Nu får det FAN VARA NOG!!!!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu får det FAN VARA NOG!!!!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nu får det FAN VARA NOG!!!!!!!

Var ute på Mälaren idag vad fan är det frågan om??

Hinner bara lägga i båten vad ser man nät.... Åker en liten bit nät...... Åker sick sack mellan näten från Köping till Kungsör!!!!

Fortsätter sen mot Kvicksund mot Västerås Nät Nät och åter Nät!!!!

Nej nu får det fan vara nog Mälaren är ju sönder nätad FÖR I HELVETE!!!!

Snacka om man tappar sugen! Åker sedan in i vikarna Och vad är det där ja ni gissa rätt! NÄT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pratade sedan med en fiskevårds man som sa att dom skulle tillåta ännu fler att näta........ Snacka om fiskevård!!!

Kom sedan hem då ringer polarn som hade sett folk tagit upp ryssjor från djupen fulla med gös!!!

Jag säger UPPROR!!!!!!!!!!

Hua, detta låter inte bra..

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Usch! Det där låter inge kul! Går det inte att göra ngt? Dom förstör ju för oss som verkligen lever efter detta!
      sigpic

Kommentera

Var detta en nyhet? Sådär har det sett ut åtminstone sen 1990 när jag började röra mig på fjärdarna därute. Västra Mälaren är en katastrof på det viset.

Kommentera

Nog när man skriker nog.

Ursprungligen postat av Pikehunter79 Visa inlägg
          Var ute på Mälaren idag vad fan är det frågan om??

Nej nu får det fan vara nog Mälaren är ju sönder nätad FÖR I HELVETE!!!!

Jag säger UPPROR!!!!!!!!!!

Jag måste säga en sak ! Detta lär jag få mothugg på MEN !
          I takt med att fritidsfisket har skjutit i höjden i sverige och fisketrycket i vissa regioner är helt otroligt hårt så verkar det oxå som om "VI" sportfiskare har lagt beslag på eller rättare sagt stulit rollen som moralpoliser om vad som är ok och INTE ok i fiskeväg. Tror du på fullaste allvar att det var samma killes nät eller var det så att det var en himla massa olika människor som lagt nät för att dom tycker om detta fiske ?

Dom kanske hatar alla fritidsbåtar som fräser runt och "Jerkar/Trollar/Metar/Pimplar/Jiggar Etc" sönder Mälaren ! Vi ska vara jävligt försiktiga med att skrika uppror, kan ju faktiskt vara så att om 1 kille lägger 1 nät så kanske han fångar mindre fiske än 4 killar i en båt som har 8 spön ute. Tyvärr sä är inte alla fiskevatten helt plötsligt våra bara för vi sett gäddfeber och ska köra C&R och vill fånga stor gädda eller gös. Man har nätfiskat i alla tider och sportfiske är en relativt "ny" hobby på otroligt stark fram march. Borde vi inte försöka se saker i lite större perspektiv än att "dom" snor "våra" fiskar ?

En tanke, bara en tanke !!!
          Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg

I takt med att fritidsfisket har skjutit i höjden i sverige och fisketrycket i vissa regioner är helt otroligt hårt så verkar det oxå som om "VI" sportfiskare har lagt beslag på eller rättare sagt stulit rollen som moralpoliser om vad som är ok och INTE ok i fiskeväg. Tror du på fullaste allvar att det var samma killes nät eller var det så att det var en himla massa olika människor som lagt nät för att dom tycker om detta fiske ?

Dom kanske hatar alla fritidsbåtar som fräser runt och "Jerkar/Trollar/Metar/Pimplar/Jiggar Etc" sönder Mälaren ! Vi ska vara jävligt försiktiga med att skrika uppror, kan ju faktiskt vara så att om 1 kille lägger 1 nät så kanske han fångar mindre fiske än 4 killar i en båt som har 8 spön ute. Tyvärr sä är inte alla fiskevatten helt plötsligt våra bara för vi sett gäddfeber och ska köra C&R och vill fånga stor gädda eller gös. Man har nätfiskat i alla tider och sportfiske är en relativt "ny" hobby på otroligt stark fram march. Borde vi inte försöka se saker i lite större perspektiv än att "dom" snor "våra" fiskar ?

