Bryne!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryne!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bryne!!!

Kan någon rekommendera mig ett bryne av högsta klass? Det är dags att vässa till mina gös och havsöringskrokar....

Byt krokar! De blir aldrig som nya när du använder ett bryne! Det är mitt tips!

Kommentera

Originally posted by Askungen
      Byt krokar! De blir aldrig som nya när du använder ett bryne! Det är mitt tips!
      Håller med till fullo..

Kommentera

Nåja, är man inte gjord av kulor och har några hundra beten kanske det inte alltid passar att köpa nya krokar för 10 kr stycket. Ett diamantbryne fixar biffen när kroken fått sig en liten nagg. Funkar att slipa om den ett par ggr innan kroken helt behöver bytas. Dina favoritdrag dock kanske du ska se till att ha superskärpta nya krokar till för jämnan. Med resten duger det dock med att "bryna" när det behövs. Du återfår aldrig 100% skärpa men det duger fint

Kommentera

Originally posted by Danne
          Nåja, är man inte gjord av kulor och har några hundra beten kanske det inte alltid passar att köpa nya krokar för 10 kr stycket. Ett diamantbryne fixar biffen när kroken fått sig en liten nagg. Funkar att slipa om den ett par ggr innan kroken helt behöver bytas. Dina favoritdrag dock kanske du ska se till att ha superskärpta nya krokar till för jämnan. Med resten duger det dock med att "bryna" när det behövs. Du återfår aldrig 100% skärpa men det duger fint
          10kr är väll lite att ta i om man tex köper 100st krokar i stöten blir det mycket billigare runt 3kr/st max. Men bryne duger utomordentligt bra håller jag med om. Släpper fisken från en krok man polareat med bryne tror jag knappast den hade suttit bättre med nyinköppt krok.

Kommentera

Som sagt, ett diamantbryne är bäst att vässa krokarna med. Bör alltid ingå i boxen. Rätt som det är behövs en nyslipning.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

jo om man är ute o fiskar och fastnar i en sten så en krokspetts blir dålig så byter inte jag krok direkt, då är det bara att slipa upp den lite, sedan kanske när jag kommer hem så byter jag krok om jag ser att den är för slö.
              Tube for life

Kommentera

Originally posted by Uberola
                10kr är väll lite att ta i om man tex köper 100st krokar i stöten blir det mycket billigare runt 3kr/st max. Men bryne duger utomordentligt bra håller jag med om. Släpper fisken från en krok man polareat med bryne tror jag knappast den hade suttit bättre med nyinköppt krok.
                Kring 10 kr kostar märkeskrok alá Gamakatsu, Owner, WMC m.fl. häromkring. Om du lyckats ha bättre priser i dina regioner gratulerar jag. (tipsa gärna om var :-) )För att kunna komma ned i pris krävs ofta att du köper ett storpack ( i regel på mycket fler än 100 krok). Oturligt lär man sitta med samma krokstorlekar registret över. Jag har aldrig stött på storpack med blandade storlekar som passar mig. Men det kanske bara är butikerna häromkring som är aldrig tar hem några..?

Vart köper du krokarna Uberola? Låter intressant.

Kommentera

EZ-Lap är mycket bra brynen. Kan användas till kniv och yxa också. Rekommenderas. De flesta standardkrokar blir nålvassa efter en omgång med detta bryne.
                  Har använt allt från naturlig skiffer till fabriksgjorda modeller inklusive ABU:s varianter. Den svartvita med två hårdmetallslipar i är bra men går sönder fort.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Danne
                    Kring 10 kr kostar märkeskrok alá Gamakatsu, Owner, WMC m.fl. häromkring. Om du lyckats ha bättre priser i dina regioner gratulerar jag. (tipsa gärna om var :-) )För att kunna komma ned i pris krävs ofta att du köper ett storpack ( i regel på mycket fler än 100 krok). Oturligt lär man sitta med samma krokstorlekar registret över. Jag har aldrig stött på storpack med blandade storlekar som passar mig. Men det kanske bara är butikerna häromkring som är aldrig tar hem några..?

Vart köper du krokarna Uberola? Låter intressant.
                    Kurres fiskeshop tar mellan 420 och 300kr för 100st owner krokar i lämpliga gäddstorlekar. Men det är ju 100st också, vilket kan va för mycket för vissa. Jag kan tänka mig att köpa hem ett par olika 100pak och sälja dom löst för 4-5kr/st om det finns intresse?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 296 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art