Någon som varit med om något liknande? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som varit med om något liknande?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som varit med om något liknande?

Igår när jag fiskade i ett vatten efter röding(och ev laxöring)var jag med om något som jag aldrig sett under mer än 50års fiske.Det var mitt på dagen, stekhett och helt lungt på den ganska stora sjön.Vi kom in i en vik och efter en stund såg vi spridda ganska stora vak.Efter ytterligare en kvart blev vaken fler och vi såg fler stora öringar som hoppade helt upp ur vattnet.Men fortfarande var det utspritt över hela viken.
    Men så helt plötsligt började det.Inom en yta på ca 10x10meter började öringar att jaga och hoppa.Det var ungefär som att se vid en fiskodling när maten kastas ut.Vi såg 4st stora öringar i luften samtidigt som det kokade under dem.Mindre än 25meter från båten.
    Vi satt helt förbluffade och bara glodde på showen i några få minuter.Sen upphörde det till att återgå till spridda vak och plask igen.Och därefter blev det helt stilla.
    Vi såg inga sländor på ytan eller vad fisken jagade men en teori är att det var ett norsstim där.Att det var öring är jag helt säker på för när jag fiskade på ett vak i närheten av skådespelet fick jag en öring på dryga kilot.
    Inga öringar är utplanterade sen förra året så det kan inte vara nyisatta fiskar som hade sällskap.För det har jag sett åtskilliga gånger när jag varit med vid inplanteringar.
    Vi åkte tillbaka till sjön senare under eftermiddagen och kvällen men sjön var lika lugn och stilla som vanligt.
    Någon som varit med om nåt liknande? Vad tror ni öringarna jagade så våldsamt?Nors?Siklöja?Någon insekt?
    Kan tillägga att detta hände bara ca 30meter frän land och djupet var ca 10meter.Och i sjön finns det inte bara röding o öring utan ganska gott om abborre,siklöja,mört,nors,gädda och lake.

dom jaga troligen ett stim me bytesfisk :P

Kommentera

Jag har faktiskt fått uppleva ungefär samma sak i Leksand vid Siljans "avlopp" (Utlopp) till Österdalälven. Tror det var -03 det hände. Vi har både Nors och Siklöja här så förmodligen var det någon av dessa fiskarter öringarna jagade! Det var dom sjukaste öringarna jag sett!! Ryggar som vittnade om 3-4kgs fiskar, helt klart!! HELT GALET!! Jag har alltid ett spö med mig i båten men just denna gången höll jag naturligtvis på att dejta en tjej så jag lämnade spöet hemma! MITT LIVS MISSTAG! En liten Rappala wobbler där å jag hade haft ett GRYMT öring PB! Nåt hångel fick jag inte heller...
      /Team Perax, Jon Persson
      http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Lax o öring avlusar sig genom att hoppa och försöka skaka av sig diverse parasiter, mycket vanligt har sett det många gg i Vänern , Vättern och just då omöjliga att nappa.
        Senast ändrad av LazziLax; 2010-06-03, 20:25.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 383 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art