Döm om min förvåning ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döm om min förvåning !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Döm om min förvåning !

En liten annorlunda händelse i arbetet för ca 6h sedan dvs klockan 16.20 idag.
    Kör en runda å jobbets vägnar på en ö i skärgården, passerar en liten brygga och ser 2 killar i12-13 år ålderna som metar. Stannar till för att lite avundsjukt kolla in hur det går för grabbarna. Kliver ur jeepen och pratar med de två om hur fisket går. Nja var svaret de hade bara fått två fiskar en hyfsad aborre och en mört. Men bättre skulle det bli sa den större av dem med tillförsikt. Jag lyckönskade herrarna och körde vidare. Två timmar senare kom jag tänka på grabbarna och körde ner för att se hur de hade gått för dem. Och vid ankomst stod de mkt riktigt kvar vid bryggan och metade. Vid min fråga om fisket gått bra svarde de att jovars så där, kanske lite segt. De hade bara fått en till å den låg i påsen. Jag bad om att få titta och döm om min förvåning de hade lyckats få en riktigt präktig gädda!
    Jag frågde om när var hur etc och lillgrabben sa att tja det var som vanligt den hög, han vevade in, vägde den, och den var lite för skadad så de kunde inte släppa tillbaks den så farmor skulle få den för att göra gäddfärs. Jaha å vad vägde den ? ja bara 4.2 kg och den va lite klen var svaret från en gravallvarlig ung man.

Ja 4,2 kg var en jättebest när jag var 12 år. Hur var det för er ?

Ytterligare en dag på jobbet.

Mike

Hehe, dagens ungdom

Första riktigt grova gäddan jag såg var när jag som 12 åring fick vara "håvansvarig" för en 14 kilos klump.

Kommentera

Jag var runt 35 när jag vevade in min första över fem. Fram till dess låg rekordet på dryga två. Sen har jag lärt mig skillnaden mellan att fiska med drag och att fånga fisk på drag.
      Då var jag glad över varje fisk jag lyckades dra upp. Sen var jag glad över att jag kunde fånga så många. Därefter gladdes jag åt att jag kunde få så stora. Nu ligger glädjen i att jag trots allt lyckades få en så duglig fisk, fastän jag gjorde det så svårt för mig.

De där grabbarna var en bra bit på väg fram mot att bli fullfjädrade sportfiskare.
      Senast ändrad av BeBest; 2003-12-05, 10:40.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kommer också ihåg min första gädda, den vägde 7hg och den tyckte jag var stor. Jag var 8år gammal och den tog på en Toni om jag inte minns fel. Jag vevade så fort att rullen ramlade av spöt
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

MIn första gädda var jag nio år..0,3 kg.....joiförsig är jag bara 13..min största ligger på 7..fick den i år..nu när jag började med wobbler!..men de kommer bli större nästa år..!

Kommentera

fram till jag va 12-13 tyckt jag en 5 kilos var en riktig best... det är ju fortfarande fina fiskar men sen gled man ifrån det på något sätt... kom i kontakt med mer erfaret folk som fångade mer och större fisk och då uppskattade man inte det lika mkt längre... låter skummt detta ojj nu kom jag ur spåret... :S

Kommentera

hmm..

för mig kvittar det om jag får fisk överhuvud taget

att bara få komma ut och fiska se på naturen och känna lugnet är j*vligt skönt tycker jag

att få fisk är bara en bonus

men även att veta att du kan få en fin fisk är spännande

Kommentera

Filosofer skriver som du lillgustaf
                /Lazinko

Kommentera

Min första fick jag när jag var ca 12 år. Brukade fiska nedanför slussen och denna dag stod jag vid slusstugan och metade. Fick några mörtar och av någon anledning satte jag en mört på metet och slängde ut i en lugn bit nedanför dammborden. Efter bara några sekunder slängde sig en monstergädda över min mört och bet av linan ( naturligtvis). Gäddfrossan infann sig omedelbart och till nästa dag hade jag inhandlat taft och en slags krok som såg ut som en stor säkerhetsnål med krokar på.

Ner till ån igen och agnade med en ny mört. Första utlägget missade något. Andra försöket satt perfekt. Gäddan högg direkt och jag kunde kroka den. Nu infann sig nästa lilla problem. Jag hade inte tänkt på hur jag skulle få upp den för den fyra meter höga stenkant som jag stod på. Några kompisar hämtade en kratta med extremt långt skaft som de brukade rensa damborden med. Efter lite trixande lyckdes vi få in den under gälarna på gäddan och få upp den för kanten.

En stolt 12-åring cyklade hem till mor och far med en riktig jättegädda på ca ett kilo..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 280 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art