Muskie i Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Muskie i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Muskie i Sverige

Jag har funderat på en sak, skulle det inte vara möjligt att göra om några "put-and-take vatten" med diverse inplanterad ädelfisk som regnbåge till "put-and-take vatten" med t.ex muskie och andra intressanta arter istället? Nu kryllar det ju av vatten med regnbåge och annat, men om några av dessa gjordes om och dessa byttes ut mot mer spännande arter, skulle inte det vara en rätt kul idé? Man kunde plantera in muskie och bass till exempel.

Man behöver ju inte påverka vatten som är vilda, men eftersom många sjöar redan är "förstörda" med rotenonbehandling och liknande för att sätta in odlade regnbågar och sånt, så skulle man ju inte förstöra något vilt ekosystem. Och jag tror att både muskie och bass skulle kunna klara sig i Sverige, de finns ju i Kanada med som har klimat som liknar vårt.

Bara en tanke, kanske något som några fiskeklubbar eller andra vattenägare kan fundera på, istället för att köpa fler regnbågar nästa gång de ska plantera in fisk i sina (rotenonbehandlade, ej vilda) vatten. Jag tror detta kunde vara ett populärt alternativ för gäddfiskare som vill prova nånting nytt och annorlunda, och de flesta gäddfiskare är nog inte speciellt roade av odlade regnbågar i åttahektosklassen...

Synpunkter?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Blir nog väldigt dyrt då det inte finns några odlare i sverige (kanske inte i hela europa?), så då skulle man bli tvungen att skeppa från Staterna.

Kommentera

Det går säkert att flyga över ögonpunktad rom till Sverige och kläcka fram ynglen här.
      Vissa potentatvatten skulle säkert kunna livas upp om man satte ut Muskies men visar det sig att de kan etablera sig på egen hand sen då har vi bundit ris åt egen rygg. Och en sak är säker, det finns tillräckligt många galningar, som skulle falla för frestelsen att smygutplantera muskie, om de visste var de kunde hitta dem. Jag tycker nog att vi redan hunnit ställa till med mycket onödig oreda för flora och fauna i våra försök att förbättra världen.
      Beträffande bass så satsade ABU ganska hårt på att lansera den i Sverige under 50- och 60-talen. Resultatet var inte lovande och jag undrar om man idag kan hitta nåra såna fiskar i de sjöar och dammar man jobbade med.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fanns ju planer på att plantera ut musky i mälaren i början på 1900-talet men projektet fullföljdes aldrig p.g.a. att ekobalansen riskeras att rubbas.

Kommentera

Att det finns regnbåge i Sverige, beror på att de planterades in redan före olika restriktioner o regler.
          Att få tillstånd att plantera in Muskie eller t.ex Bass är numera helt omöjligt oavsett om man kan bedyra att de bara ska vara på ett enda ställe.
          Sötvattenslaboratoriet säger helt enkelt nej, då risken för spridning är för stor o ekobalansen kan rubbas.
          Förr eller senare är det dessutom någon idiot som kommer sno fisk o sätta ut.
          Tillräckligt illa med otyget regnbåge som får chansen att rymma o.s.v.

Kommentera

Jag vet att Leif Engström gjorde försök att få tillstånd att plantera in musky i Sverige. Om du vill ha detaljer kan du testa att maila honom via hans hemsida www.trumman.com .

//Stefan
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

INGA mer arter till sverige som INTE hör hemma här!!!!

Kommentera

Hmm....Lite rasistvarning på den där va??

Kommentera

Nä, inte rasism,det är bara bondförnuft.

J.E. har absolut rätt, inte leka Australien.
                  Riskerna är stora nog som det är med båtar flyg etc. Vårt eko system är uttestat under tusentals år. Vi kommer nog att se förändringar ändå men det behövs inte petas på i onödan. Det är ett nästan säkert recept för katastrof.

Sedan kan man kanske ha en isolerad sjö för expriment under kontrollerade former. Kollade en Muskie sida som sa att där den vanliga gäddan och M samlever brukar gäddan 'vinna'.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 274 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art