Jag tänkte starta en tråd för egentillverkning av jiggar och andra softbaits.
Jag såg att det fanns några snarlika trådar, men ingen som jag tyckte passade riktigt ändå.
Själv håller jag på och försöker göra en gjutform för att gjuta jiggarna i.
Jag har provat med en del olika material men inte fått något bra resultat.
Först provade jag vanligt silikon, det stelnar relativt fort men flyter inte ut överhuvudtaget, det blir bara stora klumpar.
Jag provade sedan två-komponents polyuretan (topcoat)
Den var för lös istället så betena sjönk ner för långt och det tog över 2 dygn innan det var riktigt hårt.
Efter det provade jag polyuretan massa, alldeles för klumpigt, men det stelnade fortare. (snarlikt till silikon)
Jag har nu läst på engelska sidor att de använder cyroplast för att göra former.
Någon som vet var man kan få tag på det eller vet något annat material som funkar?
Jag försöker också hitta plastisol som man ska göra själva betena av när man har en form färdig.
Jag har kollat alla engelska betestillverkningssidor jag hittat och googlat sönder webbläsaren men hittar inga svar.
---
För att undvika onödiga inlägg:
Jag vet att det finns färdiga gjutformar att köpa.
Det blir förmodligen dyrare att göra egna än att köpa.
Engelska sidor:
lurecraft.com
tackleunderground.com
lurebuilding.nl
--
Spill alla erfarenheter ni har kring detta, och använd gärna tråden för att ställa egna frågor.
Hare gött!
Jag såg att det fanns några snarlika trådar, men ingen som jag tyckte passade riktigt ändå.
Själv håller jag på och försöker göra en gjutform för att gjuta jiggarna i.
Jag har provat med en del olika material men inte fått något bra resultat.
Först provade jag vanligt silikon, det stelnar relativt fort men flyter inte ut överhuvudtaget, det blir bara stora klumpar.
Jag provade sedan två-komponents polyuretan (topcoat)
Den var för lös istället så betena sjönk ner för långt och det tog över 2 dygn innan det var riktigt hårt.
Efter det provade jag polyuretan massa, alldeles för klumpigt, men det stelnade fortare. (snarlikt till silikon)
Jag har nu läst på engelska sidor att de använder cyroplast för att göra former.
Någon som vet var man kan få tag på det eller vet något annat material som funkar?
Jag försöker också hitta plastisol som man ska göra själva betena av när man har en form färdig.
Jag har kollat alla engelska betestillverkningssidor jag hittat och googlat sönder webbläsaren men hittar inga svar.
---
För att undvika onödiga inlägg:
Jag vet att det finns färdiga gjutformar att köpa.
Det blir förmodligen dyrare att göra egna än att köpa.
Engelska sidor:
lurecraft.com
tackleunderground.com
lurebuilding.nl
--
Spill alla erfarenheter ni har kring detta, och använd gärna tråden för att ställa egna frågor.
Hare gött!
Kommentera