Om du precis har börjat fiska och inte vet vilken färg du ska välja, är mitt tips att du kör på rött. Rött är grymt och funkar 95% av årets alla fiskedagar. Lycka till
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hetaste färgen för gäddan?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Patrik 15+ Visa inläggOm du precis har börjat fiska och inte vet vilken färg du ska välja, är mitt tips att du kör på rött. Rött är grymt och funkar 95% av årets alla fiskedagar. Lycka till
hur vet du att rött är bättre än en annan färg???? jag menar " rött är grymt och funkar 95% av årets alla fiskedagar." låter mycket bra men hur vet du att en gädda högg för att du hade rött bete ?
Kommentera
-
Eftersom firren ser i svartvit så !? tror nog mer på hur betet presenteras, djup,hastighet,gången på betet,kastriktning o fan o hans moster !! :-) Sen om man får på ett visst bete eller färg är väl för att man kör det 95% av fisket med det man själv gillar. Det ultimata betet är ju mört !? tar de största gäddorna ! Men det som är avgörande tror jag nog är hur länge man kan presentera " betet" för gäddan.
Så istället för att byta plats o bete som man gör ibland ska man nöta o blöta !!
Men som sagt ! en hel vetenskap de här me gäddfiske !RODDAN
Kommentera
-
Guest
bästa färgen för gäddan varierar med vattnet och dagen. Bra regel är klart vatten - naturliga färger, grumligt vatten - färgglada beten. Sen finns det rejäla undantag här också. Fiska av samma plats rejält med olika färger och olika beten så kanske du ser ett mönster efter ett tag.
Kommentera
-
Även om fiskar nu skulle vara färgblinda tror jag säkert att det spelar iaf en liten roll vilken färg betet har. Olika färger reflekterar ljuset olika bra och gör att fisken upplever beten annorlunda oavsett om dom har färgseende eller ej. Hur kan det komma sig att en speciell färg fungerar extremt bra i ett speciellt vatten medan ett likadant bete i annan färg är betydligt sämre ibland? Fisken måste ju helt enkelt tycka mer om det ena än det andra i vissa fall.Min hemsida för Nettel-Laken!
http://nettelbaits.se/
Min fiskeblogg!
http://nettelbaits.nettelbaits.se/
Kommentera
-
Dett är ju en fråga som varit uppe förut.
Alltid lika intressant dock. Som någon nämnt så fiska med det du tror på så får du mer fisk. Kan säkert att ha att göra med att fiskar med en annan attityd.
Samma sak gäller i allt man företar sig. Tro på det du gör så lyckas du bättre.
Någon som vet säkert hur det är med fiskarnwsw färgseende? Får väl Googla om det inte kommer något svar med forskning i ämnet.
Sedan finns det en annan aspekt på detta. Hur djupt går betet? Ju djupare dessto färre färger återges.
Djupast syns blått om jag minns rätt. Rött blir ganska snart grönaktigt.
Mycket humus i vattnet, spom det ofta är nu för tiden. Surt regn löser ut mer humus ur marken och det följer med ut i vattnet som bekant.
Humusfärgat vatten påverkar helt säkert också färgåtergivningen.
Jag fiskar med drag som reflekterar mycket i mörka vatten. och diskretare färger i klara vatten.
Alltså mycket silverblänk och blått i humusvatten. Silver i kombination med rött också.
Vet inte om rött signalerar skada o blod, men jag har gärna med det på mina beten.
Mer naturfärger som peach o skitmört t o m svart i klara havsvikar eller klarvattensjöar. Gärna med något rött som attraherar....Kan räcka med en tuss garn eller en bit slang på krokarna.
Fiske i gryning skymning = ljusare drag. Mitt på dagen mörkare.
Det var lite om min betesfilosofi. Kom gärna med synpunkter.
Upplysningar om fiskens färgseende mottages alltså tacksamt.Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Pratade med en gubbe som hade ett akvarium där han hade gädda och släppte då ner små döda fiskar. De han hade målat lite rött på högg nästan gäddan direkt, medans andra färger lät de betet sjunka till botten och ta det efter ett tag.
Så han hävdade att lite rött var bäst.
På ett stäle där jag fiskar är blått outstanding, medans blått suger i vissa vatten
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggPratade med en gubbe som hade ett akvarium där han hade gädda och släppte då ner små döda fiskar. De han hade målat lite rött på högg nästan gäddan direkt, medans andra färger lät de betet sjunka till botten och ta det efter ett tag.
Så han hävdade att lite rött var bäst.
På ett stäle där jag fiskar är blått outstanding, medans blått suger i vissa vatten
Personligen är jag helt övertygad om att den bästa färgen är chockrosa med violetta små tomtegubbar och kaniner målade på. Om tomtegubbarna dessutom har röda näsor så blir gäddan som tokig! Prova det! Alla andra färger är jättedåliga!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 380 visningar
1 gilla