Ja , som alla vet är det ju ett rent ut sagt. SKITVÄDER , särskilt för fisket , och inte mindre för ; Aborrefisket... Förra året så fiskade jag mycket abborre nu från Första metardagen tills det blev för kallt igen - Vi tog mycket stor abborre , men där vi tog riktigt mycket abborre förra sommaren vid denna tiden - Är det helt DÖTT nu... Har funkat där i många år , och jag tror att det är för kallt nu - Är det någon som har en bra anpassad fiske-teknik för grov borre nu när det är lite kallare? Jag har provat allting jag har fiskat borre med innan ; Jigg , bottenmete , Metat med levande bete , spinnfiske - Ja , you name it. Skulle gärna ta emot ett tips elr två skitfiske!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aborrfiske - Kallt
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rockn'roll Visa inläggJa , som alla vet är det ju ett rent ut sagt. SKITVÄDER , särskilt för fisket , och inte mindre för ; Aborrefisket... Förra året så fiskade jag mycket abborre nu från Första metardagen tills det blev för kallt igen - Vi tog mycket stor abborre , men där vi tog riktigt mycket abborre förra sommaren vid denna tiden - Är det helt DÖTT nu... Har funkat där i många år , och jag tror att det är för kallt nu - Är det någon som har en bra anpassad fiske-teknik för grov borre nu när det är lite kallare? Jag har provat allting jag har fiskat borre med innan ; Jigg , bottenmete , Metat med levande bete , spinnfiske - Ja , you name it. Skulle gärna ta emot ett tips elr två skitfiske!
De är aningen för kallt i vattnet än för borrarna, tror deras trivsel temp är runt 15 grader.
-
Mycket bra jiggfiske igår 50 tal abborrar på ca 2tim,och vatten temp vid ytan 9 c ,så det stämmer inte Henrik H vad du tror?? Varje år i Maj har jag bra fiske på abborre o Gös,gäddan kommer ändå fast jag fiskar inte efter den arten."har tröttnat"Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LazziLax Visa inläggMycket bra jiggfiske igår 50 tal abborrar på ca 2tim,och vatten temp vid ytan 9 c ,så det stämmer inte Henrik H vad du tror?? Varje år i Maj har jag bra fiske på abborre o Gös,gäddan kommer ändå fast jag fiskar inte efter den arten."har tröttnat"
Kommentera
-
Har inget med att det är kallt i vattnet. Anpassa bara betet. I mitt fall använder jag jiggkroppar som heter Kalin. Som finns hos Bass Pro Shop och är anpassade till när vattnet är kallt.
Viktigt är att låta jiggen röra sig långsamt på botten. Och att man anpassar jigghuvudet (vikten) till rådande djup.
Vikten på jiggskallen får inte vara för tung. Att den draggar för hårt i botten.
Oftast är abborren nu på våren i anslutning till lekplatserna.
Sommarfiskeplatser är oftast inte rätt ställen på våren.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
I mitt fall precis tvärt om 25gr skalle,varierat med död nors och relax jigg,tung skalle skrammlar lite mera på botten,däremot kanske behövs en annorlunda jiggteknik när vattnet är kallt.hur som helst så funkar det för mig.Senast ändrad av LazziLax; 2010-05-16, 05:50.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LazziLax Visa inläggMycket bra jiggfiske igår 50 tal abborrar på ca 2tim,och vatten temp vid ytan 9 c ,så det stämmer inte Henrik H vad du tror?? Varje år i Maj har jag bra fiske på abborre o Gös,gäddan kommer ändå fast jag fiskar inte efter den arten."har tröttnat"
Sedan är det såklart skillnad från sjö till sjö.
Kommentera
-
Naturligt vis är det så Henrik,men det viktigaste är ju att hitta fisken,jag menar i södra delen av en sjö kanske abborren inte nappar,och då tror man att fisken inte nappar denna dag??åker man till en annan del av sjön kan man ha fiske bonanza "vis av erfarenhet"Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
Har inte märkt att det är så dött.
Vi fick jobba lite hårdare än vanligt men till slut hittade vi dem.
Däremot , vi var tvungna att anpassa jigg-tekniken en smula för att få dem att hugga. Ljusa färger dominerade.
Häls /T
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 015 visningar
1 gilla
|