Vart finns stor gäddorna runt gävle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart finns stor gäddorna runt gävle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart finns stor gäddorna runt gävle??

Är det någon som är en erfaren fiskare från gävle som kan några bra ställen runt gävle bukten där man har chansen att dra dom större gäddorna??är TRÖTT på att bara dra gäddor på max 6 kg!!
    i år drog jag 125 gäddor i sommar och den största låg på 6 och 5st på 5 och några strax under fem resten bara snipor!!

Jag bodde i Gävle under närmare 12 år, under några år så fiskade jag från Alderholmen.

Gjorde som så att jag helt enkelt gick längs kajkanten med ett spö i ena handen och en vobbler släpandes efter i vattnet. Som bäst för denna metod är nog från slutet av Augusti till dess att isen lägger sig. Störst Gäddan vägde närmare 10 kg, om än inte vanligt, flesta höll sig mellan 3 och 6 kg.

Bra beten var Nilsmaster och Rapala magnum, de mesta färger verkade fungera, blått och vitt i en kombination var bra, men även starkare färger som guld-orange m.m.

Gick främst från yttre bron och utåt förbi udden in i hamnbassängen och tillbaks. Var bered på ett antal bottennapp, så en "baitsaver" är inget dumt inköp.

Skitfiske på dig.
    Senast ändrad av Sturgeon; 2003-12-08, 17:48.
    sigpic

Kommentera

Re: vart finns stor gäddorna runt gävle??

Originally posted by MeskMatte
      Är det någon som är en erfaren fiskare från gävle som kan några bra ställen runt gävle bukten där man har chansen att dra dom större gäddorna??är TRÖTT på att bara dra gäddor på max 6 kg!!
      i år drog jag 125 gäddor i sommar och den största låg på 6 och 5st på 5 och några strax under fem resten bara snipor!!
      Du kanske ska testa andra årstider än bara sommar. Det är lättare att komma åt dem stora på tex våren.

Kommentera

tack för tipset

Kommentera

Det är en gammal tråd jag la upp men jag vill gärna ha meram SVAR /// matte

Kommentera

Jag tycker Sturgeons tips verkar heta.
            Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Väcker nu min gammla tråd sen ett bra tag tillbaka! Det kanske är någon ny fiskesnackare som är från gävle och kan dela med sig några bra tips?

Kommentera

det enda tips jag har o komma med är en vik som ligger vid iggön? har jag för mej att han sa...gammelgubbarna där kallar det för skafferiet
                återkommer när jag har varit o hälsat på hos tatuerarn som pratade gott om detta ställe
                o hoppas på lite mer exakt info då

Kommentera

Jag ska ge dig lite tips i jakten på storgäddan.
                  För det första tycker jag du ska prova meta med mört, gärna lite större mört.
                  Om du vet var korsnäs har sitt gamla huvudkontor så finns det en giftig vassvik där bakom. Den är ganska grund och hyser mest smågäddor, men den kan överaska då och då med större fisk. Ibland ligger det dock nät och spärrar av hela viken, är dom omärkta ta upp skiten och elda upp dom på land.
                  Har du ekolod letar du upp djupbranten mellan farleden och viken. Där brukar dom större hålla till. Även grov aborre.
                  I vassruggarna vid Lusön står det alltid någon gädda. Kan säga att dom var speciellt tjocka och trinda där nu i höstas.
                  Kör du trolling håll dig i farleden, brukar vara glest med större gäddor utanför.
                  Prova även trolling vid grundfladerna vid orarna.
                  Har många bra ställen till, men det här ska du väl klara dig på ett tag.
                  Ser fram emot fotot på storgäddan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian
                    Jag ska ge dig lite tips i jakten på storgäddan.
                    För det första tycker jag du ska prova meta med mört, gärna lite större mört.
                    Om du vet var korsnäs har sitt gamla huvudkontor så finns det en giftig vassvik där bakom. Den är ganska grund och hyser mest smågäddor, men den kan överaska då och då med större fisk. Ibland ligger det dock nät och spärrar av hela viken, är dom omärkta ta upp skiten och elda upp dom på land.
                    Har du ekolod letar du upp djupbranten mellan farleden och viken. Där brukar dom större hålla till. Även grov aborre.
                    I vassruggarna vid Lusön står det alltid någon gädda. Kan säga att dom var speciellt tjocka och trinda där nu i höstas.
                    Kör du trolling håll dig i farleden, brukar vara glest med större gäddor utanför.
                    Prova även trolling vid grundfladerna vid orarna.
                    Har många bra ställen till, men det här ska du väl klara dig på ett tag.
                    Ser fram emot fotot på storgäddan.
                    Kul att det är någon gävlebukatare här inne på fiskesnack...
                    Har ju inte fiskat så "seriöst" länge ett par år så det har blivit vassvikarna vid orarna och runt båtvarvet. Men jag har tänkt införskaffat mig ett ekolod för jag har insett att dom stora är riktigt svåra att ta där inne i småvikarna, kanske vid våren ska chanserna vara lite större men jag har inte nått storgäddan så jag ska ut på djupet...
                    Vart det gammla postkontoret ligger vet jag inte.
                    Men farleden du snackar om vilken är det? Där lastbåtarna går?
                    Är lite trögfattad
                    Du som verkar ha lite erfarenhet av gävlebukten tror du att det finns rimliga chanser att få en rikig bjässe?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 274 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art