Hjälp sökes/Värmland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp sökes/Värmland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp sökes/Värmland

Hej alla. Jag skall flytta från Skåne till Värmland. Mellan Karlstad & Arvika.
    Jag fiskar helst lax & öring. I vissa fall regnbåge. Skulle vilja ha hjälp med ställen, platser & vad jag skall tänka på. Kastar med multi & flugspö.
    Vore evigt tacksam för råd & hjälp med detta.
    Mvh Peter

I mangskog finns det många trevliga öringtjärnar och sjöar. Gå in på turistbyrån eller någon fiskebutik i arvika och köp fiskekort till mangskogälvarnas fiskevårdsområde. 125 spänn/år och 7 båtar att låna. riktigt nice. lax ´finner du i klarälven vid forshaga.

Mvh Gustaf

Kommentera

Glaskogen är ett mycket trevligt område också..

Massor med sjöar/tjärner med regnbåge och öring i, dessutom vild öring i en del av dom. Rekommenderar detta starkt!

Kommentera

Vild öring har vi i väldigt många vatten här i västra Värmland. Även röding finns i en del. Harr är väl den art det är sämst med, måste högt upp i Klarälven innan man hittar dom. Manskogen och Glaskogen är redan omnämda. Just Glaskogen håller ca 80 olika vatten totalt! Gunnarskog är ett annat område med några givande vatten. Södra och Norra Örsjöarna utanför Arvika är fina. Även Vasstjärn. Gissar att du kommer bo nånstans runt Högboda eller? Även där finns det några intressanta vatten.
        Det vi tyvärr saknar litegrann är bra fiske i strömmande vatten. Vi har inte direkt några fina älvar, förutom Klarälven då. Bäcköring finns lite varstans men det är dåligt med stor fisk i dragen. Så det blir mest sjöar och tjärn.
        Båt underlättar. Finns att hyra lite varstans men även enklare ramper finns för de som föredrar egen båt. Sist men inte minst!! Här i västra Värmland är det ganska ovanligt med låsta ramper! Här är man välkommen överallt, t.o.m. en skåning!!
        Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av macpeter Visa inlägg
          Hej alla. Jag skall flytta från Skåne till Värmland. Mellan Karlstad & Arvika.
          Jag fiskar helst lax & öring. I vissa fall regnbåge. Skulle vilja ha hjälp med ställen, platser & vad jag skall tänka på. Kastar med multi & flugspö.
          Vore evigt tacksam för råd & hjälp med detta.
          Mvh Peter
          Ungefär vart mellan Karlstad och Arvika? Bor där jag med nämligen...

Kommentera

Som tidigare redan nämnt så har du ju ett riktigt bra fiske efter Lax & Öring i Klarälven !
            www.ungasportfiskare.se
            www.team-rotenon.webs.com

Kommentera

Hej!

jag fick just en fundering när jag läste om klarälven och lax/öring. Jag bor i södra delen av klarälven /färjestad) och blir lite nyfiken. Har själv fiskat oförskämt lite i älven och bara fått några gäddor.

Är det någon som vet om det är bra lax/öringdfiske här? Jag har mest sett det som att det är uppe vid Forshaga vid forsen som man fiskar lax. Vilken tid på året skulle i så fall vara bäst för denna typ av fiske i höjd med färjestad? *Funkar det med haspel?

Mvh Andreas

Kommentera

Andrebjörn! Prova när slommen går upp för lek. I våras var det en liten kille som inte orkade lyfta upp håven. Hans farsa med kompisar skrattade åt killen och sa att han fick väl ta i lite. Killen orkade inte ändå och fick till slut hjälp. I håven låg en lax på ca 6 kg! Senare samma kväll togs ännu en lax i slomhåven, detta var vid Örsholmen.
                Mvh Micke

Kommentera

Tackar så länge för hjälpen. Kan nog behöva en guide sedan.
                  God Jul & tack ännu en gång
                  Peter

Kommentera

Ungefär när går slommen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar