Fiskeresa - vart i världen åker ni helst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeresa - vart i världen åker ni helst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeresa - vart i världen åker ni helst?

Jag och en polare har jobbat sen studenten förra året, vi är båda 20 år gamla. Ända sedan vi var små har vi älskat fiske och tänkte i höst, vinter eller vår dra på en fiskeresa någonstans i världen.

Vart vi åker spelar ingen större roll, vi vill ha brutalt bra och roligt fiske. vi tänkte vara borta mellan 1-2 månader, detta styrs lite av budgeten som är max 50 000.

Tänkte nu höra om ni har några tips på bra, prisvärda ställen att åka och fiska på, bara ös på med tips nu så vi får lite inspiration

Glömde tillägga att vi båda två både spinn- och flugfiskar, så i princip kan det vara alltifrån en flugfiskeresa till england till big game deep sea fishing i västindien. Så länge det är inom ramen för vår budget är alla tips välkomna. Tack på förhand!
    Skitfiske på er/ Perchman

ni kan ju resa genom hela thailand och få pengar över utan problem.Hade jag nog gjort ifall jag hade tänkt ge mig ut på en 1-2 månaders fiskeresa.

Kommentera

vad erbjuder thailand för typ av fiske, det mesta eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Perchman Visa inlägg
        Jag och en polare har jobbat sen studenten förra året, vi är båda 20 år gamla. Ända sedan vi var små har vi älskat fiske och tänkte i höst, vinter eller vår dra på en fiskeresa någonstans i världen.

Vart vi åker spelar ingen större roll, vi vill ha brutalt bra och roligt fiske. vi tänkte vara borta mellan 1-2 månader, detta styrs lite av budgeten som är max 50 000.

Tänkte nu höra om ni har några tips på bra, prisvärda ställen att åka och fiska på, bara ös på med tips nu så vi får lite inspiration

Glömde tillägga att vi båda två både spinn- och flugfiskar, så i princip kan det vara alltifrån en flugfiskeresa till england till big game deep sea fishing i västindien. Så länge det är inom ramen för vår budget är alla tips välkomna. Tack på förhand!
        kolla vad det kostar att åka till florida, det skulle jag välja utan att tveka. Flugfiska bonefish, jigga 100kg tarpon, popperfiska GT Där finns det så många olika arter så det räcker nog i två månader
        [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

i thailand kan du fiska channa maculata, en grymt aggressiv fisk som blir upp till 1,80m lång

Kommentera

Finns bara ett alternativ o det är flugfiske på NZ, världens bästa flugfiske enligt många (ink mig). Har gjort en resa dit på 7-8 v o tror att prislappen hamnade på typ 50 000. Dyr resa men nästan gratis fiske.

Kommentera

Tack för sjukt bra svar grabbar,

Florida hade förmodligen varit ett av de hetare alternativen om vi haft råd, men jag misstänker att det kommer att bli för dyrt. Vi bestämde oss för att försöka komma ner på 40 000 istället för 50 om det var möjligt. Florida är därför förmodligen (och minst sagt beklagligen) inte aktuellt, såvida vi inte hittar ett överkomligt pris. Någon som har förslag på detta?

Thailand har vi också tittat en hel del på, det som talar för Thailand är ju priset men har läst runt lite grann om fisket och fått intryck av att all fisk, åtminstone sötvattenfisk, ser ut som olika typer av malar, ohyggligt fula allihop... Vi vill fånga vacker fisk! Alternativet är i så fall att vi fiskar längs kusten och längre ut i havet efter "normal" fisk.

Vi har diskuterat Egypten och Nilen lite löst, vad tror ni om det? Lite nilabborre på spinn och tigerfish på fluga eller spinn?

Såg ett program om fiske på just Nya Zeland på TV för ett par år sedan, och ända sedan dess har jag drömt om att åka dit. Trodde dock det skulle bli betydligt dyrare än vad du nämnde, micke.karl. NZ är helt klart aktuellt om vi hittar bra pris.

Något annat som slagit mig är vilken enorm jävla djungel det här med fiskeresa är, känns som det är väldigt lätt att bli lurad på ganska mycket pengar. Något vi diskuterade löst var att bara boka resan på förhand, och därefter på plats fråga oss fram och boka fiske. Detta känns dock lite väl ovisst och osäkert kanske, vi vet inte riktit... För att boka något bra på distans, hade det känts otroligt bra om man haft en specifik personlig rekommendation, ett nummer man kan ringa till någon med bättre koll på läget helt enkelt.

Vad tror ni om tankarna? Behöver verkligen all hjälp jag kan få här killar, väldigt tacksam för alla svar...

Kommentera

Tjena, Angående att åka på fiske resa med en tagjt budget så går nog Florida, men du måste garanterat ha din egna utrustning och håll dig bort från south beach.. För att leva i usa, och bo på små motel är inte alls dyrt, och det finns gått om det i Florida, dock så kommer ni behöva bil.. Och sedan kan man alltid hyra någon liten båt. Men 2 månader kanske är lite tufft.

För med tanke på eran budget, som ska räcka i 2 månader, plus fiske så kan ni nog bara glöma fina stora båtar med proffs guider, för då räcker väll 50 i två veckor... "om du har tur"

Angående thailand så är det nog ett säkert kort, och va fan har sagt att du måste fiska insjö/flod fiskar. Du har ett stort hav på båda sidorna.. Där du kan få tag i det mesta.. Med tanke på budget så att åka ut med riktigt proffs så tror jag även det blir för dyrt med eran budget, dock så finns det gott om longtails som man kan hyra för en dag för en spott styver och ser ni till att ha med egen utrustning så är det inga jätte problem och hyra en sådan för någon 100 en hel dag och ut och jaga själv "plus ni får ju med han som har båten som säkrligen har en hel del tips", säkrligen inte lika bra resultat som om du stuckit ut med proffs, dock så får ni säkrligen fisk.. Och bo och äta billigt går jäkligt bra i thailand..

http://www.thaifishingguide.com/salt...ing/index.html <- got om info där. Vilka arter osv dom har gått om i havet och var man kan hitta dem.. Finns väll över hela kusten men kan tänka mig att där de säger så är det lite extra gott om dem.

Tänkte själv packa ner klass 9 spö när jag åker ditt i vinter och smita ut lite på öarna med små båtar o kasta lite.. "åker med sambo & barn" så kan ju inte focusera för mycket på fisket tyvärr ,P

Men även i Thailand så kan ni bli blåsta, åka ut med någon för att få sailfish osv, så kan dom ha utrustning som är värdelös osv". Så mitt budget tips, köp spö tuber packa ner dragen o rullarna i de stora bagarna, o var lite äventyrliga.. Och läs så mycket ni kan.. Så när ni skaffat jobb osv så kan ni gå till getawaytours.com och åka på proffs resa i 10 dagar istället ,)

Kommentera

Muskie i staterna.
                  http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Sök på detta forum om fiske i Thailand. Där fick jag reda på en del nyttiga åsikter om hur man skall gå tillväga för fiske där. Runt Phuket tror jag att det är svårt att skilja ut vilka som är riktigt duktiga från dem som bara kör ut med en båt för att dra in pengar från turister. Det är min erfarenhet från att på en solsemester med familjen ha lagt en dag på fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 271 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art