Mitt favoritdrag är i grunden ett Skeddrag i ca 9 cm längd. Det heter faktiskt så och jag tror det är finskt och tillverkat av BETE. Eventuellt är det Nils Master/Bios, som marknadsför dem men det är svårt att få tag på. Tillverkaren gör även de bästa Utö-dragen. Det är den varianten, där den främre kroken på 35g-modellen sitter på en liten ”bula”. Dessvärre har just den kroken gjorts oduglig, genom att kroköglan klippts sönder. Jag målar och monterar även Utö-dragen efter nedanstående principer men föredrar dem till sommarfisket, eftersom de går djupare vid rätt inspinningshastighet.
Skeddraget finns i två större storlekar men den allra största producerar bara småfisk! Draget är brett och bärigt. Det gör att man kan fiska hem det sakta även över grunda bottnar med en tunn Fusion-lina.
Så här optimerar du draget.
Ta bort alla krokar och leke innan du börjar med förbättringarna. Det har två krokar och den främre sitter med mjuk koppartråd. Pilla dit en fjäderring i stället. Då draget är färdigmålat eller tejpat sätter man i röda plastfenor på ut- och insidan! Den på insidan är viktigast.
Skeden är i original ganska rak i profilen och roterar då på ett tråkigt vis runt sin längsaxel. Jag gillar profilen bättre på till exempel Toby eller Wiggler (mera S-formad). Det ger en mer oregelbunden och vickig gång. De livligare rörelserna medför att draget kan tas hem mycket sakta och ändå behålla sin fisklighet. Det är en viktig egenskap när vattnet är kallt. Jag bockar för hand till draget så profilen från sidan får den önskade fasonen. Här måste man vara försiktig så att draget inte blir skevt. Skevhet eller för kraftig S-form leder till en ostabil snurrande gång, som inte lockar på rätt sätt.
Tvätta bort fett med aceton. Spectratejp i silver eller guld är aldrig fel, speciellt under senvår, sommar och tidig höst. Den ska läggas på i smala remsor. Breda tejper blir buckliga när de trycks fast och släpper snart igen. Klarlacka några varv. Det skyddar tejpen och förbättrar lystern. Låt lacken torka ordentligt mellan varje lager.
Ett annat sätt är att måla draget i intressanta färgkombinationer. Låt fantasin vara med. En av mina favoritkombinationer för kallt vatten följer här. Tvätta bort fett med aceton. Grundfärga med vattenfri TippEx eller Humbrols vita grundfärg för fluofärger. Måla med nagellack eller Humbrol Fluofärg i önskad kulör. Orange rygg och huvud med pärlemorvit sida är standard höst och vår. Röd rygg och huvud med signalgul sida kan bli för mycket för sommargäddan, speciellt om man dragit några svarta eller fluogröna abborrstrek snett över sidan eller dekorerat med lite glitternagellack. Självlysande färg, typ Humbrol Glow, kan vara den provokation, som får gäddan att tappa fattningen en kulen dag när snön hänger i luften och iskristallerna klirrar i vassen. Täck med flera varv ofärgat nagellack och gärna mellan varje färglager. Det ger en extra lockande lyster. Låt färgerna och lacken få torka minst 12 timmar innan nästa varv målas. Ju tjockare färglagret blivit dess längre tid behöver färgen få vila.
När kroppsfärgen är på plats är det dags att skapa ögat. Det kan byggas upp genom att först markera pupillen och rita konturen. Eventuellt låter jag ögat få en annan kulör än omgivande färger tex signalgult innan jag tar till spritpennan. Bäst lyckas man om något av lackets lösningsmedel har dunstat bort. Man tar en ofärgad nagellackdroppe och placerar den försiktigt på pupillen så lacket inte flyter ut. Draget får ligga plant och torka länge. Upprepa till ögat fått sin form.
När färgen har torkat helt igenom, monterar jag leke, fenor och krok. Jag har bara en stor trekrok men den skall vara lätt, stark, sylvass och ha ett brett gap. Gäddan ska i princip fastna av sig själv, för du kommer att vara stel i fingrarna av kylan och inte så reaktionssnabb. Krokstammen täcker jag först med en bit självlysande orange lysslang innan jag monterar den. Kroköglan skall lämnas fri så att kroken vickar på rätt sätt. Den hjälper till att balansera upp draget så det inte roterar okontrollerat. En något mindre krok på insidan i den fjäderring, som ”bröstfenan” sitter i, kan öka chansen till att gäddan fastnar men risken ökar avsevärt för att tafsen ska haka upp sig och drabbas av kinkar. En krokig tafs betyder problem, så har det gått så illa, så försök räta ut den eller byt den med en gång!
