Förbrukningbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbrukningbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbrukningbatteri

Halloj

Jag håller på att utrusta min båt och vill ha reda på hur jag ska göra när det gäller batterierna.

Jag har två batterier der ena till startmotorn och det andra till den externa utrustningen gps ekolod lanternor elmotor osv.
    Hur ska jag göra för att motorn ska ladda båda batterierna under gång men den externa utrustningen får bara suga ström från det ena batteriet.

Tack på förhand
    Chris
    www.monarch-dok.se

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
    Halloj

Jag håller på att utrusta min båt och vill ha reda på hur jag ska göra när det gäller batterierna.

Jag har två batterier der ena till startmotorn och det andra till den externa utrustningen gps ekolod lanternor elmotor osv.
    Hur ska jag göra för att motorn ska ladda båda batterierna under gång men den externa utrustningen får bara suga ström från det ena batteriet.

Tack på förhand
    Chris
    Finns några olika lösningar, enklast och bekvämast är ett automatiskt laddningsrelä som sköter det åt Dig så motorn laddar båda batterierna under gång men när Du stänger av motorn så kopplas startbatteriet ifrån och kan inte tömmas av förbrukarna, lite dyrare men som sagt bekvämt.

Billigare och mera manuellt är att ha en extra huvudbrytare mellan batterierna som Du själv slår på och av beroende på om motorn går eller ej och om det ska laddas eller förbrukas, mera pyssel och inte lika bekvämt men billigt och enkelt.

Finns även en variant med laddiod som gör samma sak som relät men det har jag inte använt själv.

Kolla på en firma som säljer båt/bil elektriska komponenter och välj inte det billigste utan något i mellanklassen prismässigt, helst avsett för användning i båt!

Använd förtennade kablar och isolera alla kopplingar med krympslang så får Du längre livslängd och mindre trassel med systemet!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
      Halloj

Tack på förhand
      Chris
      Du måste koppla ihop batterierna för att ladda båda två därför kan du inte bara suga ur det ena batteriet + och - you know.
      Har själv en stor snipa och jag startar på start batteriet laddar en stund och slår sedan över manuellt till det andra batteriet. Borde fungera i en mindre båt också, finns säkert en makapär som sköter detta åt dig.
      www.stampelures.se

Kommentera

Tror men är inte säker kolla på "Septor" eller liknande grejor har installerat en sådan i båten men ännu inte testat den specen säger att den fyller mina behov men som sagt vet inte med säkerhet. Lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Om du har splitat batterierna så bara det ena går till motorn å dens system å det andra till övrig kringutrustning så kan du samköra jorden (-) mellan dom och sen skaffa beroende på hur kraftig (Amp) generatorn är vanliga kraftiga kiseldioder som motsvarar dom Amp och då parallel koppla dessa mellan dom båda + polerna på batterierna! Koppla då anod och katod rätt så du bara får strömen att gå från gen till det extra batteriet! Du kan tex använda diodplattan från en växellströmsgenerator som har bra och kraftiga dioder! =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 370 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art