Jigg efter gös/abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg efter gös/abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg efter gös/abborre

Tjena mors!

Har följt med i Fiskesnacks forums från och till de senaste åren och har nu blivit intresserad av jiggfiske, när jag vanligtvis brukade fokusera på vanlig basic spinn beten som reflex, diverse wobblers som zalt och rapalas olika beten.

Har sökt igenom efter jiggmetoder för abborre och gös och tidigare i veckan har jag införskaffat allt som behövs för ett lyckat jiggfiske.

Min utrustning:

9.6 ft 4-15 gr spö
    2500 size rulle har jag för mig
    +40 jigg av olika modeller som relax och krypto 5-15 cm i olika färger, från naturform till gälla färger som orange, röd, gul.

Till tekniken hur man fiskar med jigg har jag testat mig fram utifrån här på fiskesnack.

Så som jag har fått för mig så låter man jiggen falla ner till botten.

-Ska jag då ha slacklina eller spänd lina då jiggen sjunker ner mot botten eller ska jag bara glo på linan på utan medans jag väntar på att den sjunker?

Invevning av jiggen kan man, vad jag har fått för mig göra på många olika sätt.
    Veva in den sakta draggandes längs botten?
    Veva 3-4 ggr och sen stop, lyfter jiggen från botten om jag gör detta?
    Ska jag höja spötoppen och veva in 2-4 vevningar för bättre gång?

De två senaste dagarna har jag försökt att lura lite abborre och gös men det har som sagt inte gått något vidare, trots att jag har fiskat på hotspots så som grynnor och djupbranter där jag vet är stenig samt lite lerig botten.

Jag antar att jag gör något fel för när jag fiskar av med mina olika jiggar och sen 10 minuter efter kommer det ett par gubbar med elmotor och vertikal fiske med jigg så drar dom 2 stycken firrar på samma ställe som jag fiskade på bara en liten stund tidigare.

Jag anser att jag har 100% fokus på varje kast jag gör när det kommer till jiggandet och gör hellre ett mothugg på ett misstänkt lätt hugg även fast det bara är botten men trots allt jag försöker med så vägrar det nappa, endast 2-3 tappade fast ingen landad i båt.

Jag kan inte säga att jag är jätteny på jiggfronten men tydligen behöver jag hjälp med dessa frågor och lite till, alla ni erfarna jiggfiskare har säkert något att tillbringa och jag uppskattar allt som kan komma till nytta!

Skitfiske!

Låter som ett bra val av grejer, ifall nu gösen också hugger på. Här finns bara abborre så det jiggar jag efter, använder då ul grejer 5,3f spö 2-10g med flätlina och mindre jiggar till halvstora.. Fiskar du på finare botten och djupare vatten så är det bättre att låta den sjunka mot botten och jigga hem lite saktare, studsa mot botten med fler vevstopp.

Fiskar du på grunt vatten med "skitbotten" mycket gräs och sånt, så är det bättre jigga ovanför skiten. Hålla spöet ganska högt, småa ryck då och då, dubbelryck, vevstopp m.m. Svarta jiggar med lite grön eller röd nyans inuti och små glittriga röda eller gröna prickar på har fungerat bra på abborre i soligt väder för mig, dem verkar inte vilja ta lika bra på färgade saker. Men det är nog olika från vatten. Sen frampå sommaren tar dem bättre på fler färger tycker jag.

Kommentera

När du fiskar efter gös med jigg så tycker jag att man allt som oftast ska göra det betydligt saktare än när man fiskar abborre. Tex veva tre varv lite knyck med spötoppen låt sjunka upprepa hela vägen in. Abborre anser jag är en mer aktiv fisk så där går att köra många olika metoder, prova dig fram det är inte alltid de står efter botten och trycker. Sen är Vertikalfisket överlägset om fisken befinner sig på botten så du måste nödvändigtvis inte göra fel

Kommentera

Ska jag då ha slacklina eller spänd lina då jiggen sjunker ner mot botten eller ska jag bara glo på linan på utan medans jag väntar på att den sjunker?

Spänd lina... ofta huggen kommer på nerväg

Kommentera

Är du ute efter Gös,ska du ha spänd lina,då gösen ofta hugger nervägen,gösen simmar i mellanskiktet och hugger eller följer jiggen till botten,beroende vilken tid på dygnet du fiskar??Funkar bra för mig,så jag talar bara av egen erfarenhet.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Finns väl hyffsat rikt med gös i sjön lika så abborre och gäddskräp.

Färger på jigg är väl alltid något man får testa sig fram men på grund av ungefär 40-50 cm sikt i vattnet så har jag både från egen erfarenhet och läsning här på forumet kört med mestadels skrikiga färger men också lite mer mörka naturfärger.

Jag antar att det fortfarande är lite kallt i vattnet för att både gösen och abborren ska va tiptop men man tycker ändå att man borde lyckas ta någon.

Har också kollat runt på diverse videos på youtube om hur man jiggar men det är mestadels folk som står och drillar vilket vi alla vet hur man ska göra mer eller mindre.

Jag fiskar oftast mellan 14-21 då det är båtuthyrning men det blir att köpa en båt i den sjön tills nästa helg inklusive elmotor så jag kan nyttja tiderna lite mer som jag vill till sommaren för gösens skull.

Tack för svaren än sålänge, jag suger åt mig svaren som en omsorgsfull svamp

Kommentera

Färgerna är såklart viktigt, men ibland kan det vara bra att testa olika färger även på jigghuvudet. fiskar själv i del mycket grummliga sjöar och ibland kan de funka allra bäst med riktigt mörka färger och ett vanligt blyhuvud utan färg. Jag fiskar mest med darts twintail för aborre. Gös kör jag oftare lite större jiggar med ett tyngre huvud för att hålla en bra bottenkontakt. Dock så har jag gått över till att nästan enbart köra vertikaljigg efter gös.

Kommentera

Jag bor i norrbotten och fick 30st abborrar igår från landfiske, några över halvkilot. På just svarta jiggarna jag talade om.. Fiskade så sakta det gick var sjögräsbotten de högg inte om jag vevade för fort. Men idag har jag provat igen och då var fiskarna som bortblåsta, så det är typiskt. Men inte omöjligt i kallt vatten ändå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 371 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art