Stor fisk ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor fisk ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor fisk ...

Hej!

Jag har en hel del frågor till Er som ids svara.

Jag fiskar i "skogssjöar" i södra Närke. Mestadels med Popper där jag haft mycket bra resultat sett till kvantitet, dock har storgäddan gäckat mig.

Nu är ju popper inte speciellt inriktat mot stor fisk, så jag delar nog detta dilemma med många andra popperfiskare.

MEN, vad funkar egentligen bäst på stor fisk? Jag har bara fått en gädda av lite grövre kaliber (8,6kg) och det var på trolling. Det känns naturligt som det mest effektiva fiskesättet för stor fisk. Vad är Er uppfattning?

Vill gärna höra era åsikter angående gösfiske också, med hänsyn till ovanstående stycke.

Finns det sjöar i mellansverige som är speciellt kända för att innehålla stor fisk?
    Om så, vilka? Och, vilka arter?

Med vänlig hälsning

Tom Wistrand

Norra viken !! i Åmål
    Tre grynnor som det är bra med abborre på och täta stora vasskanter för storgäddan.. sen så är det mycket fisk vid bron ''ingången'' till sjön där det är lite strömt.
    MYCKET bra fiske!!!
    Gös fisket är också underbart.. jag bor intill sjön och får alltid när jag ror drag O.B.S!! köra drag eller trolling är FÖRBJUDET, annars så skulle det vara proppfult med fiskare som kördrag.
    Men som tur är så är det 4 - 5 meter på djupaste stället och då går det ju inte att trolla med djupriggar.
    Nu för ett tag sen så var det en som fick en asp på 8 kg !!!!!!!!! här i åmål, tror det var Norra viken annars i
    A-hamnen
    Senast ändrad av norravikenfiskarn; 2010-07-14, 13:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piloten Visa inlägg
      Hej!

Jag har en hel del frågor till Er som ids svara.

Jag fiskar i "skogssjöar" i södra Närke. Mestadels med Popper där jag haft mycket bra resultat sett till kvantitet, dock har storgäddan gäckat mig.

Nu är ju popper inte speciellt inriktat mot stor fisk, så jag delar nog detta dilemma med många andra popperfiskare.

MEN, vad funkar egentligen bäst på stor fisk? Jag har bara fått en gädda av lite grövre kaliber (8,6kg) och det var på trolling. Det känns naturligt som det mest effektiva fiskesättet för stor fisk. Vad är Er uppfattning?

Vill gärna höra era åsikter angående gösfiske också, med hänsyn till ovanstående stycke.

Finns det sjöar i mellansverige som är speciellt kända för att innehålla stor fisk?
      Om så, vilka? Och, vilka arter?

Med vänlig hälsning

Tom Wistrand
      Jag vet inte om det räknas som stor fisk men jag har dragit flertalet gäddor runt 10 kg med poppers och andra ytgående beten.
      [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av skogspekka Visa inlägg
        Jag vet inte om det räknas som stor fisk men jag har dragit flertalet gäddor runt 10 kg med poppers och andra ytgående beten.
        Jaha! Intressant! Vilka poppers har det varit på? Hur stora?

Har du även dragit mkt på Jerk?

Kommentera

Jag fiskar ofta också i små skogsjöar, fast det är väl snarare tjärnar, men dom är väldigt grunda och dom ligger på runt 3-4 m som maxdjup. Men där har jag fiskat ganska lite med popper men ändå fått några hyffsade, men ändå inga riktiga monster (kan bero på tiden jag lagt på just popper) Men har iaf tagit 4 gäddor på 5+ på ytbeten detta året, men endast en av dom är på just popper men de andra är på Top bandit som är ett ytbete men inte går på på samma sätt som en popper. Vi har även missat ett par fina gäddor då dom lätt missar betet, på så sätt missar man mer på ytbeten men det är det värt med de spektakulära hugg de gör ! Vi har även tagit ett par kilosborrar på ytbete.

Så om de vatten du fiskar i är väldigt grunda så borde det definitivt kunna hugga bra på popper, annars är ett tips att just leta upp små skogstjärnar som är grunda. (brukar ofta vara riktigt grymt gäddfiske i dessa) och om du inte har något top bandit så kan jag rekommendera dig att köpa en. Skitfiske på dig ! (:

Kommentera

Ursprungligen postat av Piloten Visa inlägg
            Jaha! Intressant! Vilka poppers har det varit på? Hur stora?

