Den äldre generationen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den äldre generationen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den äldre generationen...

Hej

Hur handskas ni med den äldre generationen?

I sjön där jag nyligen skaffat sommarstuga verkar den äldre generationen gå hårt fram i vattnet.. det är nätfiske och gäddsax som gäller..

För att citera någon jag pratade med i vintras när jag pimplade (som förövrigt hade ett 50-tal stora hål fyllda med saxar)
    "Oh ja, jag har tagit massor med gädda över 8kg nu i vinter..."

Han har säkert gått o bonkat dom bakom huset bara för o slänga dom i skogen, inte fan äter väl en ensam gubbe flera gäddor över 8kg själv?

Är inte gäddsax förbjudet förövrigt?

Och vad är det med den gamla frasen "Det gör inget, det finns så gott om fisk ändå" som den äldre generationen gärna slänger ur sig..

Idag hittade jag dessutom en hemsida där någon gladeligen har skrivit hur dom bedriver sitt fiske i sjön, "Det bästa är att fiska 5 dagar i rad med fyra nät så har vi gös abborre och gädda ett halvår framåt."

Jag kanske överreagerar, sjön är ju jäkligt stor.. men någonstans blir jag ändå irriterad..

Var bara tvungen att skriva av mig lite..

Mvh en ledsen fritidsfiskare

Många äldre fiskare ger bort fisk till alla möjliga. Jag tror inte det går att ändra på deras tankebanor när det gäller att "fisk är mat, lek inte med maten".
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det är nog svårt att få dem att ändra sig. Vänta så slutar de förr eller senare... Man kan ju försöka men det är nog en risk att det blir bråkigt och gnälligt. Du har tiden på din sida ;-)
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
        Det är nog svårt att få dem att ändra sig. Vänta så slutar de förr eller senare... Man kan ju försöka men det är nog en risk att det blir bråkigt och gnälligt. Du har tiden på din sida ;-)
        Tyvärr så är det inte bara den äldre generationen som håller på med köttfiske det finns även yngre som sysslar med denna typ av fiske, men som tur är så är de bara en liten andel fiskare. Räkna inte med att detta kommer att försvinna helt, så länge det finns människor som tänker kortstiktigt och bara på sej själv så kommer denna typ av fiske finans kvar.
        Det finns äldre som tänker helt rätt (och använde rätt utrustning), bara tar upp vad som användes i hushållet för dagen och sätter tillbaka resten och givetvis de stora fiskarna.
        Tumlaren
        Ps. Tillhör den äldre generationen, är över 60 år D.s
        trolling är livet

Kommentera

Kan bara hålla med Tumlaren, köttfiskare finns i alla åldersgrupper. I en av våra åar går det upp väldigt mycket gädda för att leka i en sjö en bit upp. Häromdagen stod en kille i 30-årsåldern med en stor håv och plockade gäddor längs kanterna. Min kompis frågade vad han höll på med och fick svaret att "så har vi alltid gjort här i ån, gäddorna har vi till hundmat".
          http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

vi får väl vänta tills den generationen har dött ut och hoppas på att de som är yngre nu tänker ett steg längre när de blir äldre...
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
              vi får väl vänta tills den generationen har dött ut och hoppas på att de som är yngre nu tänker ett steg längre när de blir äldre...
              Eller att vi får ordentliga lagar som stoppar just detta rovfiske efter hundmat och att göda sina bekanta.

Som jag sagt tidigare: Folk är dumma i allmänhet, det går inte ändra på genom att diskutera med dem.

Sportfiskare verkar överlag förstå att ett överfiske i en sjö kan skada populationen men de som inte är så intresserade tänker på gäddor, abborre och gös som mat och inget annat. De tror verkligen att de inte kan störa populationen i sjön och att det går bra att slakta för att ge katten/hunden/grisarna mat.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Eller att vi får ordentliga lagar som stoppar just detta rovfiske efter hundmat och att göda sina bekanta.

Som jag sagt tidigare: Folk är dumma i allmänhet, det går inte ändra på genom att diskutera med dem.

Sportfiskare verkar överlag förstå att ett överfiske i en sjö kan skada populationen men de som inte är så intresserade tänker på gäddor, abborre och gös som mat och inget annat. De tror verkligen att de inte kan störa populationen i sjön och att det går bra att slakta för att ge katten/hunden/grisarna mat.
                Jo tyvärr stämmer dettta till stor del! behövs helt klart en kraftigare lagstiftning, många som inte klarar av att diskutera
                På jakt efter 15+

Kommentera

Tråkigt

Vi får hoppas att det är en övergående fas och att folk blir lite smartare framöver.
                  Och som svar till Tumlaren, ledsen att jag drog alla över en kam.
                  Givetvis finns det människor även i den äldre generationen som tänker med huvudet

Nu ska jag åka och köpa jigg

Mvh Stefan

Kommentera

Den äldre generationen. Min morfar har fiskat väldigt mycket men han tycker jag är konstig som släpper tillbaka all fisk jag fångar. För mig är det självklart. De äldre tar ju upp varje fisk de fångar, FY!

Håller ni med??
                    ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 133 visningar
                    1 gilla