Lindimension vs kastlängd ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lindimension vs kastlängd ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lindimension vs kastlängd ?

Hej,

Jag fiskar havsöring med multi och det händer (typiskt 2 gånger/tur) att jag får backslag av olika anledningar. Lite för ofta går linan av och jag tappar ett dyrt öringbete.

Därför har jag funderat på om man genom att gå upp i lindimension skulle kunna minska dragtappen utan att tappa kastlängd ? Betena jag fiskar med väger ca 20gr och jag fiskar med 0.20mm Fireline.

En annan fråga: hur mycket fyller ni upp spolen ? Är det viktigt för kastlängden ?

MVH

Fredrik

Ursprungligen postat av Fredrik145 Visa inlägg
    Hej,

Jag fiskar havsöring med multi och det händer (typiskt 2 gånger/tur) att jag får backslag av olika anledningar. Lite för ofta går linan av och jag tappar ett dyrt öringbete.

Därför har jag funderat på om man genom att gå upp i lindimension skulle kunna minska dragtappen utan att tappa kastlängd ? Betena jag fiskar med väger ca 20gr och jag fiskar med 0.20mm Fireline.

En annan fråga: hur mycket fyller ni upp spolen ? Är det viktigt för kastlängden ?

MVH

Fredrik
    Läste tidigare här på fs att vill man kasta långt med otrimmad rulle så är det nylon lina som gäller . Allafall efter öring .
    Fireline är ju lite hårdare å plattare har iof inte upplevt det som problem kanske går bättre med en rund lina i så tunn diameter .
    Snål som man är fyller man väll upp så gott det går.

/Fredrik.

Kommentera

kan bero på att du får in vatten på centrifugalbromsbanan efter en stunds fiske. Har du plast vikter kan du droppa lite olja på dom och nån droppe på själva banan.
      En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Hej igen,
        Tack för svaren, #1 och #2. Pike1: min rulle är trimmad av UT. Jag förstod inte riktigt var jag ska droppa oljan ? Hur skulle kastlängden med 20gr påverkas om man spolade på 0.23 eller tom 0.25 ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik145 Visa inlägg
          Hej igen,
          Tack för svaren, #1 och #2. Pike1: min rulle är trimmad av UT. Jag förstod inte riktigt var jag ska droppa oljan ? Hur skulle kastlängden med 20gr påverkas om man spolade på 0.23 eller tom 0.25 ?
          vad e det för storlek på rullen???

Kommentera

fireline e ej bra på multi
            kör spiderwire, power pro eller tracer braid

Kommentera

Har kört Power Pro oxå. Rullen är en CS Rocket 5500. Tebax till frågan: Hur stor roll spelar lindimensionen för kastlängden ? Om kastlängden är 45m med 0.20. Hur längt kastar man med 0.15 eller 0.25 ?
              MVH
              Fredrik

Kommentera

Hvis der er en UT Performance er Power Pro 0,23 det beste valget til havsõring. Til UT trimmet 2500 og Sea Trout Performance rekomenderas Power Pro 0,19.

Bruker du tynnere liner er risikoen stor for at linen graver seg ned i underliggende line og forårsaker baklash og også linebrudd.

Linedimensjonen har mindre betydning på en multiplikator.

Kommentera

OK, väljer 0.23 Power Pro nästa gång, tack för svaren !

Kommentera

Dimensionen på linan har väldigt liten betydelse, så länge nivån på spolen är densamma. När rullen väl är kalibrerad är skillnaden i kastlängd mellan 0,19 och 0,28 inget du märker av.

Om du drabbas av backslag efter en halvtimmas fiske är det med stor säkerhet vatten i centrifugalbromssystemet. Att vatten kommer in är tyvärr inte mycket att göra åt, men problemet minskas betydligt om du smörjer vikterna och bromsbanan med Rocket Fuel.

Prova också att dra av lite lina. 2mm från linnivån upp till kanten är bara bra. En 55a med UT Reel Performance och 130m PP 0,23 är väldigt harmonisk och har utmärkta kastegenskaper även med små lätta beten och trots att det blåser ollon.

Men riv av FireLine linan och släng den. Den har platt profil, den fransar sig i kanterna och fransarna fastnar bland linan på spolen osv osv FRRRTSCH och där for betet åt fanders... Tyvärr är den linan på multi inget annat än att be om bekymmer

Bland alla linor jag har provat är det tre som jag tycker fungerar. Power Pro, Strike Wire Extreme och Zalt Braid.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 373 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art