Har du även dragit mkt på Jerk?
            Den senaste som har tandmärken från en 10 kilos gädda är en silverfärgad med svart rygg 75 mm lång (tror det är en skitter pop)

Angående jerk är svaret nej, då jag aldrig jerkar.
            [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Guurrey Visa inlägg
              Jag fiskar ofta också i små skogsjöar, fast det är väl snarare tjärnar, men dom är väldigt grunda och dom ligger på runt 3-4 m som maxdjup. Men där har jag fiskat ganska lite med popper men ändå fått några hyffsade, men ändå inga riktiga monster (kan bero på tiden jag lagt på just popper) Men har iaf tagit 4 gäddor på 5+ på ytbeten detta året, men endast en av dom är på just popper men de andra är på Top bandit som är ett ytbete men inte går på på samma sätt som en popper. Vi har även missat ett par fina gäddor då dom lätt missar betet, på så sätt missar man mer på ytbeten men det är det värt med de spektakulära hugg de gör ! Vi har även tagit ett par kilosborrar på ytbete.

Så om de vatten du fiskar i är väldigt grunda så borde det definitivt kunna hugga bra på popper, annars är ett tips att just leta upp små skogstjärnar som är grunda. (brukar ofta vara riktigt grymt gäddfiske i dessa) och om du inte har något top bandit så kan jag rekommendera dig att köpa en. Skitfiske på dig ! (:
              Jo, jag fiskar ju i precis en sådan sjö. Runt 4 meters maxdjup. I vikarna där jag fiskar är det aldrig mer än 1,5 meter och dessutom riktigt med vegetation. Jag har varit ute 4 ggr med popper och dragit drygt 30 gäddor, så fisket har varit kanon! Huggen, som du säger, väldigt spektakulära. Jag är definitivt frälst av Popperfiske MEN, faktum kvarstår att, av dessa dryga trettiotalet gäddor har endast EN vägt över 2 kg...

Det kan ju naturligtvis bero på sjön. Stora gäddor finns det ju inte massvis av, men det gör ju glädjen desto större då man väl får en.

Har ingen Top Bandit så jag skall investera i en sådan. Tack för tipset.

Kommentera

gillar du ytfiske, http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=10779 gör dom riktigt stora och du har fina gäddspooks å de rensar förhoppningsvis bort lite smågäddor

Kommentera

Låter exakt som de tjärnarna vi fiskar i då ! vegetation överallt (främst näckrosor) och ungefär samma djup som du sa. Jag vet inte vilken storlek du använt på popprarna, har själv kört hyffsat mycket med en skittet pop men den är ganska lite och då har jag fräsmt fått abborre och mycket smågädda, men top banditen får jag lite sötte fisk på då och då än jag får på t.ex. den lilla skittern. Kan ju även rekommendera jerk om du inte håller på med det, extremt bra i de småtjärnar som vi fiskar i iaf !

Kommentera

Ursprungligen postat av Guurrey Visa inlägg
                    Låter exakt som de tjärnarna vi fiskar i då ! vegetation överallt (främst näckrosor) och ungefär samma djup som du sa. Jag vet inte vilken storlek du använt på popprarna, har själv kört hyffsat mycket med en skittet pop men den är ganska lite och då har jag fräsmt fått abborre och mycket smågädda, men top banditen får jag lite sötte fisk på då och då än jag får på t.ex. den lilla skittern. Kan ju även rekommendera jerk om du inte håller på med det, extremt bra i de småtjärnar som vi fiskar i iaf !
                    Från början körde jag en del med lite mindre popper (6cm) men förstod ju relativt snabbt att det behövdes lite större så kör med 9cm från StrikePro. Det är mitt absoluta favoritmärke (om man nu kan ha ett sådant då det gäller fiskedrag). Känns riktigt robusta och välgjorda. Bra färgkombinationer!

Ja, jag har funderat på det där med jerk jag med så var och köpte en 11cm Buster Jerk från StrikePro i clownfiskfärgen, så nu ska det bli intressant att åka ut och se om de kan "Hitta Nemo" ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 311 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art