Lönt att börja redan nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lönt att börja redan nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lönt att börja redan nu?

Har bunkrat upp i helgen med nya krokar nya boxar och har gått igenom hela utrustningen. Fick även en båt förra året i födelsedagspresent. Har nu fruktansvärd abstinens och vill ha i båten och testa. Är det lönt att börja söka gäddan nu eller är det fortfarande för kallt? Jag bor i skåne och det är ca 2-5 + varje dag och minusgrader på natten. Är det så att det är för kallt så gäddorna skiter mest i vilket? Var tvungen att stilla abstinensen något och drog ner till ån, det strömmade något fruktansvärt och fisk blev det ingen, såg dock en gädda på ett par kilo som stod in vid kanten och tittade snett på mig och simma sedan lugnt vidare. Så min plan är att få ut båten nästa vecka men jag kanske borde vänta? Vad fungerar bäst, jerk eller långsam trolling? Jag brukar vanligtvis ej vara ute såhär tidigt men jag klarar inte av att sitta inne och putsa drag mer Alla tips är välkommna

Mvh

Gädda går utmärkt att fiska året runt! Men när det är kallt i vattnet gäller det att fiska artificiella beten riktig långsamt eller fiska med natuliga beten såsom betesfisk. Det är bara att åka ut och fiska!
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Jag har fiskat hela Januari och fått en del gädda. Tog en på 7,46 kg för ett tag sen. Gäddan tog på en neongul Slider som jerkades med lååånga spinnstopp. Bara att köra!! En bild på gäddan kommer att dyka upp i fotoalbumet.

Kommentera

UT O KÖR!!!!!! Nu är fisket efter storgädda vettigt.
        fiska sakta gärna under 1 knop. kör med wobbler med lung och rullande gång
        (många jerkbaits är perfekta att trolla med) zalt och zam är kanon bra nu med.

flötestrolla är bra annars om du vill ha lite flöten ute hehe
        http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

vad tror du funkar best, långsam trolling med stora wobblers eller jerk?

Kommentera

Kan kanske tillägga att sjön jag fiskar är ganska stor och 1-3m och jag fiskar i en roddbåt men har även ekolod, några speciella hotspots?

Kommentera

Fiska grunt G1zm0 meta med levande bete om du har tillgång till det.
              Jag har fiskat 5ggr sen nyår, fått 2 gäddor, det är jävligt segt nu, det enda som levererat är Dött bete.

Har jerkat varje pass och det har vart många gäddor efter, så dom är lite väl slöa nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                Kan kanske tillägga att sjön jag fiskar är ganska stor och 1-3m och jag fiskar i en roddbåt men har även ekolod, några speciella hotspots?
                Ganska stor men bara 1-3m djup? Vad är maxdjupet? Om sjön är så grund finns nog mängder med mindre gäddor och några enstaka stora. Jag skulle nog råda dig att ro runt med några grundgående wobbler på släp...
                Vill du fånga sjöns största gäddor får du nog ändra taktiken lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
                  Ganska stor men bara 1-3m djup? Vad är maxdjupet? Om sjön är så grund finns nog mängder med mindre gäddor och några enstaka stora. Jag skulle nog råda dig att ro runt med några grundgående wobbler på släp...
                  Vill du fånga sjöns största gäddor får du nog ändra taktiken lite.
                  Jag vet faktiskt inte vad maxdjupet är det är ursprungligen en gammal skog som de har skövlat, på vissa ställen är det skitgrundt och på andra riktigt djupt, minns när vi var små så var vi ute med kanot och mitt ute på sjön gick vi på grund. Sen 10m bort var det 2m djup så jag är inte helt 100 men skulle tippa på 1-3 kanske ännu djupare. Det största vi har tagit är sjön är på 8 än sålänge och har tappat någon 10+are. Så vilken taktik tycker du jag ska använda för att få dom största då?. Kan även tillägga att sjön längst upp mynnar ut från en å det kanske kan vara till hjälp.

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                    Jag vet faktiskt inte vad maxdjupet är det är ursprungligen en gammal skog som de har skövlat, på vissa ställen är det skitgrundt och på andra riktigt djupt, minns när vi var små så var vi ute med kanot och mitt ute på sjön gick vi på grund. Sen 10m bort var det 2m djup så jag är inte helt 100 men skulle tippa på 1-3 kanske ännu djupare. Det största vi har tagit är sjön är på 8 än sålänge och har tappat någon 10+are. Så vilken taktik tycker du jag ska använda för att få dom största då?. Kan även tillägga att sjön längst upp mynnar ut från en å det kanske kan vara till hjälp.
                    Låter som en otroligt häftig sjö! Med sådana bottenstrukturer borde det gå att hitta storgäddans jaktmarker... men väldigt svårt att ge några konkreta platser när man inte vet hur sjön ser ut. Fundera kring vilka platser som underlättar för gäddan att jaga effektivt och nöt dem! Vet man inget om sjön är trolling ganska bra då man täcker större områden och kanske kan hitta heta platser eftersom fångsterna kommer...
                    Om du får bara får smågädda så kör riktigt stora beten... kan tänka mig att gäddfärgade beten kan fungera bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 128 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art