Betesfärger för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesfärger för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betesfärger för gädda

Jag sitter in min fruktansvärda fiskeabstines och grubblar på betesfärger för gädda.
    Jag gillar naturliga färger och har en extra fetisch för grönt (det finns mycket abborre och gädda där jag fiskar). När jag ska köpa nån ny vobbler eller jerk brukar jag välja en färg som liknar en mört och ett grönt drag. Oftast nån abborrimitation. Sedan har jag brukat lyckas bra med gula, oftast med abborrränder eller "geting" mönster fast än att de inte liknar något.

Men om jag ska ha en heltäckande färguppsättning på ett bete vad behöver jag då, hur många färger, vilka och varför? Om vi nu bortser från olika betestyper och presentation.

Ska man gå på att imitera den naturliga betesfisken plus nån skrikare eller ska man följa färg spektrat. Jag läste i någon fiskebok (tror den hette det nya sportfisket) att färgen på vattnet framhäver vissa färger och de därför fiskar bra då de blir "synligare" för fisken. Om jag kommer ihåg resonemanget var det att i klart, kallt vattenljus syns blått bäst och i grumligt, varmtfärgat vatten rött. Grönt och gult blev då bra färger för vatten som hamnade mellan extremerna. Då borde kanske en färg uppsättning vara ett blått, grönt, gult och rött drag.

Sedan har jag förstått att bruna och röda beten är populära i Blekinge bla för att de imiterar tånglake och små torsk. Så där verkar man ju vara ute efter att imitera gäddans betesfisk om jag förstått det hela rätt.

Vad tror ni? Hár ni någon uppfattning hur man bör resonera då man väljer färg på sina beten?

MVH Robertn

Jag gillar naturliga färger i klart vatten tex skitmört färgen, och gärna röd/svart/gult i lite grumligare vatten. Däremot inte för mycket gult:P

Sen när det gäller skrikiga färger som tex nemo och firetiger m.m det går bort!

Men färgvalet är inte direkt det första man ska tänka på, att hitta den där 10 % vattenmassan där 90% av fiskarna simmar är nyckeln. Efter det testa vilken färg som passar bäst för tillfället och platsen.

Kommentera

Ja skitmörten är verkligen naturlig med sin oranga buk......

En ljus, en mörk och en skrik täcker upp det mesta.

Kommentera

Jag har upplevt att i vår mindre insjö (med brunfärgat/grumligt vatten) så går Fire Tigerfärgade och neonfärgade beten helt klart bäst, samt även till en del metallicfärgade. Och då menar jag till Gösen. Gäddan föredrar liknande beten faktiskt, men även betesfiskfärgade beten, så där tror jag personligen inte att det spelar SÅ stor roll. Jag vet en gammal gubbe som fick grov gädda på en gammal brun, sliten knivslida han satt ett par krokar på.
        "Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Kommentera

Har haft ganska bra fiske med blåvita beten i våra sjöar på den kallare årstiden...

Kommentera

Stämmer väll ungefär till hälften då inte alla skitmört har orange buk, sen gör inte buken hela färgen. som att säga att en mört färg med kollsvart rygg inte är en naturlig färg. (för att vara petig som du)

Kommentera

Uberola

När du säger en ljus, en mörk och ett skrikigt bete,. Har du då några speciella ideer om hur de olika ska se ut?

Ex ett silvrigt(mörtaktigt), ett mörkare grönt (abborre) och ett skrikigt (ex golden ambulance, fire tiger, papegoj, geting eller liknande).

Kommentera

Jag fiskade förr i en sjö vars siktdjup på sommaren understeg en meter och på tidiga våren och sena hösten hade ett siktdjup på upp till 1,5m. Vattnet är förutom alla partiklar humusfärgat.

Orange var nödvändigt att ha i färgkombinationen. Huvudsaklig färg på sommaren var gul eller guld, på förhöst och vår gick även kombinationer med rött och gult eller rött och vitt och framför allt orange/vitt. Silver kunde också fungera. Abborrestreck på betet kunde fungera solskensdagar med stilla vatten. Grönt och blått var av mindre värde ifall man ville få fisk.
                Den som ville fiska utan störande fångstavbrott satte på en rapala original i blå/silver och slapp helt undan att slemma ner fingrarna.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Överlag verkar ni tycka att naturliga beten (liknade betesfisk) i klart vatten och skrikigt i grumligare vatten är det som gäller.

Är det då för att ni anser att i klart vatten är det viktigt att betet imiterar för att locka fisken? Gäddan kanske ryggar för en onaturligt skrikig fire tiger i en sjö med bra sikt. Medan samma fire tiger(skrikigt) behövs i grumligt vatten för att gäddan ska upptäcka den?

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                    Uberola

När du säger en ljus, en mörk och ett skrikigt bete,. Har du då några speciella ideer om hur de olika ska se ut?

Ex ett silvrigt(mörtaktigt), ett mörkare grönt (abborre) och ett skrikigt (ex golden ambulance, fire tiger, papegoj, geting eller liknande).
                    Låter som en utmärkt uppsättning. Kan ju varieras en del, men du har prinsipen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 379 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art