Lägga nät i Sthlms ström - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägga nät i Sthlms ström

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lägga nät i Sthlms ström

Såg ett riktigt pucko idag när jag åkte på bron mellan slottet och kungsan..Där hade polisen tagit en kille runt 40 års åldern som stog och höll i ett fiskenät..Vet inte bakgrunden men jag antar att han tänkte eller redan hade lagt ut nätet

HAHA vilken sopa, ska man tjuvfiska bör man ju iallafall göra det där de inte är så mycket folk:P
    fiska? Javist

Kommentera

Det var inte ett kastnät för betesfisk då? Verkar ju lite halvskumt att lägga ett riktigt nät där ... eller?
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Det var inte ett kastnät för betesfisk då? Verkar ju lite halvskumt att lägga ett riktigt nät där ... eller?
        Jo jag tror det va ett kastnät.Men får man verkligen använda det där? Verkar vara en väldigt suspekt plats att kasta i ett kastnät för betesfisk.. Hur som helt, komiskt va det iaf

Kommentera

Kan det varit killen i 40 årsåldern med kastnät jag såg på strömbron i går ? Han svarade inte på min fråga om vad han tänkte fånga. Vad jag såg fick han inget, kastande nätet på måfå (stängd lucka, ingen ström) efter mycket knölande med det blöta, grova kastnätet draperande sig själv innan kast.. Läge för vattentät jacka, tveksamt om han hade det;-)

I såväl 37§ som i 40§ fiskelagen har tagits in en bestämmelse att i ringa fall skall inte dömas till ansvar. tex tillfällig fångst av betesfisk även om det är olovligt fiske i vedertagen mening.
          Senast ändrad av Hemi; 2009-10-08, 20:09.

Kommentera

Det är möjligt att det va samma kille. Kan han inte greppa ett fiskespö istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hansson25 Visa inlägg
              Det är möjligt att det va samma kille. Kan han inte greppa ett fiskespö istället.
              Tror att han tänkte ta småfisk för att meta på dem..Men såg inget spö som stack upp hans vagn...kanske deadbait till senare tillfälle? Eller en liten förväntad måltid kanske? Blev liksom inte riktigt på det klara med det iom att han inte verkade var särskilt pratsam...Jag menar vända ryggen till vid tilltal och dra sig undan tolkar jag som att han inte var jättesocial åtminstone inte då..Misstänker att det blev falukorv oklart om till bete eller kvällsmat;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                med det blöta, grova kastnätet draperande sig själv innan kast..
                Menar du grovmaskigt eller finmaskigt kastnät med det uttrycket !!??
                Om grovmaskigt, knappast ett fiske efter betesfisk, eller hur
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Menar du grovmaskigt eller finmaskigt kastnät med det uttrycket !!??
                  Om grovmaskigt, knappast ett fiske efter betesfisk, eller hur
                  Du har helt rätt. Reagerade på det grova, garnet det var knutet med men missade lite på maskans storlek..men ganska liten vill jag minnas,gick att ta tex nors med. Bedömde att han var ute efter småfisk och små chanser till fångst överhuvudtaget. Ganska uppseendeväckande att stå på strömbron kl. 17.00 lysande som en fyr, knappast ute efter lax eller Hö,.. sjönk långsamt.....Nå tur att polisen gjorde sitt jobb i så fall och tog upp det till prövning...

Har tidigare sett kastnät i strömmen uppenbart avsedda för att fånga betesfisk. I ett fall togs en öring enligt vittnen på förbjudet område. Men tillfällig betesfiskfångst med löjhåv är i praktiken tillåtet..Medger när jag tänker efter att kastnät är tveksamt, definitivt är i alla händelser fångst av annat än betesfisk förbjudet. Kräver tillstånd.
                  Senast ändrad av Hemi; 2009-10-09, 11:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                    I såväl 37§ som i 40§ fiskelagen har tagits in en bestämmelse att i ringa fall skall inte dömas till ansvar. tex tillfällig fångst av betesfisk även om det är olovligt fiske i vedertagen mening.
                    Intressant, kan du utveckla (länk?)
                    Har haft lite dåligt samvete ibland när jag lagt löjnätet i skärgården.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 380 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art