Gös!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös!!

Hej allihopa jag är väldigt sugen på att ta min första gös för det har jag inte gjort än.Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu på sommaren men jag vet att där jag fiskar finns gös. jag skulle vara tacksam för svar.

Mvh Oskar Sunesson

Kolla fiskereglerna om du får trolla det är ju lättast .Har du ingen båt så är det nog lättare å meta med levande mört/löja från land .

/Fredrik

Kommentera

tack!!. Men är det inte nåt om att gös är mest aktiv på natten eller på kvällen. Jag tror att jag har hört det men jag vet inte?

Kommentera

Det beror på vilket vatten.I en klar sjö ska du fiska i gryning och när solen håller på att gå ner. I riktogt grumliga och algiga sjöar kan det funka närsomhelst på dagen. Rent nattfiske har aldrig funkar bra för mig. Men köp du ett par wobbler typ smitchwich som går 4-5 meter djupt och fiska runt lite så får du se.

Kommentera

Det är faktiskt en myt att den ska fiskas på natten går nästan hella dagen. men kör med "om du har tilgång till båt" med nils master eller corton cordell , bomber har du tilgång till ekolod och vetikal grejer så är ju det ochså en oerhört efektiv på gös även drop shot. Samt botten mete med glidande tackel med levande mört med baitrunner rulle
          Lyck till=)
          Amor patriae nostra lex -- "Kärleken till fosterlandet är vår lag"

Kommentera

tack så mycket allihopa ! / Oskar sunesson

Kommentera

Som g loomis nämnde så är det nästan en "myt" att det är bäst på natten. Enligt min erfarenhet handlar det om att gösen är ljusskygg. Det verkar vara avhängt på om det är strålande sol, molnigt, skymning eller natt kombinerat med siktdjupet i sjön som avgör vilket djup de står på.

Enklast att få gös (mängd) är nästan när det är strålande sol ute och näst intill plattvatten. Då vet man att de står och trycker i någon djuphåla i väntan på "bättre tider". Då är det bara att köra efter botten med t.ex. jigg (traditionellt eller vertikal) eller bottenmete, har man väl fått en att aktivera sig och hugga så brukar fler följa exemplet.

Det blir värre när det är gråmulet och lite vind, då lämnar de ofta botten för att vara i mellanvattnet och det är svårt att träffa rätt djup (pelagisk vertikaljiggning funkar dock även om jag bara testat det någon gång). Då är trolling ett mycket bra alternativ för att presentera bete på rätt djup. Likaså framåt skymning och gryning när de ofta simmar riktigt grunt och jagar.

Gällande trolling på natten så har jag haft bra resultat i klara sjöar, i grumliga har det varit sämre (för att inte säga värdelöst).

Jag är långt från expert på området Gös men det är kortfattat lite från mina erfarenheter. Enda sättet är nästan att testa sig fram eller få tag i någon som fiskar i samma vatten som dig. Har märkt att gösens beteende skiljer sig rätt markant mellan olika vatten och förhållanden (till skillnad från t.ex. gäddan som i princip följer samma mönster oavsett vattendrag).

Webb - www.teamtrogdor.se
              Blogg - blog.teamtrogdor.se
              Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
              Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Köp ett ekolod o lär dig sjön där du fiskar,köp ett vertikalfiskekit o kör hårt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 062 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art