Fiska mig genom Sverige (?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska mig genom Sverige (?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska mig genom Sverige (?)

Har varit sorgligt inaktiv både vad gäller fiske och fiskesnack de senaste 2-3 gymnasieåren, har på sin höjd blivit lite horngäddefiske under våren. Tog studenten i våras och tänkte nu fram till nästa vår jobba ihop lite cash, för att kunna resa runt - förhoppningsvis ett bra tag - och fiska, någonting jag alltid drömt om.Har funderat mycket på om jag ska hålla mig inom Sveriges gränser, vilket det väl lutar åt, eller om jag ska bege mig utomlands. Känns som att priserna utomlands är brutalt mycket högre (men fiskat kanske också väldigt mycket roligare...) och att jag då inte kommer kunna fiska en bråkdel av den tid jag egentligen vill. Om ni har tips på prisvärda fiskeplatser utomlands så dela gärna med er, men som sagt känns det som att det lutar åt att jag stannar i Sverige. Planen är alltså någonting i stil med att hyra en billig bil eller inskaffa en på annat sätt, och sen köra söderifrån (bor i Malmö) successivt uppåt i landet och bara fiska av mig som fan, spendera lite tid med mig själv och komma fram till vad jag faktiskt vill göra i livet, vilket är en total gåta för mig just nu. Tänkte även fixa en billig laptop med mobilt bredband, och slänga upp en fiskeblogg som ska uppdateras dagligen. Kan tillägga att jag fiskar både spinn och fluga, men att jag är VÄLDIGT mkt nybörjare inom flugfiske (äger ett spö med en flytlina som jag använt 5-6 ggr i P&T).
    Inser nu när jag läser igenom vad jag skrivit att tråden blev en extremt överformell wall of text, ber om ursäkt för detta.

Så, tipsa på nu!
    Skitfiske på er/ Perchman

Jag bara bockar och önskar lycka till.
    Ja, kanske du kommer fram till att det är just fiske du vill hålla på med. Det jag först tänkte på att bara köra runt och stanna där man tycker ser bra ut och strunta i alla "tips".

Hoppas det blir den tur du drömt om.

Kommentera

Man blir GÖTT AVIS när man hör dina planer... det var många år sedan man drog runt och bara gjorde det som föll en in. Och även om jag inte kan göra så idag så så kan jag inte hjälpa att ofta drömma om det.
      Så Perchman, kör på!!!
      Vill du bättra på dina flugfiskekunskaper så, finns det ett två paradis på jorden..... det ena ligger på sydamerikas sydspets och det andra down under. Där kan du snurra runt, fiska i varje liten bäck, å eller älv och sjö, tills du stupar. Om du lägger ner lite jobb kan du få unika berättelser och foton som kan fylla ett ton med bloggar.
      Vill du vara riktigt äventyrlig så varför inte testa karsmir och gränsländet mellan Pakistan och Indien. Många vatten där har aldrig sett en fluga eller drag där på många ställen längs de höga bergen ...men samtidigt har kanske inte du mött en bepansrad taliban heller förut live
      Eller varför inte öluffa i karibien, leva som en vilde och fiska på mest brutala fiskarna som simmar i vatten.
      Ja , det är lätt att dra iväg i drömmarnas land men va fan Perch, du är bara ung en gång i livet.

Men iof har de rätt god körv hos Göstas i Vara och en å annan mört kan man också locka upp i kanalen har bredvid. Du är hjärtligt välkommen!!!!
      sigpic

Kommentera

Haha, kul svar där letsgofishingtoday. Det är lätt att drömma sig iväg men som sagt, jag har bara jobbat sen studenten, har jobb i en månad till nu ungefär och måste försöka hitta nytt sen, så pengar kommer med all sannolikhet vara den enda begränsningen. Självklart drar jag hellre utomlands och testar något nytt, men då får jag å andra sidan bränna 4 månaders jobb (i absolut bästa fall..) på 2-3 veckors fiske, vilket känns sådär kanske... jag vet faktiskt inte exakt hur dyra de olika utländska alternativen är, men de känns ganska saftiga. Men fan, kom igen nu, fortsätt inspirera mig! lite egna erfarenheter någonstans kanske?
        Skitfiske på er/ Perchman

Kommentera

Kör på, det finns mycket "gôttigt" att fiska i vårt land.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perchman Visa inlägg
            Haha, kul svar där letsgofishingtoday. Det är lätt att drömma sig iväg men som sagt, jag har bara jobbat sen studenten, har jobb i en månad till nu ungefär och måste försöka hitta nytt sen, så pengar kommer med all sannolikhet vara den enda begränsningen. Självklart drar jag hellre utomlands och testar något nytt, men då får jag å andra sidan bränna 4 månaders jobb (i absolut bästa fall..) på 2-3 veckors fiske, vilket känns sådär kanske... jag vet faktiskt inte exakt hur dyra de olika utländska alternativen är, men de känns ganska saftiga. Men fan, kom igen nu, fortsätt inspirera mig! lite egna erfarenheter någonstans kanske?
            Inspirera dig? Va inte mitt första inlägg inspiration så det räcker
            Men för att ge dig lite mer eld på brasan, så gå upp en morgon i november och titta ut på den kalla, grå och deprimerande dagen som tornar upp i regndimman över Skånemyllan. Kyla, mörker, vind och regn kommer att vara din bundsförvant under större delen av ditt liv..ända till graven( å där är det inte mer sol och värme, det kan jag nog lova dig).
            Och även om jag är ruggigt pessimistisk nu när jag målar det så svart så ligger det tyvärr en god del av sanning i det.
            Man är bara ung en gång i livet....då är allt möjligt och det är då man skapar grunden för framtiden.
            Jag har luffat runt på en hel del ställen i världen när jag var yngre men tyvärr jagade jag inte fiskar då utan mycket annat roligt.
            Så jag kan inte ge dig några praktiska fisketips av egen erfarenhet. Men allmänt är Nya Zeeland en av mina favoriter och att det också är ett fanatiskt fiskeland gör det hela inte mindre intressant.Vill du inte åka så långt så kan jag också rekommendera Island, inte så vacker natur som i Nya Zeeland kanske men otroligt mycket fina vattendrag och havsmiljöer. Men med den ekonomiska situationen på Island så är det inte det mest gynnsamma stället att luffa runt på för tillfället.
            Men idag finns ju webben och där har du ju världen under dina fingertoppar.
            Och inte blir det billigare att resa genom hela Sverige än att ta ett flyg till andra sidan av jorden och luffa runt. Du kan lätt få tillfälliga jobb om du bara är lite framåt längs resans gång( lär inte hända om du reser i Sverige). Vi Svenskar är inte kända runt om i världen för så mycket annat än snygga blonda tjejer och en annan sak enligt min erfarenhet. Vi är jobbar jävligt bra och omtyckta som arbetskraft.
            Så jobba på och dra in stålar och när du är nöjd med summan på bankboken så packa en stor ryggäck och sätt dig ned, blunda och sätt fingret på kartan.
            Du kommer att få många fina vänner, fantastiska äventyr och glada minnen längs vägen.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the
            problem, the longer the trip should be." --John Gierach
            sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 271 visningar
            1 gilla