Så tänker fiskaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Så tänker fiskaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så tänker fiskaren?

Tjena, jag är väl relativt ny inom "fiskebranschen" och har inte riktigt fått in den där barometern i huvudet som dom snackar om i Gäddfeber. Fisket tar upp mer och mer av fritiden och man lär sig nya grejer hela tiden.

Syftet med den här tråden är väl att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Ska man exempelvis planera allt man gör och vara så noggrann som möjligt eller ska man bara köra på känsla och lita på sina spontana tankar. Alla gör säkert olika, men hur gör du och vad funkar bäst för dig?

Dela gärna med er av alla möjliga tips och småtrix som ni kan.

Hur tänker du som fiskare helt enkelt?

Något som jag har som grund för mina fiskepass är att tänka realistiskt, inte bara: - Ähhh fisken är någon annan stans i sjön.....
    När man fiskar så specifiserar man teknik eller område för att fånga en viss art, men det är inte alltid det hjälper. Många gånger så vill man gärna tro att man fiskar på fel plats, men så är det oftast inte, det handlar om huggperioder, förhållanden som inte går att förklara till varför just fisken inte nappar osv.
    Om man tar fiske i en rund grund sjö t.ex , kanske 3 meter djup och 300 meter tvärs över och där finns gädda abborre osv, dina beten eller vad du nu fiskar med HAR varit i närhet av fisk, iaf om du hade trollat på den lilla sjön, fisken ÄR där iaf, men av någon anledning så hugger den inte, och det är också det som fiske handlar om, bygga erfarenhet för att överlista fisken, extra kul också att ta dom här riktigt stora exemplaren. Och erfarenhet, ja en klassiker till det är ju ismete efter gädda i nordlig vind- glöm det, det funkar bara inte. Sen kan man ju gå offtopic också och bara fiska på måfå, som många svenssonfiskare gör: -Jag fiskar tills det skymmar, eller jag trollar till bensinen är slut, nångång måste jag ju komma i kontakt med fisk. Redan där går du ju ifrån att tänka klart, fisken ska inte komma till dig, utan du ska fiska där fisken är eller när den behagar att ta det du presenterar för den.
    En sak som hände för 2 veckor sedan, som byggt på min erfarenhet, trollade gös och hade en bomber, och sedan en rapala husky, båda fiskade samma djup osv, veckan före, bombern slog huskyn med 4-0, och då veckan efter, huskyn 15-0, alltså tvärtemot, slutsats av det är att olika beten fiskar bättre vissa dagar.Sen när man byggt på sig lite sånhär erfarenhet och information så kanske dom svenska rekorden inte har samma fångstman
    Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Intressant det där med fiske alltså

Tack för att du delade med dig !

Kommentera

Jag brukar kolla vindar och hur det har blåst dagarna innan jag beger mig ut. Sen följer jag gärna några teorier, fiska där vinden ligger på osv. Jag skulle säga att jag kör på en blandning av känsla och strategi.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Man ska alltså inte vara så bunden som fiskare?
          Variera och prova mycket är väl nyckeln till framgång förmodar jag.

En annan grej:
          Hur ska man tänka om man är ute med båt och inte har något ekolod? Om man exempelvis är ute efter gäddor. Vilka ställen är bäst? Ska man bara chansa eller finns det ett säkert kort att ta fram?

Kommentera

Gäddor brukar ju gilla deras vassruggar ^^
            annars så kan du ju leta efter något som "sticker ut" från vad som normalt ska vara i vattnet, t.ex ett liggande träd eller stora stenar osv....
            Lyssna metal och fiska är livet!

Kommentera

Halloj

Jag måste bara tipsa om en "gäddfiskeskola" på fiskejournalens hemsida skriven av DavidL här på forumet, och man får dej en riktig tankeställare! Jag tycker att alla som fiskar efter gädda borde läsa det här... Gäddskolan 1, 2 och 3.

Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar