Regnbåge linkänslig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge linkänslig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbåge linkänslig?

Hej!
    Kompisen och jag fiskar regnbåge i en insjö. Han får massor; jag inget. Det är i och för sig inte omöjlig att han är en bättre fiskare än jag, men jag tänkte:
    Hur känsliga är regnbågarna för linan? Jag har en mossgrön powerpro på som jag brukar köra till gädda också (25 lbs, tror jag.)
    Han, däremot, kör nylon sista halvmetern. Därför att han vill att ett ev bottennapp skall gå av där och inte slösa massa flätlina.
    Det är en av skillnaderna på vårt fiske. Kan det vara att regnbågarna är känsliga för linan?
    Får man bättre napp på nylon eller en riktigt tunn fireline crystal eller så?
    (Vi kör lill-öringen 7g och Toby 10g)

Om ni orkar en fråga till:
    Om man kör bottenmete med powerbait (har jag aldrig gjort): Hur sätter ni kulorna? Om krokstammen eller låter ni krokspetsen döljas i en?

Riktigt skitfiske på er!
    /Jaar

Det kan vara möjligt, jag kör (körde) alltid utan nån nylontafs och fick fisk men det är kanske olika i olika vatten... i klara tjärnar kan jag tänka mig att dom kanske är lite känsliga men i mörka skogstjärnar tvivlar jag på det.
    Jag körde för övrigt med Fireline crystal 0,16 och en kopparfärgad toby

Bottenmete kör du ju självklart med glidande tackel med en halvmeters 0,20 tafs riggad med en liten rund krok storlek 10 och uppåt.
    Jag gjorde så att jag tog 2 (funkar med en huvudsaken är att det flyter) och satte så att krokspetssen syntes men inte mycket, känn med handen om du fastnar det ska vara precis så du känner det.

Fiska vid nåt "objekt" ute i vattnet! regnbågen älskar att patrullera runt dessa i jakt för mat, det kan vara vassrugg, näckrosbälte eller bara nån stock som sticker ut vattnet ALLT ger en start/viloplats för insekter som regnbågen troligen käkar.
    Bästa platsen jag upplever fast det är varmt är faktiskt grunda vikar...visst jag kanske inte fiskar i augusti men endå varma dagar så går regnbågen grunt grunt tidigt på morgon eller sent sent på kvällen.

Hoppas det hjälper

Kommentera

Jag har själv upp täckt att från det att jag gick över från nylon till flätad lina, och sedan till superlina, så har fisket blivet betydligt sämre, kommer i år att gå tillbaka till nylån.
      Kännde även det förra året, då jag bytte taffsen på flugspöt, jag bytte till superlina istället för den vanliga Nylån linan, och då vart det betydligt färre hugg.
      Kanske bara som jag känner det, psyket spökar.
      Men jag tror att fisken ser linan, vad tror ni????

Kommentera

Min standard tackling för regnbåge är som följer.
        Huvudlina. Jag tar vad jag har vilket oftast är en gul 0.13 PP.
        Till den knyter jag ett bra leke.I leket en halvspölängd nylon, ca 4kg eller aningen mer i dragstyrka.
        Vill jag fiska djuptf äster jag ett ärtstort sämke på den överblivna nylontampen vid leket.
        I andra änden av nylonet fäster jag en lätt och stark hypervass metkrok typ Kamasan B983 # 6 eller större.
        På kroken trär jag 3 Power Egg och de ska sitta tillsammans i en någorlunda rak rad. Inte i en klump! Är agn inte tillåtet väljer jag en helst 2" PowerGrub från Berkley men det går bra med 3" också fast regnbågen missar då ofta kroken i hugget. Jag slitsar därför upp flärpen i tre ”parallella” strimlor. Då siktar bågen på den tjockare kroppen med kroken.
        Välj gärna varma vikar på våren. Insektslivet är hetare där.
        På sommaren med badvarmt fiskevatten går regnbågarna i sjöns djupaste svalaste delar men kommer in till stränderna sent på kvällen och ger sig ut igen när det blir ljust.

Sen ror jag och håller i linan (absolut inte i spöet) för att ge extra liv åt betet. Linan mellan första och andra spöringen nedifrån räknat greppar jag linan då jag ror. Spolen är frikopplad men slås till efter hugg.
        Mitt spö är ett 14' matchspö. Med det fäster jag kroken och lyfter linan ur vattnet mycket snabbt samtidigt som den smidiga toppen kompenserar för flätlinans stumhet och dämpar påfrestningarna på krokfästet.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har samma teori som du, grön lina är inget vidare på regnbåge. Metade med flytande bröd samt mäskade runt med brödbitar som flöt och använde grön lina, fiskarna tog alla brödbitar utom den som kroken satt i. Bytte till gul lina och då högg dom även på brödbiten med krok i.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för helt fantastiska svar!
            /Jaar

Kommentera

Vet inte hur det är till regnbåge men har sett att grön lina deffinitivt skrämmer öring i klart vatten så det borde kunna vara samma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 373 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art