Hur farligt är det att smälta bly ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur farligt är det att smälta bly ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur farligt är det att smälta bly ?

Hur farligt är det att smälta bly om man står utomhus en blåsig dag med nått tyg över hela ansiktet ??

Smält bly är varmt som fan. Får du inte det på dig kommer du överleva själva gjutningen i alla fall.
    Det kan vara lättare att hålla kontroll på blyet om du ser, tror jag.

Kommentera

Alltså blyångor är ju giftiga men står du utomhus lär det inte vara nåt problem. Har suttit hukad över det inomhus utan hjärnskador (tror jag) Har däremot skaffat mig ett enkelt andningsskydd och gör det nu mer utomhus och då ska det väl inte vara nåt problem men som sagt, det är fortfarande varmt. I och med att det blåser kanske det tar lite längre tid för dig också innan blyet smälter.
      A bad day of fishing is better than a good day of work.
      http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Tack för snabbt svar !

Kommentera

Jag har någorlunda IQ än iaf Jag brukar smälta bly men det nog inte så kul att få på sig...

Kommentera

Vid upphettning över 500 grader avger bly giftiga ångor så var försiktig med värmen och ha bra ventilerat.

Kommentera

Jag överlevde då kvällens smältning av bly. B)

Blyet smälter vid 328 °C och (enligt wik.) "Metalliskt bly förångas vid 593 °C vilket ger upphov till mycket giftig blyånga." så den farliga ångan uppkommer inte direkt heller då blyet smälter. Behöver ju inte sitta och koka soppa på det en hel kväll.
              A bad day of fishing is better than a good day of work.
              http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Sätt köksfläkten på max, så är det nog inga problem att hålla till inomhus. Det gjorde jag när jag höll på med tennsoldater som liten. Och akta dig jävlig noga för vatten, häller man smält bly på en vattendroppe så exploderar den och det skvätter bly överallt
                Fyra Gulp och en Rom & Cola
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

En annan intressant sak med bly. Energivärdet, eller vad det heter, är väldigt lågt, nån annan kan säkert förklara bättre. Men iaf.
                  Värmeöverföringen från smält bly till andra material är väldigt dålig, du kan stoppa ner handen i smällt bly utan att bränna dig. Har inte provat det men råkade hälla smällt bly på min fot och blyet formade sig som foten men jag fick inte ett märke från blyet. det var ca 100-150gram bly.

/Jörgen
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

bränna sig på bly.

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    En annan intressant sak med bly. Energivärdet, eller vad det heter, är väldigt lågt, nån annan kan säkert förklara bättre. Men iaf.
                    Värmeöverföringen från smält bly till andra material är väldigt dålig, du kan stoppa ner handen i smällt bly utan att bränna dig. Har inte provat det men råkade hälla smällt bly på min fot och blyet formade sig som foten men jag fick inte ett märke från blyet. det var ca 100-150gram bly.
                    Bullshit säger jag jag har jobbat med bly i 9år och bränt mig otaliga ggr,värst var det när jag hade rinnande bly i en skopa,och snavade på en slang på golvet ,fick blyet på foten strumpan brändes fast på foten, fick några rejäla brännsår som fick behandlas på hud på lassarettet.och det där med att stoppa ned fingret är inte att rekomendera men det går har själv sett det,men han fuktade fingret då bildas det som en skyddande hinna av ånga,men det får gå jävligt fort.
                    /Jörgen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 381 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art