Tjenare! Jag köpte ett jerkbait spö förra året och har nu fiskat en hel del med det utan att det ger något resultat så jag måste ju göra något fel. Jag fiskar mest med buster jerk i bland annat färgen "skitmört". Alla tips om var i sjöarna man ska fiska och teknik välkommnas!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips för Jerkbaitfiske
Collapse
X
-
OjjOjj!
Detta svar kan bli långt därför råder jag dig att söka lite i forumet!
Nu på våren (dock kanske lite sent nu) kan man söka gäddorna i nära anslutning till områden där de leker.. Exempel på detta kan vara inlopp till vikar, uddar, djupbranter nära lekvik osv... Annars kan man testa inne vid vassarna och då snackar jag nära! Var inte rädd för att fastna det är ju bara att åka och hämtaFISKA långsamt på våren, det brukar funka.. men visst är melodin att tokjerka ibland! GLÖM inte vevstopp nästan alla hugg kommer då!
Buster borde funka, har tagits många grova gäddor på dem! Även mindre såklart!Du skulle kanske komplettera med något Buster "shallow" bete så du kan fiska riktigt grunt! Man ska veta att de kan stå riktigt grunt ibland, de flesta gäddorna jag tagit har stått mellan 1,5-0,5 m djupt!
NÖTA man måste NÖTA, alla sjöar mm skiljer sig en hel del, man måste ha grejjerna i vattnet mycket och ofta! tillslut knäcker man koden och lär sig var de står. Satsa på att lära dig ett vatten sen brukar det gå att tillämpa det man lärt sig både lite här och var!
Nepp nu orkar ja inte mer, så nu får du söka i forumet! Finns säker några vänliga själar som kan både hålla med och idiotförklara mig, gäddfiske är ingen exakt vetenskap!Senast ändrad av Grävlingen; 2008-05-04, 17:00.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggOjjOjj!
Detta svar kan bli långt därför råder jag dig att söka lite i forumet!
Nu på våren (dock kanske lite sent nu) kan man söka gäddorna i nära anslutning till områden där de leker.. Exempel på detta kan vara inlopp till vikar, uddar, djupbranter nära lekvik osv... Annars kan man testa inne vid vassarna och då snackar jag nära! Var inte rädd för att fastna det är ju bara att åka och hämtaFISKA långsamt på våren, det brukar funka.. men visst är melodin att tokjerka ibland! GLÖM inte vevstopp nästan alla hugg kommer då!
Buster borde funka, har tagits många grova gäddor på dem! Även mindre såklart!Du skulle kanske komplettera med något Buster "shallow" bete så du kan fiska riktigt grunt! Man ska veta att de kan stå riktigt grunt ibland, de flesta gäddorna jag tagit har stått mellan 1,5-0,5 m djupt!
NÖTA man måste NÖTA, alla sjöar mm sklijer sig lite, man måste ha grejjerna i vattnet mycket och ofta! tillslut knäcker man koden och lär sig var de står. Satsa på att lära dig ett vatten sen brukar det gå att tillämpa det man lärt sig både lite här och var!
Nepp nu orkar ja inte mer, så nu får du söka i forumet! Finns säker några vänliga själar som kan både hålla med och idiotförklara mig, gäddfiske är ingen exakt vetenskap!
Tack för tipsen! ska man jerka in betet långsamt eller snabbt nu på vårkanten? Är rädd att det är där man kanske gör det största felet
Kommentera
-
Jag skulle säga långsamt, men ska jag vara ärlig så tror jag man måste variera sig. Funkar det inte att fiska långsamt får man helt enkelt öka eller sänka takten!
Men som jag sa, glöm inte vevstopp, om du har ett shallow bete kan det ibland funkar att låta det flyta upp till ytan för att sedan börja jerka igen!
Och jo kör inte samma takt hela tiden när du jerkar, utan byt dvs ryck på olika sätt så att inte betet göra samma sak hela tiden! Betet behöver inte nödvändigtvis gå sida till sida hela tiden!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Håller med grävlingen. Rent allmänt så brukar vårgäddorna vara köldstela och sega inför leken. Då brukar det löna sig att fiska in betet riiiiktigt långsamt. Rent allmänt så tycker jag att mindre beten också fungerar bättre under dessa förhållanden, samt att det ska vara naturtrogna beten.
(Men de borde väl ha lekt klart nere hos er? Då brukar i princip vad som helst funka)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Strand Visa inläggTack för tipsen! ska man jerka in betet långsamt eller snabbt nu på vårkanten? Är rädd att det är där man kanske gör det största felet
Tidigt på våren så är det oftast sakta som gäller, men som grävlingen skrev så ska man variera hastigheten. Speciellt om du märker att du har många efterföljare, många gör felet då och fiskar saktare, fiska lite fortfare då istället och med något vevstopp så kommer det smacka på.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mangemo Visa inläggHåller med grävlingen. Rent allmänt så brukar vårgäddorna vara köldstela och sega inför leken. Då brukar det löna sig att fiska in betet riiiiktigt långsamt. Rent allmänt så tycker jag att mindre beten också fungerar bättre under dessa förhållanden, samt att det ska vara naturtrogna beten.
(Men de borde väl ha lekt klart nere hos er? Då brukar i princip vad som helst funka)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|