Makrillfiske, bottenmete frågor mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Makrillfiske, bottenmete frågor mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Makrillfiske, bottenmete frågor mm.

Hej!

Har några frågor då det alltid är kul att se vad andra gör och då lära å bli en bättre sportfiskare.

När är det dax att gå ut å ställa sig med spö efter makrill vid göteborgsregionen? (vet att det tas lite makrill i lysekil nu)

vilka drag fungerar bäst? ("allt som glittrar funkar" men det är alltid ngn favorit man har)

hur många upphängare borde man ha när man kastar drag som väger runt 15-28g efter makrill?

är cirkelkrok något som är bättre än de "vanliga" när man fiskar plattfisk eller torsk från bergen med bottenmete?

har inte fastnat för något bra bottenmete tackel så finns det någon som har en bra variant? (är mycket tång där jag fiskar)

det var många frågor men hoppas att jag får svar på alla.

//samuel
    Senast ändrad av Guest; 2009-05-23, 17:16.

Ursprungligen postat av smauel93 Visa inlägg
    Hej!

Har några frågor då det alltid är kul att se vad andra gör och då lära å bli en bättre sportfiskare.

När är det dax att gå ut å ställa sig med spö efter makrill vid göteborgsregionen? (vet att det tas lite makrill i lysekil nu)

vilka drag fungerar bäst? ("allt som glittrar funkar" men det är alltid ngn favorit man har)

hur många upphängare borde man ha när man kastar drag som väger runt 15-28g efter makrill?

är cirkelkrok något som är bättre än de "vanliga" när man fiskar plattfisk eller torsk från bergen med bottenmete?

har inte fastnat för något bra bottenmete tackel så finns det någon som har en bra variant? (är mycket tång där jag fiskar)

det var många frågor men hoppas att jag får svar på alla.

//samuel
    Till makrillfiske använder jag "allt som glittrar" då makrillen för min del nästan aldrig hugger på draget utan på upphängarna (makrill/-sillhäcklan). Jag brukar använda wiggler 35-80 gr eller dylikt.

Jag använder makrill/-sillhäckla med 4-6 upphängare som fungerar kanon.

Kommentera

ok tack för svaret, har inte att kasta med häcklor tidigare då jag blivit såld på att ta makrill med ul.spö men till sommarn blir det häcklor!

Kommentera

Givetvis är det mer sport att inte använda häckla, men det blir tveklöst mer fisk med makrillhäckla.

Kommentera

sätt bara på en wiggler på typ 40g eller mindre för då får man oftast större makrill och så blir det roligare att bara drilla en fisk itaget pröva även med en liten jigg på ul
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

mm det är sjukt kul att jigga efter markill med ul, kör med wiggler från ca 15-25g men tror det finns bättre (fast det är roligare att drilla 3-4stycken än att drilla en, vem har sakt att man inte kan få stora på häckla? )

Kommentera

Ursprungligen postat av smauel93 Visa inlägg
              mm det är sjukt kul att jigga efter markill med ul, kör med wiggler från ca 15-25g men tror det finns bättre (fast det är roligare att drilla 3-4stycken än att drilla en, vem har sakt att man inte kan få stora på häckla? )
              när man får flera på en gång så blir det så att de simmar åt olika håll och så tröttar de ut varandra därför tycker jag att det är roligare med bara en krok
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

mm det kan iof stämma, men om de kämpar som ett lag så blir det bra sköj

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 321 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art