Hej! fick häromdagen en färna som jag vill regga och jag undrar om det räcker med vittne vid vägning och mätning. Jag var tyvärr själv så jag har inget vittne vid fångs- tillfället.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regga
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av _Älgen_ Visa inläggHej! fick häromdagen en färna som jag vill regga och jag undrar om det räcker med vittne vid vägning och mätning. Jag var tyvärr själv så jag har inget vittne vid fångs- tillfället.
Det är rätt löjligt att man inte kan regga utan vittne faktiskt. Tycker jag då. Nu är det inte så att jag känner att lyckan över en "reggfisk" står och faller på att den blir godkänd eller inte. Vet man med sig sj. att man klarat gränsen räcker det för mig. Men själva syftet med storfiskregistreringen är ju att ta reda på vart stora fiskar i sverige tas och hur många.
Då är det rätt kass att man inte kan påverka den statistiken bara för att ingen såg när man drillade eller fotograferade sin fisk. Det är ju inte direkt så att det är en tävling.
-
Så länge du är ärlig mot dig själv och fisken är tagen på rätt metod i rätt vatten och med rätt vikt så kan du ju alltid be han som fotade att skriva under på att också såg den landas. Många som gör så och jag anser att man kan begå grövre brott, även om regeln säger en annan sak så är ju fisken lika mycket regga ändå.Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt
Kommentera
-
Jag hade tänkt att göra som du föreslår noyman men har nu bestämt mej för att inte regga den. Anledningen är att jag vill göra på rätt sätt första gången jag reggar. Trodde först att det enbart räckte med vittne vid vägning. Jag vet var dom finns och jag får helt enkelt ta en till med vittne på plats
Tycker också det är dåligt att det krävs vittnen till både fångst och vägning då många fiskar själva av olika osaker. Tack för hjälpen endå!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDu kan ju testa, det är samma sak med en fisk jag ska skicka in. Skriv gärna på ett papper i samma brev att du tycker att man på något sätt ska kunna regga en fisk även om man fiskar ensam. Som i svenskan tex. Det har jag skrivit.
Det är rätt löjligt att man inte kan regga utan vittne faktiskt. Tycker jag då. Nu är det inte så att jag känner att lyckan över en "reggfisk" står och faller på att den blir godkänd eller inte. Vet man med sig sj. att man klarat gränsen räcker det för mig. Men själva syftet med storfiskregistreringen är ju att ta reda på vart stora fiskar i sverige tas och hur många.
Då är det rätt kass att man inte kan påverka den statistiken bara för att ingen såg när man drillade eller fotograferade sin fisk. Det är ju inte direkt så att det är en tävling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Älgen_ Visa inläggJag hade tänkt att göra som du föreslår noyman men har nu bestämt mej för att inte regga den. Anledningen är att jag vill göra på rätt sätt första gången jag reggar. Trodde först att det enbart räckte med vittne vid vägning. Jag vet var dom finns och jag får helt enkelt ta en till med vittne på plats
Tycker också det är dåligt att det krävs vittnen till både fångst och vägning då många fiskar själva av olika osaker. Tack för hjälpen endå!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Älgen_ Visa inläggJag hade tänkt att göra som du föreslår noyman men har nu bestämt mej för att inte regga den. Anledningen är att jag vill göra på rätt sätt första gången jag reggar. Trodde först att det enbart räckte med vittne vid vägning. Jag vet var dom finns och jag får helt enkelt ta en till med vittne på plats
Jag tycker du ska skicka in ändå, och de som skrivit nedan verkar ju vara rätt så övertygade av att det går ändå
Men skriv gärna en liten not till Håkan Brugård att man inom reglerna bör kunna regga fisk som tagits på fiske när man varit ensam.
Jag spenderar själv mkt fisketid ensam.
Kommentera
-
Har reggat flera fiskar när jag fiskat själv dvs. utan vittne, lägg måttband och ta bra bilder så det är enkelt att se för Brugård undrar han över något så ringer han upp dig.
Ett plus i kanten är nog om man reggat mycket fisk och alltid haft seriösa vittnen tidigare.
Vet du att allt har gått rätt till så ser jag inga problem varför Håkan inte skulle godkänna din fisk.
(Lägg ut en bild med längd samt omkrets och vilket vatten fisken är fångad utan vikt så kan jag kanske gissa mig till en vikt så får vi se om det stämmer? Eller skicka ett PM)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggJag tycker du ska skicka in ändå, och de som skrivit nedan verkar ju vara rätt så övertygade av att det går ändå
Men skriv gärna en liten not till Håkan Brugård att man inom reglerna bör kunna regga fisk som tagits på fiske när man varit ensam.
Jag spenderar själv mkt fisketid ensam.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 366 visningar
1 gilla