Du har helt rätt.. Värt att tänka på

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ja en tanke. Men den har vi nog dom flesta till mans haft.
              Men nätraseriet är ju en vansinnig metod överlag. Om det inte gäller att leva på fisket.
              Men i Mälaren lägger kleti och pleti nät stup i kvarten.
              Och det är nästan lika illa i hela Mälaren.
              Är ju ett redskap som inte sållar fisk.
              En nätfångad fisk är en död fisk. Även om du kanske släpper tillbaks den.
              Med nät vet du ju heller inte hur stor eller liten fångst du får.
              Ännu värre är ju dessa nätläggare som inte ens kan nåt om masstorlek.
              Där dom plockar smågös i enorma mängder.
              Som inte ens håller måttet.
              När lagda av tjuvnätare, deltidsfiskare och även yrkesfiske där det bara handlar om att skövla är skit.
              Nät är i grunden ett vansinnigt redskap.
              Spöknät är ännu värre.
              Och det ligger garanterat massor i Mälaren och fiskar år efter år bort stora kullar av fisk.
              Så ta inte nät i försvar.
              I dom banorna borde sportfiskare ens tänka.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Maskstorlek ska det stå.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Vi hälsar på mina svärföräldrar varje sommar på deras lantställe i Roslagens skärgård ( Blidö ) och fiskevattnen runt Yxland och Furusund rankades för inte alls så länge sedan som ett av sveriges bästa gäddfiskevatten. Nu är det nästan lönlöst att fiska gädda där sägs det. (Grov gädda) troligen beror det på ett enormt hårt sportfisketryck..... eller kan det vara så att havet i sig är sjukt och betesfisken flyttar till mera ostörda vatten och gäddorna med den. Ingen som vet men man ska vara varlig i debatten om vem som ska få fiska och hur fisket ska bedrivas. Uppror skapar uppror och heta debatter skapar osämja och det gagnar ingen utan kommer bara ställa saker på sin spets och kanske en dag det "fria" fisket runt stockholms regionen tas bort igen. ÄR dåligt insatt men det är inte så länge sen det släpptes fritt och redan nu syns debatten av ett för hårt fisketryck. Men inte fan är det nätfiskarna som står för den största "skövlingen" av fisken i just era regioner utan "vi" sportfiskare själva.

Jag är i allafall ödmjuk och tacksam att få dela era vatten med alla olika former av fiskare när jag kommer på besök. Jag vill också fånga fisk men det är spänningen om jag ska få någon som driver mig mest. Alltså inte bråka utan samverka. En vacker dag höjs återigen röster från fastboende på öar, markägare och politiker och då är fisket reglerat snart igen. Med andra ord inget uppror utan samverkan och förståelse !
                  Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg

En mycket bra tanke dessutom och Du har helt rätt att nätfiske och annat fiske med fasta redskap har funnits väldigt länge, och har under lång tid bidragit till människors försörjning i vårat land ända sedan den tiden vi bodde i grottor!
                    Sportfiske med C&R är en nymodighet och ett resultat av välfärdssamhället där vi kan köpa fisk i matbutiken och sen åka ut och fiska för att sedan släppa tillbaka fisken vi just fångade då våran överlevnad inte hänger på den.

Visst är det frustrerande med nät som ligger just där man vill kasta men så länge det är lagligt lagda nät och inte tjuvfiske så ska VI = Sportfiskare vara väldigt försiktiga med att slå oss för bröstet och döma dem som fiskar med nät för med handen på hjärtat så är det en del som kallar sig sportfiskare som gör en del vidriga saker också tex Bulefiskarna i Öresund men det finns många fler exempel så tassa försiktigt på detta minfält som nätfiske vs sportfiske utgör!!

Betänk att samarbete och dialog är ALLTID är effektivare än konfrontation!!

Den i mina ögon ända framkomliga vägen att minska nätfisket är att få beslutsfattarna = lokalpolitikerna att inse att det genererar mera pengar till kommunkassan med sportfiske än med nätfiske för som alltid så är det pengarna som styr och kan dem flerfaldiga intäkterna genom att förbjuda nätfiske till förmån för sportfiske/fisketurism så lär dem göra det, det lär inte hända snabbt men det kommer.

My 2 Cent

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 316 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art