Kastat mutter.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastat mutter..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastat mutter..

Igår gjorde jag något "småtokigt"; åkte ner till badstranden tacklade med mutter för att provkasta mina 2 nya spö o rulle........ tur att jag var ensam i regnet?
    Anledningen till detta var att jag har spolat på ny lina själv på den ena rullen.
    Jag passade på att lägga ut hela linan och veva in den igen, detta gav ett bättre resultat än tidigare;linan blev bättre påspolad.
    Den andra rullen har linan påspolad från butik; med den var det inga problem!
    Varför får butikerna till ett så bra resultat?

Är det en haspelrulle? I så fall tvinnar sig linan lätt om man spolar på den själv.

Kommentera

Är ett vanligt tips på hur man får linan att ligga perfekt på rullen. Lägg ut hela linan i vattnet, se till att ha hyfsat motstånd och veva sedan in linan. Då får rullen möjlighet att visa vad den går för med avseende på linuppläggning. Själv brukar jag använda göra projektet i en insjö med en flytande wobbler utan krokar. Men får väll erkänna att det verkligen inte är varje gång vid nyköpt lina jag kommer loss att göra detta, men man kan alltid göra det i efterhand vid möjlighet.

Kommentera

Här är en enkel men bra kort film på hur man spolar på lina på haspelspön! http://www.youtube.com/watch?v=bDYquiQKa1A

Kommentera

Finns bra enkla anordningar av olika typer "line loaders" som man nyttja sig av.
          Det man skall tänka på är att spolen skall ligga olika för att förhindra tvinning kasst upplägg osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dragster Visa inlägg
            Är det en haspelrulle? I så fall tvinnar sig linan lätt om man spolar på den själv.
            Ja det är en haspelrulle.
            Jag knöt på ett par muttrar,lade ut linan i vattnet och promenerade längs stranden tills all lina var utlagd,sedan vevade jag in och fick som sagt ett jätte bra resultat!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 366 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art