Starta fiskeklubb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starta fiskeklubb?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Starta fiskeklubb?

Jo, jag har lite frågor angående detta med fiskeklubb.

Jag och en polare ska starta ett litet team med början med endast oss själva och sen kommer seriösare sportfiskare att tas in. Finns ett fisketeam här i Nybro redan men är bara trevliga med fler.

Dåså, finns det något ställe man ska registrera sig på ifall man ska starta upp en fiskeklubb? Dvs, vi kommer arrangera diverse tävlingar osv och efter vad jag har hört så måste man ha en förening för detta, stämmer det verkligen?

Vi är ju mest ute efter grov pike men ägnar oss också åt traditionellt mete med metspö och flöte på sommarn då de lite större gäddorna är tröga, åker runt på en hel del tävlingar på dessa också.

Hur som helst, frågorna var det. Alltså, ska man registera klubben någonstans? Måste man ha en förening/klubb för att arrangera en tävling?

PS. Har ni lite koll på vad man använder för utrustning när man fiskar lake kan ni ju smita in det också, vart dom håller till nu osv, alltså, vegitationen =) DS.
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Eftersom ingen svarat så tänkte jag bara säga att du kanske kan vända dig till sportfiskarna med frågorna. Men det låter trevligt!
    sigpic

Kommentera

Lakefisket beror på om du fiskar i öppet vatten eller på is.

Mitt favoritsätt är helt klart öppet vatten. En medelstor å, sök dem i svängar med djuphålor.
      Bottenmete med samma sorts spö som du metar gädda, gös och abborre med.
      Ett sänke på 20-40g och en fluorcarbontafs med enkelkrok i storlek 4-6.
      Mitt favoritbete är abborre-stjärt.

Då man bäst fiskar dem i mörker (satsa på 18-23 ungefär) så behöver du någon form av nappindikator.
      Du kan ha ett elektroniskt napplarm men det fungerar helt utmärkt med en ålbjällra och en lysstav på toppen av ditt spö.

Ha så roligt!

Kommentera

Vem som helst får ha en tävling, enda problemet kan vara tillstånd från polisen. Kolla med dem om det behövs något tillståns av dem.
        För sanktionera tävlingen så måste det vara en klubb och klubben är ansluten till Sportfiskarna.
        För att starta en klubb behövs det inte registeras, till att börja med men skall ni ha ungdomsverksamhet och söka bidrag för detta så skall klubben anmälas till kommunen.
        Men kolla med sportfiskarna i Stockholm, de kan säkert svara er vad som behövmed stadgar och dylikt.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Vet inte hur det är i Sverige,men det är nog smartast att registrera klubben om man ska arrangera tävlingar osv. Skattemyndigheten kan vara intresserad av pengar som ni får in, då är det bättre att det är klubben som förvaltar pengarna från startavgifter och liknande. Det kan ju vara så att skattmasen räknar det som privat inkomst om ni inte är registrerade.Och som det redan sades i ett tidigare inlägg, kontakta Sportfiskarna, de borde kunna hjälpa med byråkratin.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 181 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art