommentarer
Gött Feske
Zeke77
Som ni märker är jag inte helt 100% nöjd med min "fish hunter". Det jag vill behålla är möjligheten att ta sej till även svårtillgängliga sjöar och även chansen att faktiskt kunna få plats med båten i förrådet. Så hittade jag för ett par dagar sen ett par varianter av hopfällbara båtar (porta-bote, insta-boat osv) Problemet är att det som jag förstått det bara finns enstaka återförsäljare av porta-bote och inga alls av insta-boat i vårat sjörika land!!! Märkligt och synd!! Dessutom är de som finns ohyggligt dyra!! Så min tanke eller fråga är: Vet nån var man kan få tag på en beggad "vikbåt" eller ett billigare alternativ, kanske har nån tips om hur man kan bygga en egen hopfällbar båt??
Våldsamt tacksam för svar och kommentarer
Gött Feske
Zeke77
Kommentera