Mycket och/eller stor fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mycket och/eller stor fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mycket och/eller stor fisk?

Tjena alla fiskefantaster!
    Jag undrar på ett ungefär, hur mycket fisk ni brukar få under en fisketur? Jag själv brukar inte få så mycket fisk, men jag går sällan helt fisklös heller. Man läser och hör om folk som får upp emot 100 gäddor någon dag när de är ute, men själv kanske jag får vara nöjd med ett par gäddor. Självklart spelar ju fiskevattnen roll i hur mycket och stort man fångar också.
    Undrar också hur ni brukar lägga upp ett fiskepass, om ni brukar satsa på en specifik metod, eller om ni kör på flera under samma dag? När jag är ute och fiskar brukar jag dock använda flera metoder, mest trolling och jerk.

Hoppas att någon vill svara på detta , tack på förhand och skitfiske på er!
    Inget liv utan fiske

Hej Anton!

Kan ju bara stå för hur jag upplever mitt fiske, men 100 gäddor händer väldigt sällan. Jag tror det mesta jag varit med och fångat är 37 stycken, men efter leken med 3 personer i båten och en riktig heldag kan nog 100 stycken vara möjligt! Men det är sällan det är sådant fiske.

Jag får oftast 5-15 gäddor på ett 4-6 timmars pass. Men man är ju ofta ute efter de större gäddorna. Kvalitet framför kvantitet!

Självklart byter man fiskemetod. Ibland spinnfiske med stora jiggar el. dyl. Ibland jerkfiske. Men man får inte glömma trolling eller mete. Dock växlar jag mer periodvis och inte så mycket över ett pass. Jag går sällan ifrån trolling på frivatten till jerkfiske inne på grundområdena.

På våren, då gäddan som bekan står inne på grunda vattnet fiskar jag gärna med jerkbait, på hösten däremot så befinner sig gäddan, åtminstone i de vattnen jag fiskar i längre ut, ofta djupare än 5 meter, Då kör jag hellre trolling, men hittar du en djupbrant funkar ju mete eller jiggfiske där! Variation är ofta nyckeln till framgång. Man måste prova sig fram till det som funkar i just sitt eget vatten och när man knäckt koden går man mycket sällan utan fisk. Efter ett tag kanske t. om de stora kommer upp!
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Brukar väl bli mellan 4-6 gäddor per tur. Ibland sämre och ibland även bättre. Metoderna skulle variera OM jag hade haft mer att välja mellan. Men när jag inte jerkar, så blir det mestadels spinnfiske

Kommentera

Okej, tack för svaren
        Men jag hoppas att ni får några mer fiskar än bara gäddor? Ingen som fiskar gös eller abborre denna tid på året?
        Inget liv utan fiske

Kommentera

Hej Anton.

Allt mellan noll å som mest har vi fått 115st på en tur.
          Men vanligast är att jag får mellan 5-10st.
          Jerkar mest, häromkring (Umeå) så har vi nu på hösten hittat gäddorna rätt grunt, 0-3m djup.
          Brukar ha me ett haspelspö ut å kasta lite större spinnare, jiggar osv när ryggen blir trött.
          -------------------------------------------------------------------------------------
          >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Ursprungligen postat av Morti Visa inlägg
            Hej Anton.

Allt mellan noll å som mest har vi fått 115st på en tur.
            Men vanligast är att jag får mellan 5-10st.
            Jerkar mest, häromkring (Umeå) så har vi nu på hösten hittat gäddorna rätt grunt, 0-3m djup.
            Brukar ha me ett haspelspö ut å kasta lite större spinnare, jiggar osv när ryggen blir trött.
            Okej Morti, jag brukar också få runt den summan fisk. 115 gäddor är ganska bra det också
            Inget liv utan fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske-Feber Visa inlägg
              Okej Morti, jag brukar också få runt den summan fisk. 115 gäddor är ganska bra det också
              Hej igen Anton.

När det gäller antalet, de beror ju mycke på vad man riktar in sig på.
              Vi siktar (oftast) på att få så stora gäddor det går, och det betyder för det mesta också att man inte får så många.
              -------------------------------------------------------------------------------------
              >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

När det gäller Gös har jag o min Bror tagit 37st alla på wobbler,det lustiga var att vi var där på dagen för att bara testa fisket för att åka dit en annan gång,så när skymningen kom då åkte vi hem.

Öring ca:20-30 st,samma med Harren.
                www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Morti Visa inlägg
                  Hej igen Anton.

När det gäller antalet, de beror ju mycke på vad man riktar in sig på.
                  Vi siktar (oftast) på att få så stora gäddor det går, och det betyder för det mesta också att man inte får så många.
                  Jo jag förstår det, hellre ''kvalitet'' än kvantitet. Tyvärr så är fisket i vattnen där jag fiskar ganska förstört p.g.a nätfiske, så man brukar varken få mycket eller stort. Men ibland händer det allt att någon lite ''finare'' fisk hänger på.
                  Men det är jävligt synd med nätfisket, det förstör så mycket. Sen påstår nätfiskarna att trolling förstör vattnen, och att inte nätfisket gör det.. Man blir jävligt förtvivlad över detta!
                  Inget liv utan fiske

Kommentera

Beror helt på vad för typ av vatten du fiskar.

Finns vatten där man har sniprace hela tiden och även de vatten då du med lite tur får ett hugg på en heldag och mest troligt väger den gäddan över 10..

Mina erfarenheter säger att om man får väldigt många gäddor brukar brukar de ofta vara ett dåligt tecken om man är ute efter dom stora..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art