Det modifierade draget är otroligt effektivt från oktober till mitten på maj. Den varma årstiden är en variant med silver- eller guldflextejp också att rekommendera. Man gör inga jättekast med det här betet och det kan även lätt tas av vinden, så långa pecisionskast är inte att tänka på. Jag fiskar från en sakta drivande träeka och kast över 30 meter är då sällan nödvändiga. En stum lina underlättar kontakten med betet och får gäddan att nära nog fastna av sig själv direkt i hugget men ett par mothugg underlättar en för fiskaren lycklig utgång. Ett inte alltför styvt spö minskar risken för att fisken skall slå sig lös under drillningen.
Skeddraget finns i två större storlekar men den allra största producerar bara småfisk! Draget är brett och bärigt. Det gör att man kan fiska hem det sakta även över grunda bottnar med en tunn Fusion-lina.
Så här optimerar du draget.
Ta bort alla krokar och leke innan du börjar med förbättringarna. Det har två krokar och den främre sitter med mjuk koppartråd. Pilla dit en fjäderring i stället. Då draget är färdigmålat eller tejpat sätter man i röda plastfenor på ut- och insidan! Den på insidan är viktigast.
Skeden är i original ganska rak i profilen och roterar då på ett tråkigt vis runt sin längsaxel. Jag gillar profilen bättre på till exempel Toby eller Wiggler (mera S-formad). Det ger en mer oregelbunden och vickig gång. De livligare rörelserna medför att draget kan tas hem mycket sakta och ändå behålla sin fisklighet. Det är en viktig egenskap när vattnet är kallt. Jag bockar för hand till draget så profilen från sidan får den önskade fasonen. Här måste man vara försiktig så att draget inte blir skevt. Skevhet eller för kraftig S-form leder till en ostabil snurrande gång, som inte lockar på rätt sätt.
Tvätta bort fett med aceton. Spectratejp i silver eller guld är aldrig fel, speciellt under senvår, sommar och tidig höst. Den ska läggas på i smala remsor. Breda tejper blir buckliga när de trycks fast och släpper snart igen. Klarlacka några varv. Det skyddar tejpen och förbättrar lystern. Låt lacken torka ordentligt mellan varje lager.
Ett annat sätt är att måla draget i intressanta färgkombinationer. Låt fantasin vara med. En av mina favoritkombinationer för kallt vatten följer här. Tvätta bort fett med aceton. Grundfärga med vattenfri TippEx eller Humbrols vita grundfärg för fluofärger. Måla med nagellack eller Humbrol Fluofärg i önskad kulör. Orange rygg och huvud med pärlemorvit sida är standard höst och vår. Röd rygg och huvud med signalgul sida kan bli för mycket för sommargäddan, speciellt om man dragit några svarta eller fluogröna abborrstrek snett över sidan eller dekorerat med lite glitternagellack. Självlysande färg, typ Humbrol Glow, kan vara den provokation, som får gäddan att tappa fattningen en kulen dag när snön hänger i luften och iskristallerna klirrar i vassen. Täck med flera varv ofärgat nagellack och gärna mellan varje färglager. Det ger en extra lockande lyster. Låt färgerna och lacken få torka minst 12 timmar innan nästa varv målas. Ju tjockare färglagret blivit dess längre tid behöver färgen få vila.
När kroppsfärgen är på plats är det dags att skapa ögat. Det kan byggas upp genom att först markera pupillen och rita konturen. Eventuellt låter jag ögat få en annan kulör än omgivande färger tex signalgult innan jag tar till spritpennan. Bäst lyckas man om något av lackets lösningsmedel har dunstat bort. Man tar en ofärgad nagellackdroppe och placerar den försiktigt på pupillen så lacket inte flyter ut. Draget får ligga plant och torka länge. Upprepa till ögat fått sin form.
När färgen har torkat helt igenom, monterar jag leke, fenor och krok. Jag har bara en stor trekrok men den skall vara lätt, stark, sylvass och ha ett brett gap. Gäddan ska i princip fastna av sig själv, för du kommer att vara stel i fingrarna av kylan och inte så reaktionssnabb. Krokstammen täcker jag först med en bit självlysande orange lysslang innan jag monterar den. Kroköglan skall lämnas fri så att kroken vickar på rätt sätt. Den hjälper till att balansera upp draget så det inte roterar okontrollerat. En något mindre krok på insidan i den fjäderring, som ”bröstfenan” sitter i, kan öka chansen till att gäddan fastnar men risken ökar avsevärt för att tafsen ska haka upp sig och drabbas av kinkar. En krokig tafs betyder problem, så har det gått så illa, så försök räta ut den eller byt den med en gång!
Det modifierade draget är otroligt effektivt från oktober till mitten på maj. Den varma årstiden är en variant med silver- eller guldflextejp också att rekommendera. Man gör inga jättekast med det här betet och det kan även lätt tas av vinden, så långa pecisionskast är inte att tänka på. Jag fiskar från en sakta drivande träeka och kast över 30 meter är då sällan nödvändiga. En stum lina underlättar kontakten med betet och får gäddan att nära nog fastna av sig själv direkt i hugget men ett par mothugg underlättar en för fiskaren lycklig utgång. Ett inte alltför styvt spö minskar risken för att fisken skall slå sig lös under drillningen.
Kommentera