Fisketävlingar rätt eller fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketävlingar rätt eller fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketävlingar rätt eller fel?

Med tanke på höstens alla fisketävlingar så funderar jag på om det är rätt eller fel att tävla i fiske.
    Det finns mycket att fundera över och jag har inga svar så det vore intressant att få veta vad som gäller och vad ni andra tycker

Hur många fiskare tål ett vatten en dag?

Är det bra att anordna en tävling på "sitt" vatten som dock inte är ens eget utan något som alla har rätt att fiska på.

Är det riktigt att blanda in höga prispengar i tävlingarna.

Är det lagligt att anordna fisketävlingar eller behöver man en massa tillstånd.

Är det positivt eller negativt för sportfisket, vad tycker kringboende och allmänheten om sånt?

Har provat att tävla lite men eftersom mina resultat är så blygsamma så tycker jag väl att det inte är så kul.
    Ola

Jag tycker tävlingar är en bra ursäkt att få ändan ur vagnen och ge sig ut på sjön för att ägna en hel dag åt seriöst hardcorefiskande. Det blir alldeles för sällan man gör det annars, när man har jobb, hus och familj. Resultatet i tävlingen är egentligen underordnat.

Och ev påverkan på fiskbeståndet pga tävlingen försvinner i mängden i jämförelse med det fisketryck de flesta tävlingsvatten utsätts för i form av husbehovs- och yrkesfiske.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Tycker definitivt att tävlandet ger en extra krydda till fisket. Det är väl snart bara trollingtävlingar som har stora startfält, där deltager jag inte. När det gäller mete, spinn o pimpeltävlingar här på västkusten är det snart bara de närmast sörjande som ställer upp, nästan inga ungdomar. Störst är veteran o äldre veteran klassen så vi är ett utdöende släkte, som inte gör alltför stor skada på fiskbestånden och några stora prispengar har vi definitivt inte
      Deltog i en trad.mete tävling här i Göteborg i söndags, fick stryk av sonen med 40g efter 4 timmar , det svider i själen

Kommentera

Personligen, tycker jag at det beror litet på VAD för slags fiske tävlingar vi pratar om?

Abborr pimpel tävlingar i en sjö med en massa små abborre, ifall det sker med längre mellanrum? Kan ju på sätt och vis betraktas t.om som ett slags fiske vård.

Jag ställer mig mer skeptisk till s.k festivaler som sker årligen på samma plats.
        Likaså de havs fiske festivaler som anordnas ibland gillar jag inte riktigt.

Och tävlings mete (vilket jag självt deltog i ett tag) kan ifrågasättas / diskuteras om fisken mår bra av att förvaras i Keepnets i timmar innan de får gå tilbaka?
        Visst! Man kan ju alltid säga att mört och braxen mfl. vitfiskar är s.k. skräpfisk och att det inte gör så mycket om en 1/3 av den totala fångst kvoten dör så småningom. Men även vitfisken, har en given plats i ekosystemet de med. Och tycker man att det är o.k med att misshandla vitfisk? Ja, då ska man akta sig en aning för hävda att man är en varm förspråkare av C&R av känslomässiga skäl.

Men den absolut mest idiotiska form av tävlings fiske är nog flugfiske tävlingar trots allt.

Men det är ju bara min personliga åsikt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-06, 19:44.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Svårt

Jag är kluven. Jag och ett tiotal av mina vänner har haft en intern tävling sedan 1995 som sträcker sig över ett år i taget. Vi tävlar bara för äran.

Vi skriver upp all fisk som vi fångat små som stora. Vi kör mycket C&R men jag älskar matlagning och att äta fisk så mycket behålls också.

Detta har varit en krydda för oss att leta upp nya fiskemetoder för udda fiskarter och hela tiden försöka slå gamla rekord. Vi har utvecklat ett avancerat poängsystem och mycket kunskap om många arter men det saknas fortfarande mycket vilket ju gör det hela mer spännande

En annan aspekt är att vi fått massor av intressant statistik över vårt fiske och kan se hur fångsterna av olika fiskarter fluktuerat de senaste 15 åren.

Totalt har vi fångat 23609 fiskar ca 5300 av dem var abborre vilket vi tagit mest av. Vi har tagit någonstans runt 60-70 svenska arter och ytterligare 10-15 utomlands.

Den största fisken är en segelfisk på 25.0kg och det minsta rekordet är en lerstubb på 0.4g och 3.2cm.

Vi kommer nog fortsätta ett tag till.

Vad gäller offentliga fisketävlingar så har jag inte deltagit i många men det är skoj och jag kan tycka att det är helt okej om det inte skadar fiskbestånden nämnvärt.

/Hasse

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Är det bra att anordna en tävling på "sitt" vatten som dock inte är ens eget utan något som alla har rätt att fiska på.
            Oj, vad jag tyckte synd om de fem personerna i den båt som gled in på Kyrkfjärden för att fiska utom tävlan under sista timmen av Värtan Cup i söndags.

Inte nog med att det var historiens segaste gäddfiskedag,
            Ett hundratal båtar med trehundra fiskare hade redan dunkat varje vasstrå i hela viken under sex timmar.
            Skulle tippa på att det blev bompass för den besättningen ......

Kommentera

Tävlingar tycker jag är något av det roligaste som finns. Det höjer utmaningen i fisket ett snäpp. Du får chansen att mäta dig med andra, oftast betydligt duktigare fiskare än dig själv. Får chansen att få en massa tips, nya kunskaper och lite roligt på vägen. Bryggsnacket efter tävlingen är väl halva nöjet, tror jag. Om man inte tar sig själv och sitt eget resultat på blodigt allvar vill säga. Annars kanske det inte är så kul att vara bottennoterad i konkurrens med en massa andra!
              Vad gäller fisketrycket så givetvis blir det kanske märkbart just en kort tid. Men C&R, minimått, maxmått, max deltagarantal och inte alltför många tävlingar i samma sjö hjälper ju till. Man måste ju ha lite respekt för sjön och dess innevånare.
              Tyvärr blir det alldeles för lite tävlande för oss just nu. Har varit på en tävling på Vänern, var med en dag på Fryken och har deltagit i en lokal gäddtrolling-tävling i sommar. Det är allt!
              Men laddar nu för vårt livs första vertikal-träff! Vi är totala amatörer men låter inte det hindra oss. Provade mina två första pimpeltävlingarna i vintras. Det var mkt trevligt så det får det bli igen när isen lagt sig.
              Som sagt, tävlingar är kul!!
              Mvh Micke

Kommentera

It all depends on how the competition is held. Is is a cath and release competition or just a hard core grab everything you can get competition.
                The same goes for Ice fishing competitions where the lakes end up having only small fish left after all the big perch have been fished dry.
                ><)))(°>

www.aurebu.com
                www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Jag tycker "slaktartävlingar" på gädda skulle bannlysas,C&R tävlingar är mycket bättre räcker med måttband + foto och summan av sammanlagd längd till segraren,enkelt och storgäddan är kvar tills nästa tävling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 209 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art