Transportera mört/ livstid med syrepump? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Transportera mört/ livstid med syrepump?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Transportera mört/ livstid med syrepump?

Hej på er,
    Säg att man köper mörten dagen innan fisket, klarar den sig då i en stor hink med syrepump? Eller hur gör ni?
    Samt transporten, har ni mörtar i hela bilen efter turen på den gropiga grusvägen till sjön?

/Daniel

Ja i en hink med syrepump.. Byt vatten ofta´om du ska ha flera dagar i hink.

I bilen behövs ej syrepump vattnet skvalpar och rör på sig nog mycket av bilen rörelser!

Kommentera

Har mina i hink med syrepump ,använd hinkar med tätslutande lock .

Kommentera

Om det är nu på vintern och man har någonstans där det bara är några plusgrader klarar de sig länge utan syrepump. Ställde ner en 15L hink med 20 mört i källaren igår vid kl 16 och grannen hade lånat min syrepump så jag tänkte att jag går väl ner ikväll och flyttar över pumpen. Men det glömdes bort. Kom på det nu vid 14. All mört levde fortfarande. Men hade det varit sommarvärme hade de nog dött på några få timmar.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrGädda
          Jag har en prologic bait bag. Funkar kanon!
          Dragkedjan fryser dock vid minusgrader och det blir princip omöjligt att stänga annars är den kanoners!

Kommentera

Ursprungligen postat av MrGädda
            Jag har en prologic bait bag. Funkar kanon!
            personligen tycker jag den är värdelös. Dragkedjan läcker såpass mycket att det inte går att bära bagen utan att bli dyngsur och den innebär en jävla massa vatten i bilen. Min har förpassats till garderoben och ersatts av limhinkar: Vattentäta, lätthanterliga och lätta att stapla i bilen utan att de välter.
            Gällande övernattsförvaring är det viktigaste att fisken står svalt och inte för tätt så att de förbrukar mer syre än vad som tillförs i syreutbytet mellen ytan och luften. Syrepumpar kan hjälpa men jag tycker mest att de i många fall bara stressar ihjäl fisk.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Limhink

Har den stora för transport och den lilla i ismetesläden under fiske.

Kommentera

Har mina hemma i en 100l balja med syre pump.. Funkar bra har dem där i flera veckor
                http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Mört är inte några som helst problem att förvara vintertid. Kallt vatten håller mycket mer syre än varmt. Själv brukar jag köra en balja på balkongen över natten. Under transport ut är det bara att ha ett lock på hinken...Normalt brukar du aldrig behöva byta vatten i hinken iom att som jag sa kallt vatten håller mycket mer syre än kallt..Problemfritt..

Kan tillägga att jag ofta fiskar på just levande bete...sommartid är det HELT annorlunda..Konstant byte av vatten..

Ett exempel ...Blanda varmt och kallt vatten..bubblorna, många löser ut= uppvärmningen av vattnet löser ut syret..
                  Senast ändrad av Hemi; 2009-03-08, 19:13.

Kommentera

Bästa lösningen för att få ner vattentempen i beteshinken sommartid är att lägga en dyngsur handduk över hinken, delar av den enregi som krävs för att förånga vattnet i handduken kommer att tas från hinken vilket leder till sänkt temperatur i hinken och därmed högre fömåga att lösa syre
                    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art